Den tredje utgaven av Bergen Dramatikkfestival gikk av stabelen 29. aug - 1. sept 2024. Det kunstneriske programmet inkluderte tekster fra hele Skandinavia, presentert som ferdigstilte produksjoner, pågående arbeid, iscenesatte lesninger eller stuntvisninger. Cornerteateret på Møhlenpris var festivalens hovedbase og bankende hjerte, og vi var også til stede på Den Nationale Scene, BIT Teatergarajsen, Det Vestnorske Teateret m.m.
I tillegg til det kunstneriske programmet, inviterte festivalen i samarbeid med ulike aktører fra scenekunst-Bergen til et storstilt fagprogram med samtaler, mesterklasse, workshop og foredrag. I mellom postene var det mingling, barhygge og festivalklubb der folk slo seg løs på dansegulvet.
Med den tredje utgaven har vi søkt å befeste Bergen Dramatikkfestival som en tilbakevendende teaterbegivenhet – en biennale som måler temperaturen på, utforsker, utfordrer og feirer samtidens former for scenetekst. Vi takker alle medvirkende for en formidabel innsats, og gleder oss til neste utgave i 2026!
Se utdrag fra presseomtale og bilder under!
BILDEUTVALG
Av festivalfotograf Synne Sofi Bårdsdatter Bønes
OMTALE
Om festivalen
Bergen dramatikkfestival utfordrer og underholder. Den var tematisk opplagt og til de grader relevant og påkoblet.
… det er imponerende hvor mye festivalen har vokst på få år.
… en visjonær planleggingshorisont. Gjennomføringen av festivalen fremsto som sømløs for en utenifra.
I tillegg til lesningene var det også kuratert et rikt gjestespillprogram bestående av forestillinger som mange i Bergen har siklet på fra avstand, men ennå ikke sett.
Et tema som dukket opp flere ganger under festivalen var: Hvem er teateret for? Og: Hvem bør skrive om det?
- Norsk Shakespearetidsskrift
...fantastiske gjestespill, stunts og helt nye urpremier i en velfungerende miks.
Jeg opplever at Bergen Dramatikkfestival er i ferd med å sette seg nettopp som en tilbakevendende teaterbegivenhet, både for miljøet i Bergen og de mest engasjerte fra resten av Skandinavia. Bransjen er i ferd med å bli kjent med stilen til festivalen, og jeg er spent på å se hvordan festivalen utvikler seg videre herfra.
Det er nemt at konstatere, at festivalchef Idun Vik og hendes team har lagt en solid indsats i arrangementet, som emmer af forhåbninger om vækst og ekspansion.
Om AMBULARE Astrid Menasanch Tobieson
… Amulare ble stående som et høydepunkt på festivalen. De to skuespillerne Hanna Carlsson og Johan Stavring løftet teksten så det kjentes som et hardt slag i mellomgulvet. Tematisk handler stykket om en mor som er på sykehus i Spania med sitt barn, men det er ikke nok utstyr eller leger. Moren fører en kamp mot klokken for å få hjelp til ungen, og morens desperasjon vokser i rommet. Kanskje det sterkeste øyeblikket på teaterscenen i år fant sted under denne lesningen da skuespillerne på slutten åpnet et stort vindu ut mot det helt vanlige dagliglivet på Møhlenpris. Fra min vinkel så jeg rett på massevis av sprell levende gutter som spilte fotball, løp og herjet som vanlig på den grønne fotballbanen. Disse ungene og det lyset som strømmet inn sto i en voldsom kontrast til det mørket og redselen for døden som fylte scenen.
TOLK av danske Maja Lee Langvad var en annen lesning som opplevdes som alt annet enn ordinær. Dette er et adopsjonsindustri-kritisk verk med et skeivt blikk. Om du tenker at det høres i smaleste laget ut, så er stykket skrevet på en måte som gjør det menneskelig relevant for alle. De to skuespillerne Solvej Kyung-Sook Christiansen og Uma Feed hadde en fantastisk kjemi, samtidig som de representerte motpoler med tanke på hvordan rollefigurene angriper problemer.
- Norsk Shakespearetidsskrift
Om SHIATSU av Dimen Hama Abdulla
Et annet gjeste på spill var svenske SHIATSU. Forestillingen er utviklet gjennom prosjektet Nordiske Samtaler, som er et langsiktig samarbeid mellom dramatikerne Maja Lee Langvad, Dimen Hama Abdulla og Linda Gathu, initiert av Cornerstone og Amfi. Den var ett av flere vitale samarbeid satt i gang av festivalen som allerede har gitt frukter. Skuespiller Amina Szecsödy er den eneste som snakker på scenen, men hun gjennomfører likevel en lang dialog ved hjelp av et forseggjort lydbilde der stemmen heUnnes vrenges. Hun gjør en fantastisk tolkning og har en helt spesiell utstråling og konsentrasjon. Grensesetting og overgrep tematiseres, mens det pågår en massasjesituasjon bak på scenen med en frivillig fra publikum som får en behandling.
Om MY DINNER WITH PUTIN av Kate Pendry
Denne damen er en nasjonalskatt
Det er ingen som likner på Pendry i norsk scenekunst og det var en stor fornøyelse å se henne live igjen. Men stålkontroll over stemme og kroppsspråk skaper hun en dirrende atmosfære i rommet. Hun vender og vrir på stemningen uanstrengt og kontrollert. Originalt, humoristisk og treffsikkert om kunstnerens møte med sine egne prinsipper og Putin.
- Bergens Tidende
Om SAYKOLUHJEE av Tani Dibasey
En kødden kar med et stort repertoar.
Stjerneskuddet Tani Dibasey var å se som skuespiller på Den Nationale Scene i den 25. timen i 2022, men er mest kjent for sitt sjanger-eksperimenterende, viltre og kompromissløse teater.
«SAYKOLUHJEE» er både underholdende, frekk og såkalt modig.
Til tross for at forestillingen stagnerer noe en halvtime før slutt, er det helt åpenbart at norsk teaters fremtid ser lys ut.
– Bergens Tidende
Med SAY-KO-LUH-JEE er vi utvivlsomt ankommet til en slags avantgardeteater. Dibasey virker færdig med at rive tekster i stykker, det iscenesatte selv har erstattet teksten i en verden, som synes at mime et onlineunivers, hvor bare det nøgne, udkrængende menneske og den konstante selvmediering eksisterer.
Om GRÆT DU av Josephine Eusebius
Danske Josephine Eusebius har ifølgje programmet skrive ein tekst om «maskuline førestillingar i fritt fall». Eg tenker at det like mykje handlar om, uansett kjønn, å vere ein slave av det manipulerte språket vi sit fast i i dag. Og om (manglande?) eigenverd. På mange måtar er dette stykket ein moderne «Peer Gynt», ved at hovudpersonen er overflatisk, og assistenten og publikum blir nøydde til å utgjere kjernen i lauken.
I Trine Wiggens gjennomtenkte regi er den løpske føredragshaldaren (Oddgeir Thune) og den solide assistenten (Peiman Azizpour) både vitale og truverdige. I alt det gøyale er det rom for sorg og veikskap.
- Bergens Tidende
Lørdag var langbordet dekket med levende lys, druer, kjeks og kokosboller. Vinen fløt da teaterhistoriens mest kjente Torvald inviterte til fest i mancaven der den hvite mannen endelig skulle få snakke rett fra levra. Dette var en tematisk perfekt rygg-til-rygg-booking mot Brev til Europa og SAYKOLUHJEE. Dramatiker og regissør Ibrahim Fazlic og skuespiller Harald Kolaas har skapt et bugnende univers av referanser og godsaker. De tar utgangspunkt i Et dukkehjem og med sinne og humor ranter Torvald seg gjennom tanker om mannens rolle i samfunnet og såkalt woke. Det er mye selvmedlidende mansplaining, men avbrudd av karaoke, publikumsinvolvering og tull skaper tiltrengte pauser i monologen. Forestillingen oppleves som et langt nachspiel som bare blir drøyere og drøyere.
Om Do-re-me-too-sa-Lo-li-ta av Kristinsdottir/Willyson
… bastardisering og dynamisk fremføring for alle pengene. I den altoverskyggende hovedrolle portræterer Kristinsdottir en ældre, melankolsk skuespillerinde, Lo, som ser tilbage på sin karriere. Det er svært ikke at sende en tanke til den fabelagtige amerikanske skuespillerinde Gena Rowlands (1930–2024), blandt andet kendt fra mange film af John Cassavetes, selvom Kristinsdottir lige så meget får mig til at tænke på en smånervøs Meryl Streep.
Når stykket er bedst, balancerer det på et ømt punkt mellem crazy humor og desperat melankoli.
- Vagant
Om BREV TIL EUROPA av Athena Farrokhzad
Brev til Europa åpnet årets utgave av Bergen Dramatikkfestival – og det kunne ikke blitt gjort bedre. Forestillingen kan best beskrives som manifestteater, som vil endre et utdatert og fordervet kontinent: «Europa, när ska du pensionera dig?»
På en catwalk møter vi to svensk-iranske skuespillere, som går slagkraftig til verks for å bryte fram plass til de marginaliserte. Med vakkert språk og fremragende skuespillerprestasjoner, fremkaller forestillingen samtale og refleksjoner rundt hva Europa faktisk er: et urettferdig kontinent, bygget og vedlikeholdt av slaveri. Alt i alt var forestillingen den perfekte balansen mellom poesi og kamprop, på en måte som ga publikum tårer i øynene.
- Instakritiker
Om IKKE ET SÅNT BARN av Kristine Brusdal
Den norske teksten, Ikke et sånt barn, av Kristine Brusdal, var så populær at festivalen ble nødt til å sette opp en ekstra visning. Det skulle bare mangle at også noen utenfor den harde festivalkjernen stiller opp når en datter av Bergen debuterer i teaterkjelleren på DNS. Og for en debut! Teksten er stødig og fin og minner litt om Arne Lygre i formen. Vi møter en datter (Mie Korsbakken Christensen), en mor (Reny Folgerø) og en mormor (Hildegun Riise) som prøver å forstå hvordan den flinke datteren ikke lenger er den hun var, mens datteren undersøker og utfordrer relasjonen til mor og mormor. De tre generasjonene portretteres med humor og kjærlighet mens de forhandler om historien og ulike omsorgsposisjoner. Regissør Line Rosvoll har jobbet frem en ryddig og rørende iscenesettelse hvor skuespillerne har god plass å boltre seg på i en enkel og effektiv scenografi. Samtidig virker det som om skuespillerne har tydelige motivasjoner, slik at vi slipper en del av den formålsløse vandringen frem og tilbake over scenegulvet som av og til forekommer på iscenesatte lesninger.
Hva er dramatikkens essens? Er det teksten eller rommet? Vinduet har vært på Bergen dramatikkfestival for å finne det endelige svaret.(…) På den ene siden forholder dramatikerne Vinduet har snakket med seg til gamle tradisjoner som lesedramaet. De fleste gir uttrykk for en glede ved å skrive og en kjærlighet til teksten som medium i seg selv. På den andre siden synes de nesten å nyte overgivelsen av verkene sine til andres hender, for å la teksten dø og oppstå på nytt som noe annet. Det høres berusende ut, og åndelig. Kanskje er den enkle, uutgrunnelige sannheten at de på sitt beste sameksisterer, disse to: kraften i teksten og magien på scenegulvet.
KUNSTNERISK PROGRAM
FULLSKALA FORESTILLINGER / GJESTESPILL
GARNITYR
Båttur med performance
30. aug, kl 18:20: Marineholmen gjestebrygge - Verftet/Laugaren
30. aug, kl 20:50: Retur
Varighet: 30 min
150/100 kr
FESTIVALKLUBB
OMTALE TIDLIGERE UTGAVER
BERGEN DRAMATIKKFESTIVAL 2022
..Risikovilje og et ønske om et inkluderende dramatikkbegrep preget årets utgave av Bergen Dramatikkfestival.
… en spennvidde på programmet som vitner om en festival med ambisjoner som bare har vokst seg større siden debuten i 2020.
… programmeringen ønsker å rette blikket mot spørsmål som brenner i virkeligheten vi befinner oss i her og nå.
… det (er) liten tvil om at Bergen Dramatikkfestival besitter en risikovilje byens institusjonsteatre har all grunn til å misunne og at festivalen allerede utgjør et av denne teaterhøstens høydepunkt på Vestlandet.
– Scenekunst.no
.. Ambisiøst, aktivistisk og poetisk
.. stor spennvidde i tekstenes tematikk og uttryksform.
– Norsk Shakespearetidsskrift
BERGEN DRAMATIKKFESTIVAL 2020
Bergen Dramatikkfestival er uten tvil noe av det mest spennende som har skjedd i scenekunstfeltet på Vestlandet på lenge.
.. Beundringsverdig spennvidde.
.. Både det bredt sammensatte programmet og mylderet av lokale og nasjonale krefter som var sysselsatt i løpet av festivalen, vitner om en festival det er grunn til å ha store forventninger til i fremtiden.
– Scenekunst.no, Judith Dybendal
.. det er et imponerende program som har kommet på plass på festivalen, med urpremierer, norgespremierer, filmvisninger, debatter og foredrag. Ikke minst er både programkatalogen og antologien veldig forseggjort, og ønsket om å løfte frem dramatikere, både helt ferske og etablerte størrelser som Cecilie Løveid, på en skikkelig måte lyser ut av begge trykksakene.
– Norsk Shakespearetidsskrift, Charlotte Myrbråten
Bergen Dramatikkfestival iscenesetter de store samtalene vi har med oss selv, den henvender seg til samtiden. Jeg merker at jeg lytter. At jeg forsøker å tenke meg om.
– Vagant, Kristoffer Krikhus
Mer om Bergen Dramatikkfestival 2020
TEAM OG PARTNERE
Bergen Dramatikkfestival arrangeres av Cornerstone, med Idun Vik som kunstnerisk og administrativ leder.
Festivaljuryen som har vurdert tekster fra Open Call består av
Idun Vik, Elin Grinaker, Cecilie Løveid og Terese Mungai-Foyn.
Festivalens produksjonsteam inkluderer Sølvi Katrine Anderssen (produsent), Eira Søyseth (kommunikasjonsmedarbeider) Regine Silkoset (frivilligkoordinator), Stine Svellingen (produsent),
Celine Norheim (praktikant), Jan Holden (teknisk sjef og orakel), Maria Victoria Høvring Høeg (festivalscenograf),
Sander Schipper (inspisient) m.fl.
Kunstnerisk hotline (som uanmeldt påkalles for sparring, synsing og rådgivning) inkluderer
Elin Grinaker, Runa B. Skolseg, Henning Bergsvåg, Cecilie Løveid, Ingvild Bjørnson m.fl.
Cornerstone er støttet av Norsk Kulturråd, Bergen kommune, Fritt Ord, Dramatikerforbundet og Vestland fylkeskommune. Vi samarbeider med BIT Teatergarasjen, Den Nationale Scene, Dramatikkens hus, Tekstallianse,
Det Vestnorske Teateteret, Det Norske Teateret, Proscen m.fl.