VINNERTEKSTER open call

VINNERTEKSTER.jpg

I forbindelse med den andre utgaven av Bergen Dramatikkfestival har Cornerstone hatt en Open Call der vi inviterte skrivende til å sende inn tekster til vurdering for programmet. Innen fristen fikk vi inn 64 bidrag av 50 ulike dramatikere. At vi fikk inn så mange bidrag fra både nye og etablerte stemmer tar vi som en stor tillitserklæring. Vi har lest oss gjennom bunken med ydmykhet og begeistring, og vært gjennom mange vurderingsrunder. Det er med stolthet at vi nå presenterer de tre vinnertekstene festivaljuryen har valgt ut. De er svært ulike i både form og innhold, men har til felles at de utviser en sterk formbesvissthet og på hver sin måte roper etter å bli fremført. Dramatikerne honoreres med 20 000kr for sitt bidrag, og tekstene presenteres av profesjonelle skuespillere og regissører på festivalen 25.-28. august 2022 på Cornerteateret.

Vinnertekstene er:

 

MOT REGN av Mari Hesjedal

Tora bor i byen med babyen sin, og verden er full av barnegråt. Inne, ute, overalt er det noen som trenger. Verden er full av mennesker som trenger henne, og ute regner det. Uten stopp. Alle sluser er åpne. Hva skal man gjøre når det kommer så mye regn at det blir vanskelig å se, vanskelig å tenke, vanskelig å bry seg om andre enn seg selv? MOT REGN handler om en mor og et barn, om mennesker i fred og på flukt, om en verden som blir våtere. Med poesi, leken bruk av allegori og stødig grep om den sceniske situasjonen skildrer Mari Hesjedal enkeltmennesket i møte med svimlende, globale problemstillinger. Teksten presenteres på Bergen Dramatikkfestival i samarbeid med Det Vestnorske Teateret, i en iscenesettelse regissert av Eirik Fauske.

DISTANSE av Kristofer Grønskag

En isbil kjører ned en handlegate i en hvilken som helst by. I isbilen sitter han de kaller gjerningsmannen. I DISTANSE tar vi del i mosaikken av mennesker som omgir denne hendelsen. Noen nært, og noen fjernt. Tilsynelatende tilfeldige møter mellom vanlige mennesker får en annen klang når de kretser rundt denne hendelsen; et ungdomsopprør, en one-night stand, en drosjetur, et bad, en tv-sending, alt av denne mosaikken som utgjør en by i verden. DISTANSE er et forsøk på å dvele ved noe uten å trå det for nære. Det er et forsøk på å nærme seg noe med undring og kjærlighet, å anta at ingenting av det som utgjør et menneske er oss fremmed. På godt og vondt; det lyse i det mørke, og det mørke i det lyse. Grønskag skriver frem møter og situasjoner med språklig letthet og lekenhet, samtidig som han spinner en vev av dypt sammensatte problemstillinger. Teksten presenteres på Bergen Dramatikkfestival i en iscenesettelse regissert av Sigurd Ziegler, med skuespillere fra Den Nationale Scene.

 

STUMFILM - EN FORESTILLING I TRE AKTER av Sara Li Stensrud

STUMFILM er en forestilling eller en fantasi, en drøm om det som kanskje var, og det som kanskje kunne bli. Vi tas gjennom en brokete anvisning til omsorg og stabilt sideleie, før første akt, Nostalgi, gir seg hen til billedeksploderende besvergelser. Tredje akt, Utopi, tegner opp en drøm om samhørighet og et VI «så stort at det til slutt henger der som en blodappelsin under magan på universet». Og klemt mellom Nostalgi og Utopi ligger Stumfilm – en kropp uten stemme som søker tilflukt i fremmede kropper og bilder for å slippe unna bildet av seg selv. Sara Li Stensrud har forfattet en tekstkropp som fortærer det den lengter etter og det den frykter mest med like stor glupskhet, og som tygger i stykker forskjellen. Der er en tekst satt sammen av sjeldent sanselig og scenisk poesi som sprenger seg inn i kroppen når man leser, slik den også vil kunne sprenge seg ut fra en teaterscene. STUMFILM presenteres på Bergen Dramatikkfestival i en iscenesettelse regissert av Rebekka Nilsson, med Ine Marie Wilmann på scenen. 

I utlysningen het det at tekstene ikke skulle ha vært oppført tidligere, men utover det var det åpent for materiale rettet mot alle målgrupper, skrevet i alle slags former, og fra alle slags perspektiver. Bergen Dramatikkfestival har et bevegelig forhold til hva dramatikk er og kan være, og juryen har vært ute etter bidrag med egenart, tekster som løfter seg fra papiret og inviterer til iscenesettelse. Det opplever vi absolutt å ha funnet med dette utvalget.

Med den andre utgaven av Bergen Dramatikkfestival  går vi inn for å etablere festivalen som en tilbakevendende teaterbegivenhet – en biennale som måler temperaturen på, utforsker, utfordrer og feirer samtidens former for scenetekst. I tillegg til visninger av de utvalgte tekstene kommer programmet til å favne urpremierer, gjestespill, fagprogram og andre kuraterte innslag. Ambisjonen er å skape en rik festivalopplevelse som rommer et mangfold av ulike formater, estetikker og ståsteder. Vi ønsker kunstnere, fagpersoner og publikummere fra nært og fjernt varmt velkommen, og gleder oss til å videre utforske hvor sceneteksten er på vei!

OM DRAMATIKERNE

Mari_47 colour.jpg

Mari Hesjedal (f.1980) er dramatikar, scenograf og kostymedesignar. Ho har filmutdanning frå The International Film School of Wales, ein Master i Scenografi frå Central Saint Martins College of Art and Design i London, og har gått på Forfattarstudiet i Bø. Ho debuterte som dramatikar med stykket CULPAREGELEN på Norsk Dramatikkfestival i 2015, og har sidan skrive for b.l.a. DUS, Det Vestnorske Teatret, Festspillene i Bergen og Teater Vestland. Hausten 2021 hadde ho urpremiere på SOV IKKJE på Det Norske Teatret. I perioden 2018–2019 var ho tilknytt Dramatikkens Hus som husdramatikar.

Foto: Thomas Richards

IMG_5999.jpg

KRISTOFER GRØNSKAG

Kristofer Blindheim Grønskag (f.1984) har markert seg som en av sin generasjons ledende dramatikere, både i Norge og internasjonalt. Han har skrevet en rekke teaterstykker som har blitt produsert i inn- og utland, deriblant Å telle til null og Satellitter på himmelen. Arbeidene hans har ført til flere nominasjoner og priser, blant annet som vinner av den prestisjefylte Jugendtheaterpreis Baden-Württemberg, longlisting til Deutscher Kindertheaterpreis og Deutscher Jugendtheaterpreis, samt to nominasjoner til Ibsenprisen. Han har også oversatt og dramatisert en rekke verker, og vært husdramatiker ved Dramatikkens Hus. Grønskag er kunstnerisk leder for Norsk Dramatikkfestival. Stykkene hans er så langt oversatt til elleve språk.

Sara Li Stensrud (foto A. Leopold).jpg

SARA LI STENSRUD

Sara Li Stensrud (f. 1979) er forfatter og teatermaker. Hun skriver for barn og for voksne, for boka og for scenen. Teaterarbeidene hennes blir til i tett samarbeid med skuespillerne, og inkluderer Lykkelig til mine dagers ende – Et orgastisk lærestykke fra den markedslibidinøse skogen, iscenesatt i samarbeid med Ine Marie Wilmann (Black Box 2012), og Noen kommer til å komme (Ah! Ah! Ah! Ah!) – En forviklingskomedie om flyktningkrisen, iscenesatt i samarbeid med Dag Håvard Engebråten og Madalena Sousa Helly-Hansen (Ibsenfestivalen, 2016). Hans og Grete i parterapi  ble oppført på Norsk Dramatikkfestival 2015. Hennes seneste verk for scenen, BLOMSTERSTYKKE – Et rasende sørgespill med kronblad fine som hud, ble skrevet og regissert i samarbeid med Madalena Sousa Helly-Hansen, og hadde urpremiere på Bergen Dramatikkfestival 2020. Siden 2013 har Stensrud også drevet omstreiferteatret Didaktisk Dukketeater.

Foto: A. Leopold

MARI HESJEDAL

FESTIVALJURY

ELIN GRINAKER

Elin Grinaker (1976) er utdannet dramaturg ved Institut for Dramaturgi på Aarhus Universitet. Hun er programdramaturg på Black Box teater og dramaturg på Østfold Internasjonale Teater, og gjør regelmessig frilansoppdrag både for det frie feltet og for institusjoner. Samarbeidspartnere inkluderer Lisa Lie, Jenny Hval, Demian Vitanza, Lars Kaalund, Lene Therese Teigen, Artilleriet Produksjoner og Miriam Prestøy Lie. Nylig dramatiserte hun Naja Marie Aidts Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake – Carls bok sammen med Trine Wiggen for Nationaltheatret. Elin har jobbet tett med Idun Vik i utviklingen av Cornerstone, og var medredaktør i antologien med tekstene fra Bergen Dramatikkfestival 2020, utgitt av Cornerstone forlag i forbindelse med festivalen. 

CECILIE LØVEID

Cecilie Løveid (1951) er en av våre mest spilte samtidsdramatikere, og regnes som en av de betydeligste lyrikerne i norsk litteratur. Hun er den norske samtidsdramatikeren som er oftest spilt i utlandet, ved siden av Jon Fosse. Løveid har mottatt en lang rekke priser for sitt forfatterskap, og har vunnet den nasjonale Ibsenprisen hele tre ganger; i 1999 for stykket Østerrike, i 2014 for Visning, og i 2017 for VÅR ÆRE/VÅR MAKT som hun skrev sammen med Tore Vagn Lid, og som også fikk Heddapris for beste scenetekst. For hennes siste diktsamling Vandreutstillinger fikk Løveid både Kritikerpris og Bragepris, og nylig ble hun tildelt Triztan Vindtorn poesipris. Aktuell med Kamera livet og Piggeple.

HJB idun vik 02.jpg

IDUN VIK

Idun Vik (1985) jobber som skuespiller, produsent, dramaturg og skapende scenekunstner. De siste årene har hun hatt base i Bergen, og vært tilknyttet BIT Teatergarasjen, Den Nationale Scene og Cornerteateret i tillegg til utvikling av prosjekter i det frie feltet. Idun er kunstnerisk leder for Cornerstone og Bergen Dramatikkfestival, og har initiert og utviklet prosjekter som Lykkeparadigmet, Det kosmiske manifest, spilt flere roller på Den Nationale Scene, i Post Capitalistic Auction m.m. Hun mottok Statens arbeidsstipend for yngre kunstnere 2018-2019. Sammen med Miriam Prestøy Lie (Vik&Lie) har hun vært gjestekurator på Cornerteateret (2019-2020), og dramatisert Dette livet eller det neste av Demian Vitanza og De ansatte av Olga Ravn, som begge har premiere våren 2022. Idun er også dramaturg på DNS.

MIRIAM.jpg

MIRIAM PRESTØY LIE

Miriam Prestøy Lie (1980) er regissør og jobber på institusjonsteatre og i det frie feltet. Hun har også utviklet flere scenetekster og dramatiseringer, og var med i det første kullet av husdramatikere på Dramatikkens Hus. Siden 2013 har hun vært programansvarlig for Teaterfestivalen i Fjaler, som på få år har etablert seg som en nasjonal teaterbegivenhet. Nylige regiarbeider inkluderer Min middag med André og Tordivelen flyg i skumringa på Det Vestnorske Teateret (nominert til BTs Kritikerpris 2020), Vårløysing på Det Norske Teateret, Alt det lyse og alt det mørke på Teater Vestland/SoFT (nominert til Heddapris 2019), Engelen frå Kobane på SoFT og Hordaland teater (nominert til Heddapris 2019) og Dette livet eller det neste (Østfold Internasjonale Teater, 2022). Aktuell med De ansatte på DNS. 

08 - LoveidCecilie foto Helge Skodvin.jp
ELIN.jpg