top of page
STUMFILM av Wilmann/Stensrud/Nilsson/Kise

Et buldrende mørke og en enorm livskraft

STUMFILM er en forestilling eller en fantasi. En drøm om det som kanskje var og det som kanskje kunne bli. Et sted der sorga over å miste vokser sammen med sorga over en verden som faller fra hverandre.


Vi møter et menneske i overveldende ensomhet – fanga i en billedstrøm. Hun påkaller, bønnfaller, slåss og blir slått til jorda, mens hun kjemper seg gjennom et støyende flimmer av minner og inntrykk – som å zappe gjennom tv-kanaler.


Vi dras inn i et basketak mellom en billedmetta tekstkropp og en kjempende skuespillerkropp. Vi ser slående tablåer som antennes av et dirrende skuespillernærvær. Ine Marie Wilmann tar oss fra det ekspressive og groteske, til det nakne, hudløse, fra det mørkeste mørke, til et tindrende håp. Det vakre og det monstrøse vokser sammen, når hun fortærer det hun lengter etter og det hun frykter mest med like stor glupskhet. Og tygger i stykker forskjellen.


STUMFILM drives like mye av en mektig poetisk tekst som av kroppen, bildene og lydlandskapet som manes frem. En levende installasjon og en flerstemt solo i klem mellom dystopi og utopi. Det er en forestilling om mennesketap og verdenstap, der vi drar oss tilbake til det innerste rommet bare for å oppdage at verden blør inn overalt.


STUMFILM var del av programmet til Bergen Dramatikkfestival 2022 i en tidligere versjon, da teksten var av tre vinnertekster valgt ut  fra Cornerstone sin åpne utlysning til festivalen. Vi er så stolte av å ha satt sammen det kunstneriske teamet, som nå bygger videre på materialet og lager en fullskala forestilling som i tillegg til visning hos Cornerstone i Bergen skal turnere til gode venner på Vestlandet som Teaterfestivalen i Fjaler og TOU Scene, samt Vega Scene i Oslo.


OMTALE STUMFILM 2022

… lykkes med å kombinere en scenografisk idé med en intens skuespillerprestasjon. Stensruds tekst er tettpakket av poetiske bilder (...) 

... Det er voldsomt og skjørt og helt egenartet.

– Scenekunst.no


…en sanselig og burlesk tekst i tre deler (…)

Skuespiller Ine Marie Willmann fremfører teksten som en monolog. (…) Kombinasjonen av tekstens karakter (…) og de fysisk anstrengende positurene, fikk meg til å tenke på Heiner Müllers dramatikk og Odin Teatrets fysiske og situasjonelle tilnærming til teater. Et spennende formuttrykk, som vi ikke er bortskjemt med i Norge.

– Norsk Shakespearetidsskri

KJØP BILLETT

SAMRPDOUKSJON

Teaterfestivalen i Fjaler, 5. sept

Cornerteateret, 14.-15. sept

TOU Scene, Stavanger, 21.-22- sept

Høstscena, Høstscena, 28. sept

VEGA Scena, 10.-12. okt

TEKST | Sara Li Stensrud (f. 1979) er forfatter og teatermaker. Hun skriver for barn og for voksne, for boka og for scenen. Teaterarbeidene hennes blir til i tett samarbeid med skuespillerne, og inkluderer «Lykkelig til mine dagers ende» – Et orgastisk lærestykke fra den markedslibidinøse skogen, iscenesatt i samarbeid med Ine Marie Wilmann (Black Box 2012), og «Noen kommer til å komme (Ah! Ah! Ah! Ah!)» – En forviklingskomedie om flyktningkrisen, iscenesatt i samarbeid med Dag Håvard Engebråten og Madalena Sousa Helly-Hansen (Nationaltheatret, Ibsenfestivalen, 2016). «Hans og Grete i parterapi» ble oppført på Norsk Dramatikkfestival 2015. Hennes seneste verk for scenen, «BLOMSTERSTYKKE» – Et rasende sørgespill med kronblad fine som hud, ble skrevet og regissert i samarbeid med Madalena Sousa Helly-Hansen, og hadde urpremiere på Bergen Dramatikkfestival 2020. Siden 2013 har Stensrud også drevet omstreiferteatret Didaktisk Dukketeater. Aktuell med romanen «Ting du kan røre» som har mottatt strålende anmeldelser.
pressbild_Dimen_Abdulla_fotograf_Cato_Lein.jpg
SKUESPILLER | Ine Marie Wilmann (f. 1985) er en prisvinnende skuespiller utdannet ved KHiO som virker innen teater og TV/film. Nylig har hun vært å se i TV-seriene «Furia» og «Exit», og spillefilmene «TROLL» (Netflix), «Krigsseileren» (Mer film) og Victoria må dø. For spillefilmen «De Nærmeste (2015) ble hun tildelt Kritikerprisen og Amandaprisen for «Beste kvinnelige skuespiller», og for tittelrollen i spillefilmen «SONJA» (2019) ble hun nominert til Amandaprisen. Hun fikk også Amandaprisen for «Beste kvinnelige medskuespiller» for «Krigsseileren». Teaterarbeider inkluderer nylig Anna Karenina på Oslo Nye Teater, den kritikerroste monologforestillingen «Og nå: VERDEN» av Sibylle Berg på Trikkestallen i regi av Angelina Stojčevska, «Shakespeare in Love» på Nationaltheatret og tittelrollen i «Anne Frank» på Den Nationale Scene. Hun har også vært med å utvikle flere prosjekter i det frie feltet, bl.a. «Lykkelig til alle mine dagers ende» med Sara Li Stenrud på Black Box teater, «Det kosmiske manifest» av og med Helgebostad/Wilmann/Vik på Teaterfestivalen i Fjaler, «Happy Happy Love» med Treverket på Brageteatret, samt flere prosjekter med Fjerde Klasse Produksjoner.
Linda Gathu.jpg
REGI | Rebekka Nilsson (f. 1988) er utdannet regissør ved Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Kunsthøgskolen i Amsterdam) i 2019. Avgangsforestillingen hennes «HEDDA - en monstertragedie», ble nominert til den gjeve prisen Eindwerkprijs for beste avgangsverk. Gjennom moderne og (ofte radikalt redigert) klassisk teaterrepertoar ønsker Nilsson å lage scenekunst som undersøker hva det vil si å være menneske i den fluide og komplekse moderne verden. Hun lager teater med et visuelt, ekspressivt, musikalsk og fysisk uttrykk. Nylige regiarbeider inkluderer Sportskoret av Jelinek og «Den minste Engelen» for Det Norske Teatret og Stormfulle høyder for Riksteateret. De kommende årene blir Nilssons arbeid å se i inn- og utland, samt gjennom prosjekter i det uavhengige scenekunstfeltet. Fra 2022 til 2026 er hun også tilknyttet teatret Noord Nederlands Toneel i Groningen (NL) som ungt regitalent.
Linda Gathu.jpg
SCENOGRAFI | Silje Sandodden Kise er scenograf, kostymedesigner og skapende scenekunstner med base i Bergen. Silje arbeider i institusjonsteatre og i det frie feltet, og har hatt mange oppsetninger på DNS, Det Vestnorske Teateret, Rogaland Teater, Den Norske Opera m.m. Hun er opptatt av scenografi som medskapende kraft i scenekunsten, og utforsker bærekraft som kunstnerisk metode. De siste årene har hun vært med på å utvikle flere tverrkunstneriske konsepter, ofte med utspring i musikk. Silje har fått flere arbeidsstipend, og mottok Pernillestatuetten 2020 for sitt arbeid. Hun har BA i scenografi fra Teaterhøgskolen/KHiO 2008, BA teatervitenskap ved UiB, og er for tida også styreleder i Norske Scenografer i Creo. www.siljekise.no
Linda Gathu.jpg
bottom of page