Iscenesatt roman om det vakre i det frastøtende

Melancholia II av Jon Fosse handler om det fundamentale i menneskelivet; om skam, verdighet, kjærlighet og død. Det er en sår historie om det å høre sammen med noen, om kroppslig og mentalt forfall. Når kompaniet Ymist. tar romanen til scenen utforsker de både Fosses fortelling, og spenningsfeltet mellom samtidsdansen og et tekstlig drevet uttrykk. Slik sammenfatter de handlingen:

Stavanger, tidleg på hausten 1902: Gamle Oline kjemper seg opp den bratte brekka ifrå kaien og opp til huset sitt – med fisk i den eine handa og stokk i den andre. Kroppen verker, tankane surrar, ho tenkjer mykje på broren Lars, og dessutan kjenner ho at ho må på do. Oline skal døy i dag . 

Fosse skriver fra innsiden av tankestrømmen til Oline, fra innsiden av den skrøpelige kroppen. Vi kan kjenne hvordan beina hennes verker, kjenne skammen over ikke å ha kontroll på kroppsfunksjonene sine. Fosses roman er et trippelportrett; Den er både et portrett av Oline, av kunstnerbroren hennes Lars Hertervig (1830-1902), og av forfatteren selv, som gir seg til kjenne i måten å se på, gjennom tekstens materialitet, rytme og pust. 

Forestillingen Melancholia II er et forsøk på å gestalte en romans historie og språkrytme i et gjennomkoreografert fysisk språk. Skuespilleren ser på forfatteren, som ser på Oline, som ser på broren sin Lars, kunstneren. Forestillingen har urpremiere på Tou Scene i Stavanger 30. september 2020, og skal spille flere steder i løpet av høsten. Cornerstone er stolte av å  presentere bergenspremieren. 
 

BERGENSPREMIERE

7.-8. oktober 2020, kl 19:30

Cornerteateret, Kongesalen

1 time & 50 min (ingen pause)

200/160 kr

Anmeldelser

Sterkare teater skal ein leita lenge etter.

Får du eit høve til å sjå Morten Espeland og «Melancholia II» så gjer det, og viss du er skeptisk til Jon Fosse sin måte å skriva på, så gjer det i alle fall. Kanskje du opplever det som meg, at dette ikkje berre er skrift, det er musikk, det er dans, det er messe.

 

Det var veldig vakkert. Det var veldig reint og tilbakehalde, enkelt og avklåra. Slik Jon Fosse sin tekst er. Heilt konkret. Presis og repeterande, rytmisk og dynamisk, og heile tida kontrollert og krystallklårt. Ingen tunge setningar. Ingen utkropne metaforar. Ingen barokke utbroderingar.

 

Espeland og Samsøen har gjort det, eg hadde nære sagt, Fosse sin tekst bed dei om. Dei har gjort teksten til performance, altså til ei blanding av teater, ballet, resitasjon og biletkunst. Espeland dansar fram Oline, han skriv fram teksten, han lekamleggjer lengt, aldring, avmakt, angst og fortviling. 

 

Det er utruleg sterkt å sjå. Han vert ei gammal kvinne, som skjønar sitt eige elende og som bed om at ho også vert henta, slik Sivert vert det og Lars vart.

Anmeldelse av Atle Hansen, 5. oktober 2020 i Storden

Om boka

Sublim galskap. Mesterlig skildring av det melankolske sinn sett innenifra.

– Thomas Bredsdorff, Politiken

Jon Fosse følger givetvis de få ydre data i Lars Hertevigs sådan set handlingsløse liv, men det indre roterende tanke, stemnings- og billed-kaos tiltager sig en sådan magt, at bogen læses som en romanfiktion, et sprogligt kunstværk, der bliver sin egen autonome størrelse, en kværn, der maler sin ofre, så skøn musik oppstår.

– Torben Brostrøm, Informationen

 

Det forunderliga är at denna språkligt repetitiva och reducerade framställning kan verka så intensivt fängslande.Förklaringen är förstås att norrmannen Jon Fosse, harr liksom i sina tidigare romaner och i sin dramatik, fullständigt behárskar och vet att utnyttja de verktyg han har utvalt till sina.

– Jan Stenmark, Aftonbladet

Bilder fra forestillingen

Foto: Inge Schreuder-Lindløv

YMIST.

Ymist. er et teaterkompani som består av koreograf og regissør Erlend Samnøen, og Morten Espeland, som skuespiller. I prosjekter der det tekstlege utgangspunktet ikke nødvendigvis er dramatiske tekster, utforsker Ymist. spenningsfeltet mellom samtidsdansen og skuespilleren sin forestillingsevne. Ved å skape uttrykk som er poetiske og assosiative søker Ymist. å gi grunnlag for at flere meningslag kan eksistere samtidig; et scenisk språk som ikke insisterer på distanse, men varme. Melancholia II, basert på Jon Fosse sin roman, er kompaniet sin tredje forestilling etter EDDA/Voluspå (2015) og Draumkvedet (2018). 

Kreditter

Originaltekst: Jon Fosse, dramatisert av Oda Radoor | Dramaturg: Oda Radoor | Skuespiller: Morten Espeland: | Regissør og koreograf: Erlend Samnøen | Scenograf og kostymedesigner: Maja Nilsen | Komponist og lyddesigner: Gaute Storsve | Lysdesigner: Ingeborg Staxrud Olerud | Tekniker: Alf Erik Fylkesnes | Produsentbistand: Ida Willassen  | Produksjonsassistent: Jon Werede Hope | Søm: Line Jeanette Antonsen | Forlag: Colombine Teaterförlag | Forestillingen er støttet av Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde, Tou Scene, Fond for utøvende kunstnere, Bergensstiftelsen, Oslo kommune, Fritt ord og Vestland fylkeskommune. 

MEDVIRKENDE

Erlend Samnøen

Regi

Erlend Samnøen er utdannet danser ved Statens Balletthøgskole. Han er frilans regissør, koreograf og utøver. Som regissør har han blant annet gjort Den Uendelige Historie (Hålogaland Teater), Bør Børson Jr. og Petra von Kants bitre tårer (Trøndelag Teater), En midtsommernattsdrøm og Stormen (Haugesund Teater). Som koreograf har han blant annet jobbet ved Det Norske Teatret (Verdas mest forelska par), Nationaltheatret (Minus 2 og Et spansk stykke) og Trøndelag Teater (Spring Awakening, Et Dukkehjem og Den siste viking). Erlend har hatt arbeidsstipend fra Statens Kunstnarstipend i 2007 og 2016, og driver teaterkompaniet YMIST. sammen med Morten Espeland. 

Morten Espeland 

Skuespiller

Morten Espeland er utdannet skuespiller ved Statens Teaterhøgskole, Kunsthøgskolen i Oslo i 1998, og vært tilknyttet Det Norske Teatret, Nationaltheatret, Rogaland Teater, Riksteatret m.fl. Han ble tildelt Heddaprisen for «Beste mannlege birolle» i 2008 for rollen som Peter Karpati i Den arabiske natta og nominert til Heddaprisen i kategorien «Fremragende sceneprestasjon» i 1999 for rollen som Guten i Den 25. timen. Morten har sidan 2010 spesialisert seg i Viewpoints og The Suzuki Method of Actor Training. I 2014 etablerte han scenekunstkompaniet YMIST. sammen med koreograf og regissør Erlend Samnøen.

Oda Radoor

Dramatisering og dramaturg

Oda Radoor er dramaturg utdannet fra Institut for Dramaturgi ved Universitet i Århus og jobber som frilans dramaturg, dramatiker, produsent og regissør. Som dramaturg har hun vært tilknyttet bl.a. Nationaltheatret, Dramatikkens hus og Goksøyr&Martens (Villanden, Salong, Gudstjeneste, Foreldremøte, OMsorg og FRI). Hun har også skrevet libretto til Ballerina med musikk av Synne Skouen (Den Norske Opera, 2017), hatt regi og delmanus på rapmusikalen Det bare er sånn ved Oslo Nye Teater, skrevet deler av Point of you, produsert i Jerusalem og spilt på Nationaltheatret. Hun var dramaturg for David Greigs The Events i London (Hendelsen, Norge 2014.).

Maja Nilsen

Scenograf og kostymedesigner

Maja Nilsen er en norsk billedkunstner, scenograf og kostymedesigner. Hun har en bachelor -og mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim og National College of Art and Design i Dublin (2000-05). Hun arbeider hovedsakelig med collage, skulptur og stedsspesifikke prosjekter i sin egen kunst. Siden 2012 har hun etablert seg innenfor scenekunstfeltet hvor hun har jobbet som med mange teaterforestillinger. Maja bor og arbeider i Oslo.

Gaute Storsve

Komponist og lyddesigner

Gaute Storsve er utdannet elgitarist fra Norges Musikkhøgskole og har jobbet som musiker, komponist og musikkpedagog siden 2003. Han har deltatt på over 20 plateutgivelser som komponist og musiker – med artister og band som Hanne Hukkelberg, Erik Balke, Weserbergland, Haakon Ellingsen og Gaute Storsve Trio. I tillegg har han medvirket til flere filmer og sceniske produksjoner som musiker, komponist og lyddesigner  –  f.eks. Til Ungdommen (2012) og Ymist. Draumkvedet (2018). Gaute har også hatt flere lengre opphold i Latin-Amerika der han blant annet har jobbet med musikere fra Buena Vista Social Club og Chucho Valdéz Band.

Ingeborg Staxrud Olerud 

Lys

Ingeborg Staxrud Olerud  er lys- og hagedesigner med base i Oslo. Hun er utdannet innen teatervitenskap ved Universitetet i Oslo, og som gartner og fagtekniker i park og hageanlegg ved Vea – Norges grønne fagskole.  I tillegg til å utføre intervensjoner med økologi og natur i fokus, er hun en del av teaterkompaniet Goksøyr & Martens og samarbeider med koreografer som Ingri Fiksdal og Mia Habib.

Ida Willassen

Produsentbistand

Ida Willassen har lang erfaring med pr- og administrasjonsarbeid i scenekunstfeltet, bl.a. for Østfold Internasjonale Teater, Danse- og teatersentrum, Nationaltheatret, Norsk Skuespillerforbund og Vestlandske Teatersenter. Hun har en mastergrad i journalistikk og mediefag fra Høgskulen i Volda og BI i Oslo. Fra 2016 har hun jobbet frilans med produsent- og impressariooppgaver for bl.a. Ymist., Transiteatret Bergen, Kristinsdottir/Willyson og Visjoner Teater.

Cornerstone lys blå-grønnn.png