top of page
DO-RE-ME-TOO-SA-LO-LI-TA av Kristinsdottir/Willyson

Om begjær, aldring og et comeback ingen har ventet på

Ifølge Vladimir Nabokov er den skjønnheten som inneholder lidelse det nærmeste vi kan komme kunsten. Hans berømte roman «Lolita» fra 1955 skildrer forholdet mellom middelaldrende Humbert Humbert og 12 år gamle Dolores Haze. Humbert forgriper seg seksuelt på henne over en lang periode, men boka blir fremdeles beskrevet som en kjærlighetshistorie.


I «Do-re-me-too-sa-Lo-li-ta» møter vi Lo. Hun er en scenekunstner med internasjonale ambisjoner, men begynner å få dårlig tid. Som barn var hun en usedvanlig skjønnhet. Fra tolvårsalderen ble hun stadig avkledd av umettelige og potensielt farlige øyne. I forsøk på å bli et menneske mer enn et begjærsobjekt, begynte hun som ung voksen å eksperimentere med et villet fysisk forfall.


Men nå, når Lo føler hun er i sitt kunstneriske senit, må hun komme seg ut av skyggen. Som en snart middelaldrende kvinne er hun ikke lenger et blikkfang, men usynlig. Kroppen hennes begeistrer ikke. Hun tar seg selv i å savne sin ungdoms forbannelse. Derfor satser Lo på et mer inkluderende og queer uttrykk når hun skal iscenesette sine kvinnelige erfaringer. Hun får med seg «venninnene» i drag-kollektivet De Tre Søstre; Ho, Mo og My. Drag-dronningene gir Lo samtidsrelevans, håper hun, og ikke minst er My er en suksessfull koreograf og samtidsdanser med elastisk kropp og internasjonalt nedslagsfelt.


Dette er trolig Los siste sjanse. Sammen med De Tre Søstre skal hun spille ut sitt liv og la den snart middelaldrende kvinnekroppen og den skeive kroppen fylle scenen i (u)skjønn forening. Dette må bli hennes internasjonale gjennombrudd.


«Skjønnhetens eneste hensikt for en sommerfugl er at den skal knulles, så den kan få dø.»


«Superduoen Kristinsdottir/Willyson nyleser Vladimir Nabokovs 1950-tallsklassiker med 2023- briller: Etter #metoo og med en deprimerende dose livserfaring i bagasjen.»

– Ragnhild Tronstad, Norsk shakespearetidsskrift


KJØP BILLETT

Gjestespill / Bergenspremiere

Bergen Dramatikkfestival 

30.-31.  aug  2024

Tidspunkt kommer

Studio USF Verftet

Varighet: 100 minutter

Samarbeid med BIT Teatergarasjen

Kreditter

Konsept, tekst: Kristinsdottir/Willyson

På scenen: Ibrahim Fazlic, Eirik Willyson, Magnus Myhr, Hildur Kristinsdottir

Scenografi, lys, video: Eilif Fjeld, Oscar Udbye

Lyd: Vilde Ilkama Nupen

Kostyme: Katja Ebbel

Maske: Hege Ramstad

Dramaturg: Siri Løkholm Ramberg

Produsent: Anders Borchgrevink, Ingeborg Husbyn Aarsand

Støttet av: Kulturrådet, Dramatikkens hus

Foto: Eilif Fjeld

Varighet: 100 minutter

OM DE MEDVIRKENDE

Kristinsdottir/Willyson er kjent for uforutsigbare forestillinger med store spørsmål, sterke følelser og små mennesker. Arbeidene preges av friksjon mellom private og kollektive erfaringer, mellom teksten og et fysisk-visuelt formspråk, og beveger seg mellom det umiddelbare og utøverbaserte på den ene siden, og det strengt koreograferte og regisserte på den andre.

«Do-re-me-too-sa-Lo-li-ta» er den nyeste i en rekke kritikerroste produksjoner der de går dialog med klassisk litteratur gjennom nyskrevne tekster og et skarpt blikk på samtiden. Duoen består av Hildur Kristinsdottir og Eirik Willyson som i denne forestillingen deler scenen med scenekunst-Norges fremste trønderne; Magnus Myhr og Ibrahim Fazlic.

HILDUR KRISTINSDOTTIR Foto Anders Borchgrevink

Hildur Kristinsdottir er regissør og skuespiller med utdannelse fra Akademi for scenekunst i Fredrikstad. Hennes første teaterkompani Søstrene Andrews laget forestillingene «Søstrene Andrews presenterer: Faen verden brenner» (2007) og «Salt-N-Pepper serverer den tredje sjimpanse» (2009). Kristinsdottir står bak den kritikerroste teatertrilogien Klassikere for kids, som inkluderer «Faust for kids» (2012), «Til fyret» (2013) og «Forbrytelse og straff» (2015). De to første ble nominert til Heddaprisen. Klassikere for kids har turnert Norge rundt og også blitt vist i Danmark og Finland. Videre har Hildur hatt regi på «Bildet av Dorian Gray» (2019), «Frk. Frankenstein» (2021) på Trøndelag teater og «Det blåser på månen» (2022) på Den Nationale Scene.

Linda Gathu.jpg

Eirik Willyson utgjør den andre halvdelen av duoen Kristinsdottir/Willyson. Han er forfatter og scenekunstner, utdannet litteraturviter fra Universitetet i Oslo. Våren 2021 ga han ut romanen «Odalen» på Tiden Norsk Forlag. Deler av romanen utgjør manus til teaterforestillingen med samme tittel, som ble vist på Black Box teater vårsesongen 2022, med Willyson og musiker Martin Langlie på scenen. Han har også vært aktiv med soloperformancen «A Capella Punk», vist på bl.a. Kafé hærverk og Nasjonalmuseet og utgitt som EP på Rock N Roll Music. Som kuraterende produsent var han fra 2015 til 2020 med på å utvikle Kloden teater. Willysons neste roman utgis høsten 2024.

Linda Gathu.jpg

Magnus Myhr (f.1985) er utdannet dansekunstner fra Kunsthøgskolen i Oslo, og har bred erfaring som utøver i det prosjektbaserte feltet innen dans, performance, musikal og teater. Han har og jobbet for institusjoner som Carte Blanche, og som skuespiller bl.a ved Nationaltheatret i «Visning» av Cecilie Løveid. Som skapende kunstner har han koreografert og produsert «JEG SATT PÅ EN STEIN OG SÅ UTOVER «HAVET» (2014), «GRØNN»  (2016), «I DET FJERNE, TROJA»  (2018), «HEARTFELT»  (2020) og «BANGER»  (2024) – alle co-produsert av Black Box teater, Rosendal Teater, RAS – regional arena for samtidsdans og BIT Teatergarasjen. Siden 2018 har han koreografert for teater både på Det Norske Teateret, Riksteateret, Trøndelag Teater, DNS og Oslo Nye, i samarbeid med regissører som Peer Perez Øian, Kim Bjarke, Synne Teksum, Hildur Kristinsdottir og Kjersti Haugen. Magnus Myhr har mottatt arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend i 2011 - 2012, 2016 - 2018 og 2022.

Linda Gathu.jpg

Ibrahim Fazlic (f.1994) er en norsk-bosnisk dramatiker, skuespiller og scenekunstner. Han ble uteksaminert fra Nord Universitet i 2016 og har siden skapt verk som: «prty lyf» (2018); «EN MUSLIMSK AFRO-JOIK PÅ SVENSK I NORGE» (2019); «Johnny Johnson and the Boi»  (2020, i samarbeid med Kate Pendry) ; «TINGLY ROOM» – en scenetekstlig installasjon under Kunsthall Trondheims internasjonale utstilling Sex Ecologies (2021); «Mamma Masochist» (2022) og senest «TORVALD» (2024). Arbeidene hans har blitt presentert ved bl.a. Rosendal Teater, Black Box Teater, Grenland Friteater, Festspillene i Nord-Norge, Tou Scene, Bergen Dramatikkfestival, Vårscenefest og Teaterfestivalen i Avignon. Sistnevnte besøkte Fazlic i 2023 med en fransk oversettelse av «TORVALD». Fazlic var husdramatiker ved Dramatikkens hus 2019 – 2023, og har mottatt Statens kunstnerstipend/arbeidsstipend for dramatikere og for skuespillere. Han medvirker i andres arbeid som utøver, dramaturg og dramatiker, og har sittet/sitter i faglige utvalg for Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Norsk Dramatikkfestival m.m.

bottom of page