Et buldrende mørke og en enorm livskraft
STUMFILM er en forestilling eller en fantasi. En drøm om det som kanskje var og det som kanskje kunne bli. Et sted der sorga over å miste vokser sammen med sorga over en verden som faller fra hverandre.
Vi møter et menneske i overveldende ensomhet – fanga i en billedstrøm. Hun påkaller, bønnfaller, slåss og blir slått til jorda, mens hun kjemper seg gjennom et støyende flimmer av minner og inntrykk – som å zappe gjennom tv-kanaler.
Vi dras inn i et basketak mellom en billedmetta tekstkropp og en kjempende skuespillerkropp. Vi ser slående tablåer som antennes av et dirrende skuespillernærvær. Ine Marie Wilmann tar oss fra det ekspressive og groteske, til det nakne, hudløse, fra det mørkeste mørke, til et tindrende håp. Det vakre og det monstrøse vokser sammen, når hun fortærer det hun lengter etter og det hun frykter mest med like stor glupskhet. Og tygger i stykker forskjellen.
STUMFILM drives like mye av en mektig poetisk tekst som av kroppen, bildene og lydlandskapet som manes frem. En levende installasjon og en flerstemt solo i klem mellom dystopi og utopi. Det er en forestilling om mennesketap og verdenstap, der vi drar oss tilbake til det innerste rommet bare for å oppdage at verden blør inn overalt.
STUMFILM var del av programmet til Bergen Dramatikkfestival 2022 i en tidligere versjon, da teksten var av tre vinnertekster valgt ut fra Cornerstone sin åpne utlysning til festivalen. Vi er så stolte av å ha satt sammen det kunstneriske teamet, som nå bygger videre på materialet og lager en fullskala forestilling som i tillegg til visning hos Cornerstone i Bergen skal turnere til gode venner på Vestlandet som Teaterfestivalen i Fjaler og TOU Scene, samt Vega Scene i Oslo.
OMTALE STUMFILM 2022
… lykkes med å kombinere en scenografisk idé med en intens skuespillerprestasjon. Stensruds tekst er tettpakket av poetiske bilder (...)
... Det er voldsomt og skjørt og helt egenartet.
– Scenekunst.no
…en sanselig og burlesk tekst i tre deler (…)
Skuespiller Ine Marie Willmann fremfører teksten som en monolog. (…) Kombinasjonen av tekstens karakter (…) og de fysisk anstrengende positurene, fikk meg til å tenke på Heiner Müllers dramatikk og Odin Teatrets fysiske og situasjonelle tilnærming til teater. Et spennende formuttrykk, som vi ikke er bortskjemt med i Norge.
– Norsk Shakespearetidsskri
SAMRPDOUKSJON
Teaterfestivalen i Fjaler, 5. sept
Cornerteateret, 14.-15. sept
TOU Scene, Stavanger, 21.-22- sept
Høstscena, Høstscena, 28. sept
VEGA Scena, 10.-12. okt