NY FESTIVAL FOR NY DRAMATIKK

27.-30. august 2020 gikk Bergen Dramatikkfestival av stabelen for første gang noensinne. I løpet av fire dager ble Cornerteateret åsted for et tettpakket program med  urpremierer, verkstedsvisninger, lesninger, fagprogram og festligheter. Programmet favnet til sammen 22 ulike arrangementer, og inkluderte presentasjoner av ti ulike scenetekster. Vi takker alle medvirkende for storstilt innsats, og jubler over overveldende positiv respons fra både lokal og nasjonal presse, publikum og involverte!

Årets festival var en pilot på det vi ønsker å etablere som en tilbakevendende teaterbegivenhet på Vestlandet – en biennale som måler temperaturen på, utforsker, utfordrer  og feirer samtidens former for scenetekst. Festivalen jobber med et bevegelig forhold til hva dramatikk er og kan være, og programmet ble satt sammen med ønske om å løfte formspråk og perspektiver som kan utvide og mangfoldiggjøre teaterscenen på Vestlandet. Vi jobber nå med planer for en ny festival i 2022.

Opprinnelig skulle den første utgaven av festivalen funnet sted i mai 2020, men som følge av Covid-19 ble arrangementet utsatt til august. Vi jobbet intenst med å flytte de ulike brikkene, og når noen programposter gikk bort, kom nye til. Festivalen ble avviklet i tråd med de til enhver til gjeldende smittevernstiltak, og var konsentrert rundt analoge møter med mindre publikumsgrupper fremfor digitale løsninger. Som et nytt initiativ var det viktig for oss å på vår første festival hegne om det vi anser som teaterets grunnpremiss: å i felleskap dele opplevelser i ett og samme rom. 

 

Alle tekstene som ble presentert på festivalen er nå tilgjengelig i bokform i antologien SETT HERFRA ER ALT ANNERLEDES, utgitt av Cornerstone for anledningen. Boka kan kjøpes for 200kr på Cornerteateret, på Boksalongen på Litteraturhuset og Nobel Bopel i Bergen, og på Tronsmo bokhandel og Dramatikkens hus i Oslo. 

PRESSEOMTALE

Bergen Dramatikkfestival fikk omtale og anmeldelser i både Klassekampen, Shakespeare tidsskrift, Scenekunst.no, Bergens tidende, Bergensavisen og Vagant. Her er noen utdrag!

 

Om festivalen:
.. Bergen Dramatikkfestival er uten tvil noe av det mest spennende som har skjedd i scenekunstfeltet på Vestlandet på lenge.

.. Beundringsverdig spennvidde.
.. Både det bredt sammensatte programmet og mylderet av lokale og nasjonale krefter som var sysselsatt i løpet av festivalen, vitner om en festival det er grunn til å ha store forventninger til i fremtiden.
– Scenekunst.no, Judith Dybendal

.. det er et imponerende program som har kommet på plass på festivalen, med urpremierer, norgespremierer, filmvisninger, debatter og foredrag.  Ikke minst er både programkatalogen og antologien veldig forseggjort, og ønsket om å løfte frem dramatikere, både helt ferske og etablerte størrelser som Cecilie Løveid, på en skikkelig måte lyser ut av begge trykksakene. 
– Norsk Shakespearetidsskrift, Charlotte Myrbråten

Bergen Dramatikkfestival iscenesetter de store samtalene vi har med oss selv, den henvender seg til samtiden. Jeg merker at jeg lytter. At jeg forsøker å tenke meg om. 
– Vagant, Kristoffer Krikhus

 

Mørke – fienden i oss av Tale Næss (headwriter), Kristin Eiriksdottir, Gianluca Iumento, Sigbjørn Skåden og Albert Ostermeier:
Med en slik rikdom på muligheter, kan det nok være krevende for alle scenearbeidere å få det til å henge sammen. Men det gjør det altså til gagns. Det er bare å ta av seg hatten for et fremragende lagarbeid. Denne oppsetningen tydeliggjør til fulle at scenekunsten er en levende praksis, ikke et ferdig stivnet objekt. 
– Bergens Tidende (6/6 hjerter), Grethe Melby

Oh, Kulturmannen av Ellisiv Lindkvist:

Teksten er både et rasende, selvironisk og morsomt oppgjør med følelsen av å bli ignorert og tilsidesatt, men også en fortelling om femi- nisme og kvinnefellesskap. Den er tidvis sår og veldig alvorlig, men kanskje aller best når den er frekk og sarkastisk. Øyen har en komisk presisjon og timing som gjør teksten enda mer morsom enn den faktisk er. Hun er i det hele tatt et funn i rollen som den aldrende kvinnen, full av fandenivoldsk sjarm, som begynner å bli lei av å aldri få den anerkjennelsen hun fortjener. 
– Klassekampen, Charlotte Myrbråten

..Teksten er vittig, full av lek med språkets betydningsvalører, her er ordspill, dobbeltbunn og lek med klang. Da den kom ut, ble den møtt med lovord og det med god grunn.
.. Øyen tar oss gjennom teksten i ulike modi, det er patosfylt og poetisk, selvkritisk mumling, diskuterende henvendelser til publikum. Her er parodi, men også sorgfull elegi.
Øyen gir virkelig et liv og en bevegelse til teksten som gjør at det aldri er kjedelig. 
– Bergens Tidende (5/6 hjerter), Grethe Melby

Skuespiller Ingunn Beate Strige Øyen, kledd i svart dress og hvit skjorte, gjør en formidabel innsats med å formidle dobbeltheten og nyansene i jeg-personens ambivalente forhold til disse mennene: Hun vil ligge med dem, men gjør samtidig narr av dem, og blikket hun ser seg selv med er like mye selvbebreidende som det er fullt av ironisk, sarkastisk distanse.

– Scenekunst.no, Judith Dybendal


Tyngde av Demian Vitanza:
..filmversjonen av dramatikeren og forfatteren Demian Vitanzas scenetekst Tyngde, som vant Ibsenprisen i 2019, er fullstendig til å miste pusten av. 

..Hver eneste levde erfaring formidles gjennom Terje Strømdahls ansikt og stemme på en måte som overgår alt jeg har sett på teaterscenen på en lang stund.

– Scenekunst.no, Judith Dybendal


Brev til ei krigarske 2 av Athena Farrokhzad:
..Prosjektet har en akutt, politisk sprengkraft. 

.. På scenen ble teksten sunget lavmælt i det som minnet om en form for kveding av skuespiller Ameli Isungset Agbota. Hun vekslet mellom å sitte og ligge på scenegulvet mens teksten ble projisert på et lerret bak henne. Formatet passet så godt til teksten at jeg ble sittende å tenke at iscenesettelsen ikke kunne vært gjort på noen annen måte.

– Scenekunst.no, Judith Dybendal​

Svaghetens parti av Felicia Mulinari:
.. Mulinari gir stemme til de som ikke har krefter til å snakke.

.. filmatiseringen av den svenske poeten Felicia Mulinaris tekst Svaghetens parti utnyttet på en svært vellykket måte musikaliteten i teksten og intimiteten filmmediet kan åpne for gjennom nærbilder.

– Scenekunst.no, Judith Dybendal​

Semmelweis.materiale av Cecilie Løveid:

Den essayistiske tonen er umiskjennelig løveidsk, og med en veldig elastisitet kaster hun uanstrengt rundt på komplekse idéer, innfall og tanker i en ambivalent undersøkelse av hvordan Bjørneboes skuespill kan forstås. Verkstedsvisningen var en påminnelse om at Løveid, til tross for et langt forfatterskap, fortsatt er en dramatiker i stadig streben etter å undersøke teaterrommets muligheter.

– Scenekunst.no, Judith Dybendal​

I Semmelweis.materiale kommer denne innsikten til tilskueren etter at stykket i lang tid har beredt grunnen, og den treffer som en slegge. Verkstedsoppsetningen på Cornerteatret er neppe det siste vi får se av Løveids dramatiserte lesning av Bjørneboe.

– Vagant, Kristoffer Krikhus

Blomsterstykke av Sousa & Stensrud
.. Teksten er springende og oppleves som et langdikt, det er mange fine bilder og vendinger i teksten som utmerker seg, som faktisk gjør enda mer ut av seg når man leser det igjen etter forestillingen. 
… På scenen oppleves teksten som mer preget av frustrasjon og sinne enn når jeg leser den etterpå, da sorgen ligger smurt ut mellom linjene på en mer lavmælt måte. Begge deler fungerer likevel godt, og iscenesettelsen ivaretar tekstens vellykkede blanding av stygt og pent, det spirende og uttørkede og liv og død. 

– Norsk Shakespearetidsskrift, Charlotte Myrbråten

 
 

KUNSNTNERISK PROGRAM

TRE TEKSTER FRA ÅPEN UTLYSNING

I forbindelse med etableringen av Bergen Dramatikkfestival hadde Cornerstone en åpen utlysning der skrivende ble oppfordret til å sende inn scenetekster. Vi fikk inn til sammen 68 bidrag som samlet speiler det brede spennet som samtidens former for scenetekst favner.  At vi fikk inn så mange bidrag fra både nye og etablerte stemmer tar vi som en stor tillitserklæring.  Det er med stolthet at vi nå presenterer de tre vinnertekstene som skal fremføres som iscenesatte lesninger på festivalen. Les uttalelse fra festivaljuryen her

Et frigjørende ballespark til kulturens dinosaurer

URFREMFØRING

27. aug 2020 kl 21:00  

Cornerteateret, Kongesalen

120/75 kr

Flerstemt fortelling om en tilværelse på bristepunktet

URFREMFØRING

28. aug 2020, kl 19:30

Cornerteateret, Kongesalen

120/75 kr

Surrealistisk samfunnssatire om shopping, angst og empati

URFREMFØRING

29. aug 2020, kl 20:00

Cornerteateret, Kongesalen

120/75 kr

SAMPRODUKSJON

Blomsterstykke av Madalena Sousa Helly-Hansen & Sara Li Stensrud har urpremiere på Bergen Dramatikkfestival og åpner festivalen torsdag 27. august. Forestillingen er utviklet i samproduksjon med Cornerstone. Den norske urfremføringen av Brev til ei krigarske av Athena Farrokhzad avslutter festivalen 30. august. Oversettelsen er initiert av Cornerstone, og presenteres som en iscenesatt lesning produsert i samarbeid med Den Nationale Scene.

Et rasende sørgespill med kronblad fine som hud 

URPREMIERE 

27. aug 2020 kl 19:00 

29. aug 2020 kl 14:00

Cornerteateret, Kongesalen

200/150 kr

En beretning om morskap, vold og kjærlighet

NORSK URFREMFØRING

30. aug 2020, kl 18:00

Cornerteateret, Kongesalen

120/75 kr

FILMATISERINGER

Noen poster fra maiutgaven av festivalen har inntatt ny form for programmet i august. Vi er stolte av å presentere den en rykende ferske filmatiseringen av Tyngde av Demian Vitanza , regissert av Thomas Østbye, som på Cornerteateret skal vises som utekino med live musikk. Vi viser også en filmatisering av Svaghetens parti av svenske Felicia Mulinari, en produksjon utviklet for programserien Amfi som tar sikte på å utforske og utvikle svensk samtidsdramatikk blant annet ved å la litterære stemmer skrive for scenen. 

Scenedikt fra det hinsidige om å elske og å miste

UTEKINO MED LIVE MUSIKK

28. aug 2020 kl 21:30

Cornerteateret, Uteplassen

200/150 kr

Lyrisk skildring av svakhetens paradoks

FILMATISERING, Norgespremiere

30. aug 2020, kl 16:00

Cornerteateret, Søylesalen

75/50 kr

PROSESSVISNING

Noen av programpostene er prosjekter i emning eller utvikling. Dette inkluderer Løgn varer lengst av Aslak Moe som bare et et par uker unna premiere, og blodferske SEMMELWEIS.MATERIALE av Cecilie Løveid som presenteres som en verkstedsvisning på festivalen.

Cecilie Løveid kaster nytt lys over Jens Bjørneboe

VERKSTEDSVISNING

30. aug 2020 kl 13:00

Cornerteateret, Kongesalen

75/50 kr

Dokumentarisk fortelling om en far i kamp med systemet

FØRPREMIERE

28. aug 2020, kl 13:30

Cornerteateret, Søylesalen

75/50 kr

LESNING

Birdface av Runa Borch Skolseg presenteres som en lesning med skuespiller Stine Robin. 

Et forsøk på å kollidere med skjebnen

LESNING

29. aug 2020, kl 19:00

Cornerteateret, Søylesalen

75/50 kr

FAGPROGRAM

Festivalen byr også på et sammensatt fagprogram som tar opp i seg både fortid, samtid og fremtid.

 

Fre 28. aug 2020, kl 11:00
Cornerteateret, teltet
Varighet: 90 min
50 kr

Fre 28. aug 2020, kl 15:30
Cornerteateret, teltet
Varighet: 75 min
50 kr

Fre 28. aug 2020, kl 18:00  
Cornerteateret, teltet
Varighet: 60 min
30 kr

Lør 29. aug 2020, kl 12:00
Cornerteateret, Teltet
Varighet: 45 min
30 kr

Lør 29. aug 2020, kl 16:00
Cornerteateret, teltet

Varighet: 45 min
30 kr

Søn 30. aug 2020, kl 12:00
Cornerteateret, Søylesalen
Varighet: 45 min
50 kr

Søn 30. aug 2020,  kl 14:00
Cornerteateret, Søylesalen

Varighet: 60 min
30 kr

Søn 30. aug 2020,  kl 17:00
Cornerteateret, Teltet

Varighet: 45 min
30 kr

FESTIVALKLUBB

Når dagens faglige og kunstneriske programposter er tilbakelagt legges det til rette for feststemt og smittefri festivalklubb. Åpningsfesten torsdag 27. august inkluderer musikalske innslag med visesanger Simen Sormo Say, og på avslutningsfesten på søndagen blir det ekslusiv konsert med det vordende fenomenet Metteson. Det blir opplegg også på fredagen og lørdagen – vi har overraskelser på lur! 

 

FESTIVALKLUBB/ ÅPNINGSFEST

27. aug 2020, kl 22:00

Teltet

30 kr

FESTIVALKLUBB/ ÅPNINGSFEST

27. aug 2020, kl 22:00

Teltet

30 kr

FESTIVALKLUBB/ LØRDAGSSNOP

29. aug 2020, kl 21:30

Teltet

30 kr

BDF bannere august- BDF MASTER disk.002.

FESTIVALKLUBB/ AVSLUTNINGSFEST

30. aug 2020, kl 19:00

Teltet/ Kongesalen

30 kr

Bergen Dramatikkfestival arrangeres av Cornerstone, med Idun Vik som produsent og kunstnerisk leder, og Miriam Prestøy Lie og Elin Grinaker som kunstneriske rådgivere. Ingvild Bjørnson er involvert som koordinator og Marthe Melheim jobber på festivalen som praktikant gjennom Tekstallianse. 

Festivalen støttes og/eller samarbeider med Norsk Kulturråd, Vestland fylkeskommune, Fritt Ord, FFUK,  Bergen kommune, Dramatikkens hus, Dramatikerforbundet, Cornerteateret, Den Nationale Scene, BIT Teatergarasjen, Det Vestnorske Teateret og Proscen.

Cornerstone lys blå-grønnn.png