top of page
LIVIA Banner 2022 - 2.jpg.001.jpeg

Et storstilt allkunstverk på tvers av tider

I LIVIAS ROM møtes fiksjonelle og historiske karakterer i et allkunstverk som sammenblander fortid og nåtid. Med Romertiden som historisk bakteppe tegnes et bilde av Livia Drusilla, som var en sentral rådgiver for ektemannen Keiser Augustus, og utfordret grensene for hva en kvinne kunne tillate seg å gjøre. Med ønske om å nylese historien, og fremstillingen av mektige kvinner fra nye perspektiv, settes Livia og kvinnene rundt henne under lupen. Scenekunst, installasjon og samtidsopera forenes i en unik, sanselig opplevelse der tiden er utvidet. 

 

Et rom i Livias eiendom utenfor Roma snakker til oss: «Jeg snakker fra jordens avgrunn, jeg sirkler rundt i verdensrommet, jeg er fire vegger, tak og gulv, som ikke lenger henger sammen. Jordbundet i én retning, mot den andre løftes, flyter, driver jeg». Rommet er forestillingens hovedrolle, som sammen med tekst, musikk, dans, tekstilkunst, lys og et kraftlag utøvere, beveger seg gjennom tider. Vi gis fortolkninger av en rekke mennesker i Roma i tiden rundt år null som alle var knyttet til keiser Augustus gjennom slektskap og ekteskap. Publikum blir tatt med i og utenfor et rom som favner fortid, nåtid, spørsmål og påstander, diktning og kunstnerisk behandling av historie. 

 

 Ingenting kan bevises

ikke mine tanker, følelser, intensjoner

 

LIVIAS ROM har utspring i Bergen og Roma, og involverer aktører fra Norge, Sverige, Island og Danmark. Forestillingen skapes med tekstilkunst av Ingrid Aarset, nykomponert musikk av Thuridur Jonsdottir, live musikere, og utøverne Ameli Isungset Agbota, Sverre Breivik (Metteson), Idun Vik, Lisa Bysheim og Tiril Pharo. Tekst og regi er ved anerkjente Lene Therese Teigen.

 

Cornerstone er stolt co-produsent av forestillingen, som får urpremiere på Cornerteateret 21. oktober 2022.

URPREMIERE

21. okt 2022, kl. 19:30

22. okt 2022, kl  21:00

23. okt 2022, kl. 15:00 & 19:30

24. okt 2022, kl. 12:00 & 19:30

25. okt 2022, kl. 12:00

Cornerteateret, Kongesalen

280/230kr

Foto: Synne Bønes, 2022

Omtale

En kunstfaglig kraftprestasjon

«Livias rom» tar oss med til romertiden og viser oss på en sirlig fortryllende måte at fortiden er ikke hva den en gang var.

Bak forestillingen står altså et særdeles sterkt kunstnerisk team som er villige til å eksperimentere og utvikle i fellesskap.

 

Publikum inviteres inn i scenerommet som om vi er tidsturister der den vakre scenografien til Ingvild Aarseth fremstår som transparente ruiner i stadig bevegelse. Her skal lysdesigner Randiane Sandboe ha honnør for å gi scenografien liv.

 

..snarere enn å komme med klare svar, er det som om kunstnerne søker å la tidens ulike historiske fragmenter snakke gjennom seg. Det er modig.

Bergens Tidende, 5/6 hjerter, Grethe Melby

Særlig er det interessant hvordan det etableres en logikk der alle karakterene på scenen stadig ser seg selv utenfra med distanse. Ensemblet veksler både mellom nærhet og avstand til egne rollefigurer og mellom en nåtid og stadige forsøk på å gjenfortelle og reflektere rundt tidligere hendelser. I grunn likner de tidsreisende gjenferd – rett og slett spøkelsesaktige skikkelser som beveger seg på tvers av tid og rom. For eksempel utbryter Antonia som gifter seg med Livias sønn Drusus at «Jeg var heldig, jeg fikk Drusus, men han døde. Det er så lenge siden. 2000 år». På denne måten får materialet en veldig stor elastisitet. Ikke minst er invitasjonen av publikum inn i scenografien på begynnelsen og slutten av forestillingen en strategi som effektivt etablerer og forsterker dette grepet.

Forestillingen er med andre ord full av små glimt som fester seg på netthinnen.

 

Ved hele tiden å la karakterene spørre oss og hverandre om hva som egentlig skjedde, fungerer forestillingen som en invitasjon til å tenke med og rundt det historiske materialet. På den måten illustrerer Livias rom hvordan representasjon og historisk hukommelse er bevegelige størrelser som alltid endrer seg i takt med blikket som ser og minner oss på at noe vi har glemt kan vise seg å være avgjørende.

– Scenekunst.no, Judith Dybendal 

Kreditter

Rom, konsept, regi: Lene Therese Teigen

Tekstilkunstner: Ingrid Aarset 

Komponist: Thuridur Jonsdottir

Medskapende utøvere: Ameli Isungset Agbota,  Sverre Breivik, Lisa Colette Bysheim, Tiril Pharo, Idun Vik.

Musikere: KIMI ensemble ved Katerina Anagnostidou (perkusjon), Jónas Ásgeir Asgeirsson (accordeon) og Þórgunnur Anna Örnólfsdóttir (mezzosopran). 

Koreograf:  Lisa Colette Bysheim

Lysdesigner: Randiane Sandboe

Akademisk rådgiver og Livia-ekspert: Lovisa Brännstedt

Kostymedesign/tilvirkning: Elin Haraldsø

Produsent: Ingvild Bjørnson

Lydtekniker: Maja Bergebakken Sundt
Produksjon: House of Stories

Co-produsent: Cornerstone

Samarbeidspartner: Den Nationale Scene

Støttet av: Norsk Kulturråd, Nordisk Kulturkontakt, Bergen kommune, Vestland fylkeskommune, Meltzerfondet, Dramatikkens hus, FFUK, Fond for lyd og bilde.

P4040126_edited.jpg

LENE THERESE TEIGEN

Lene Therese Teigen (1962) er forfatter-regissør med cand.philol. i Teatervitenskap fra Universitetet i Bergen. Teigens dramatikk er spilt på scener i hele verden,  hun har gjennom 25 år utgitt flere scenetekster, fire romaner, og regissert en rekke teaterstykker, samt radioteater og film. Hennes siste produksjon var Tiden uten bøker, som fikk svært god mottakelse og gjestespilte landet rundt fra 2020 til 2022, bl.a. hos Cornerstone. Som regissør  har Teigen  vært engasjert ved flere av landets institusjonsteatre  i tillegg til arbeid med sitt eget produksjonsselskap House of Stories. Forestillingen Medealand ved DNS mottok årets scenekunstpris fra Natt og Dag i 2014.  Gjennom sitt kunstneriske virke har hun vist sterkt samfunnsengasjement med et målrettet fokus på likestilling og kjønnsperspektiv.  Hun utga sceneteksten Livias Rom og to andre tekster i 2021 og samme år motto hun Norsk Sceneinstruktørforenings regipris.

Lisa Colette.jfif

Lisa Colette Bysheim

Koreograf og aktør

Lisa Colette Bysheim (1991) er skapende danser og koreograf med base i Bergen og Oslo med MA i koreografi fra Kunsthøyskolen i Oslo. Som dansekunstner veksler Lisa Colette Bysheim på å være utøver og medskapende i andres produksjoner både nasjonalt og internasjonalt. Hun figurerer i egne og andres prosjekter der hun produserer, koreograferer og er utøver selv. Som utøver i andres arbeid har hun bidratt i verk av Janne-Camilla Lyster, Yaniv Cohen, Mia Habib, Ida Frømyr Borgen, Roskva Yasmin Andersen, TGO//4332, hun har også samarbeidet med regissører som Lene Therese Teigen og Helena Wik. I 2020-2022 var hun en del av Den Norske Opera og Ballett ́s workshopkompani for kvinnelige koreografer og premierte bestillingsverket In-Betweenness med visning i Operaen under CODA Festivalen i 2021. Hun har fått flere utmerkelser for sitt arbeid. 

Ameli - Foto_ Sebastian Dalseide.JPG

Ameli Isungset Agbota

Utøver

Ameli Isungset Agbota (1993) er skuespiller fast ansatt ved Den Nationale Scene (DNS) i Bergen. Hun debuterte i Løperjenten på DNS høsten 2016, da hun var ferdig utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Siden har hun blant annet vært å se i forestillingene  Assassins, Askepott, Hedwig and the Angry Inch, Arv og Miljø regissert av Kjersti Horn og Namnet av Jon Fosse. Ameli har også medvirket i flere Cornerstone-prosjekter, og spilt i TV-seriene Valkyrien, Julestjerna og Verden er min. Sommeren 2022 spilte hun Den Grønnkledde i Peer Gynt på Gålå. Høsten 2022 er hun aktuell med Lazarus og Havet tar det det ikke gir av Sumaya Jirde Ali (DNS/Bergen Dramatikkfestival). Ameli er representert av The Global Ensemble.

SverreBreivik_portrettsmalt-1.JPG

Sverre Breivik

Utøver

Sverre Breivik (1993) er utdannet skuespiller ved KHiO, og ble i 2016 engasjert ved Den Nationale Scene (DNS) i Bergen. På DNS har han bl.a. vært å se i Engler i Amerika, Madame Bovary, Hamlet og Arv og Miljø. I 2020 utviklet han sitt eget prosjekt PHYSICAL PLAYTIME, som spilte i Tårnsalen på KODE. Han har også medvirket i Cornerstone-prosejkter som ILLUSJONER av Ivan Vyrypaev (2017) og Semmelweis.materiale av Cecilie Løveid (Bergen Dramatikkfestival 2020).  I 2019-2020 spilte han Benvolio Romeo og Julie, et samarbeid mellom Riksteatret og Nationaltheatret. Sverre har også en fremadstormende musikerkarriere under artistnavnet Metteson, som har fått stor oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt den siste tiden. 

thuridur_10.55.28_0.png

Thuridur Jonsdottir

Komponist

Thuridur Jonsdottir (1966) er utdannet ved musikkkonservatoriet i Reykjavik, og har diplom fra Bologna i fløyte, komposisjon og elektronisk musikk. Hun undersøker nye lydlandskap i sine komposisjoner, og jobber med både store orkestreringer og kammermusikk. Jonsdottir underviser i komposisjon ved Iceland University of the Arts, i BA og MA-program. Mange av komposisjonene hennes inkluderer bruk av elektroniske virkemidler eller multimedia, andre går i retning av performance, sampling av lyd fra natur eller deltagelse av publikum. Hun får bestillinger fra en lang rekke ulike nordiske og internasjonale ensembler, og har blitt nominert for Nordisk Råds musikkpris i 2006, 2010 og 2012. I 2004 ble hennes komposisjon Flow and Fusion valgt som “top ten” ved The International Rostrum of Composers in Paris (UNESCO). Jonsdottir samarbeider, arrangerer og turnerer med Björk. 

Ingrid Aarset .jpeg

Ingrid Aarset

Tekstilkunstner/romkonsept/
kostymedesign

Ingrid Aarset (1958) har arbeidet som tekstilkunstner siden 1987 med studio på USF i Bergen. Hun er ansatt som førsteamanuensis ved Fakultet for Kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen, med fokusområde tekstil. Aarset har blant annet hatt separatutstillinger i Kunstnerforbundet og Soft galleri Oslo, Hå Gamle prestegård, Nordnorsk Kunstmuseu Tromsø og Sogn og Fjordane kunstmuseum Førde. Hun har deltatt i en mengde gruppeutstillinger og hatt flere offentlige utsmykningsoppdrag. Verkene hennes er innkjøpt av Nasjonalmuseene i Oslo og Bergen og av Utenriksdepartementet. Hun har tidligere utført KU-prosjektet The Precious, Textiles in Renaissance Paintings as Source of Inspiration og de senere årene utviklet serier av store tekstiler, blant annet med fokus på ornamentikken i middelaldergobeliner. Hennes verk Dantelle d’Alancon vises i den permanente utstillingen i det nye Nasjonalmuseet i Oslo.

HJB idun vik 02.jpg

Idun Vik

Utøver og produsent forprosjekt

Idun Vik (1985) virker som utøvende og skapende scenekunstner, dramaturg og produsent. Hun er utdannet ved Guildford School of Acting, og har flere års arbeidserfaring fra London. Siden 2014 har hun hatt base i Bergen, og vært tilknyttet Den Nationale Scene, BIT Teatergarasjen og Cornerteateret i tillegg til utvikling av prosjekter i det frie feltet. Idun er initiativtaker og kunstnerisk leder for Cornerstone og Bergen Dramatikkfestival, og engasjert som dramaturg ved DNS. Prosjekter i utvalg inkluderer De ansatte på DNS (skuespiller og meddramatisering), Havet tar det det ikke gir av Sumaya Jirde Ali (dramaturg), Det kosmiske manifest på Teaterfestivalen i Fjaler (konsept/tekst/utøver), Et Dukkehjem på DNS (skuespiller), Post Capitalistic Auction på BIT Teatergarasjen/Bergen Kunsthall (medskaper/utøver) og Lykkeparadigmet på BIT Teatergarasjen (konsept/utøver). 

Tirilmedskog-2000x1200.jpg

Tiril Pharo

Utøver

Tiril Pharo (1975) gikk ut fra Teaterhøgskolen i 2000 og har siden jobbet både i det frie feltet og ved de fleste av landets institusjonsteatre. Hun har spilt store klassiske roller, gjort egenproduksjoner, TV, film, radio og kursvirksomhet. Siden 2016 har hun samarbeidet med Østfold Internasjonale Teater om blant annet Promille - en studiereise i norsk drikke-kultur, Hurrahølet, Testløpet og Korn.Testløpet har Bergenspremiere ved DNS i 2023, med Tiril som regissør. Hun kombinerer ofte utøvende virksomhet med regiansvar og tekstutvikling, og har særlig fokus på  interaktive og stedspesifikke grep. De siste årene har Tiril også figurert  i en rekke film og tv-serier, blant annet Lykkeland,  Alle utlendinger har lukka gardiner og Jordbrukerne.

Katherina.jpg

Katerina Anagnostidou

Musiker KIMI - perkusjon

Katerina Anagnostidou er perkusjonist og utøver, basert i København. Hun fullførte sin MA ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2017. Hun har konkurrert i flere internasjonale konkurranser, som ARD International Music Competition i München, og vant en pris i PAS i Patras i kategorien ‘advanced keyboards’ i 2011. I 2012 vant hun YAMAHA Foundation in Europe Music Competition i Hellas. I 2018 hadde hun en dansk urfremføring av Peter Klatzows marimba-konsert med Aalborg Symfoniorkester, og har også urfremført en rekke andre verk. Katerina samarbeider med ulike ensembler, som spesialiserer seg på samtidsmusikk samt tidlig musikk, og har opptrådt i land som Tyskland, Danmark, Sverige, Hellas, Italia, Estland og Island. Katerina har blant andre spilt med Det Kongelige Danske Orkester og Copenhagen Philarmonic. Hun ble tildelt orkesterrepertoarprisen fra Danmarks Nationale Symfoniorkester, for den mest lovende musikeren i 2016.

img_9249a-scaled.jpg

Jónas Ásgeir Asgeirsson

Musiker KIMI- accordeon

Jónas Ásgeir Ásgeirsson (1993) er utdannet akkordionist med  MA fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han arbeider både som solist og kammermusiker, og var den første islendingen til å spille akkordeon med Islands symfoniorkester i januar 2016. Jónas jobber for å fremme bildet av det klassiske trekkspillet som et seriøst klassisk instrument og vise mengden av muligheter instrumentet har. Jónas har fremført verk av en rekke islandske komponister, inkludert Atli Heimir Sveinsson, Gunnar Karel Másson, Þóranna Björnsdóttir og Friðrik Margrétar-Guðmundsson. Høsten 2022 utgir han et album med islandsk akkordionmusikk til høsten med plateselskapet Dacapo Records, som inkluderer blant annet en ny akkordionkonsert av Finnur Karlsson komponert for ham. Jónas er en del av ensemblene KIMI (akk., perkusjon og sang), EKKI MINNA Duo (akk. og cello), og akkordiontrioen ítríó.

Thorgunnur.JPG

Þórgunnur Anna Örnólfsdóttir

Musiker KIMI - sanger

Þórgunnur Anna Örnólfsdóttir (1990) er islandsk mezzosopran med base i København. Hun opptrer i et bredt spekter fra tidlig til samtidsmusikk, og har urfremført over et dusin stykker som omfatter både operaer, f.eks. av Mathias Vestergård Hansen, Finnur Karlsson, Nikki Martin, Helgi Rafn Ingvarsson, solostykker, samt som del av musiker-trioen KIMI-ensemble. I 2022 ga trioen ut sitt første album Bittersweet med Dacapo Records, i samarbeid med komponisten Nikki Martin. Þórgunnur er aktiv i den progressive operascenen, og har bl.a. tolket rollene som Ariodante (Händel, Copenhagen Opera Academy) og Dido (Purcell, Kunstnerkollektivet Venteværelset). Hun har opptrådt som solist med Ensemble Storstrøm, Århus Sinfonietta, Via Artis Konsort, og skal synge med det islandske symfoniorkesteret i 2023. Þórgunnur har en bachelor- og mastergrad fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og er for tiden en del av skolens Solist Postgraduate Program, studerer med prof. Helene Gjerris. 

Randiane Sandboe

Lysdesign

Elin .JPG

Elin Marie Aasland Haraldsø

Kostymedesign

Elin Marie Aasland Haraldsø (1968) jobber som Tilskjærer og kostymesyer  på Den Nationale Scene i Bergen i nå over 20 år , og før det på Teater Ibsen i Skien. Hun har også jobbet som Produktutvikler på Oleana Fabrikker .  Elin har samarbeidet med Ingrid Aarset flere ganger tidligere på hennes oppdrag med kirketekstiler. Hun har også hatt oppdrag for tekstildesigner Jon Pettersen  og Tone Saastad  i tillegg til  flere Designoppdrag for NRK . Haraldsø har lang fartstid innen teater og kostyme produksjon og  har interessert seg spesielt for historiske klær og korsetter og deres funksjon og konstruksjon. Hun er engasjert som konsulent og håndverker ved Gamlehaugen (Christian Michelsen sitt hjem og kongehusets bolig i Bergen) ved gjeninnføring av tekstiler fra tiden Michelsen hadde sitt virke der. 

Randiane - Foto- Runar Gåsterud.jpeg

Randiane Sandboe (1994) er lysdesigner og visuell kunstner med base i Bergen. Sandboe har interesse og kompetanse både for scenelys, arkitektonisk lys og lyskunst. Hun har BA i romdesign fra Universitet i Bergen (2019) og studerer MA i lysdesign ved Høgskolen i Wismar, Tyskland. Hun har på kort tid opparbeidet seg bred erfaring fra en rekke aktører i Bergen og omegn, som Den Nationale Scene, Det Vestnorske Teateret, Bright, M12 og festivaler som Vill Vill Vest, Oktoberdans og Bergen Dramatikkfestival. I 2020 fikk hun lysdesigner Silje Grimstad som mentor, etableringsstipend fra Bergen Kommune og diversestipend fra Kulturrådet. For tiden er Sandboe engasjert som lysdesigner i flere produksjoner, blant annet med Ludvig Uhlbors (SV), Andrea Spreafico (IT) og Miriam Prestøy Lie (NO).

Louvisa.jpg

Lovisa Brännstedt

Akademisk rådgiver

Lovisa Brännstedt (1983) har PhD i antikkens kultur og samfunnsliv, og er ansatt som forsker ved Lunds universitet. Brännstedt disputerte i 2016 på en avhandling om Livia, med tittelen Femina princeps. Livias posisjon i den romerske staten. Avhandlingen er en studie av grunnlaget for Livias posisjon som Romas første keiserinne, og hun ble tildelt Hainska-prisen for den i 2017. Brännstedt har i tillegg til avhandlingen deltatt i The Prima Porta Garden Archaeological Project og skrevet tre vitenskapelige artikler om Livia. Brännstedt tar for tiden det fireårige prosjektet Romerske kvinner for retten. Makt og motstand i det gamle Roma, finansiert av det svenske vitenskapsrådet.

Elin Grinaker.jpg

Elin Amundsen Grinaker

Dramaturg forprosjekt 

Elin Amundsen Grinaker (1976) er utdannet dramaturg fra Teatervitenskap ved Universitetet i Bergen og Institut for Dramaturgi på Aarhus Universitet. Hun jobber bredt innenfor scenekunstfeltet, og har blant annet jobbet med Lisa Lie, Martin Forsberg, Artilleriet Produksjoner, Demian Vitanza, Lene Therese Teigen, Idun Vik, Trine Wiggen og Erlend Samnøen. Hun er også dramaturg på Østfold Internasjonale Teater og programdramaturg for Black Box teater. Hun er kunstnerisk rådgiver for Bergen Dramatikkfestival.

Ingvild.jpeg

Ingvild Bjørnson

Produsent

Ingvild Bjørnson (1995) har ved siden av studier i Teatervitenskap vært engasjert på flere scenekunstprosjekt i Bergen. Hun var med å etablere Kompani Katla i 2019, som produserer ny scenekunst for unge voksne. Bjørnson har vært produsent, koordinator og produksjonsassistent på flere scenekunstprosjekt for Cornerstone Bergen. Fra 2016 til 2019 var hun aktiv i Studentteateret Immaturus, blant annet som teatersjef, skuespiller, dramaturg og regissør. Sommeren 2022 er hun produsent for åpningsseremonien på Festspillene i Nord-Norge, samt den andre utgaven av Bergen Dramatikkfestival. Høsten 2022 tiltrer hun som festivalsjef for Norwegian Fringe.

HoS.png

House of Stories

Produksjonsselskap

House of Stories, etablert 1998, med Mater Nexus som første forestillingen, og  urpremiere  i 2001. Siden den gang har House of Stories produsert, coprodusert og levert dramaturgkompetanse/rådgivning i forbindelse med scenekunst- produksjoner, scenetekstlesninger, seminarer og foredrag. Vi har samarbeidet med en lang rekke kulturinstitusjoner i og utenfor Norge i årene siden etableringen. Den siste scenekunstproduksjonen fra House of Stories var Tiden uten bøker  med norsk premiere i 2020. Arbeidet er dokumentert i langfilmsdokumentaren Veien hjem (2022) som bl.a. vises på NRK tidlig høst 2022. For Livias Rom er Ingvild Bjørnson engasjert som produsent, mens Camilla Svingen er tilknyttet House of Stories som produsent på andre prosjekter.  Med Livias rom  er mange nye kunstnere tilknyttet House of Stories, det er tydelige stemmer i ulike kunstfelt og flere unge talenter. www.houseofstories.no

bottom of page