Cornerstone lys blå-grønnn.png

// ISCENESATT LESNING
// SAMTALE

Torsdag 2. mai, kl 19:00
Cornerteateret, Søylesalen

CC: 60 kr - kjøp billett her

Av: Olga Ravn
Oversatt av: Elin Grinaker

Regi: Miriam Prestøy Lie

Bearbeidet av: Vik & Lie

Skuespillere: Espen Klouman Høiner, Ameli Isungset Agbota, Idun Vik

Musikk: Selma Frida Stang

Samtale med Olga Ravn ledet av Elin Grinaker

Sanselig sci-fi fra fremtidens arbeidsliv

På «Det sekstusende skip» er det både menneskelige og menneskelignende ansatte. Når skipet får en rekke gjenstander ombord på planeten Nyoppdagelsen, begynner staben å utvikle dype forbindelser til objektene, men uten å forstå helt hvorfor.  Etter hvert begynner de ansatte å avvike fra prosedyrene og programmene som styrer livet på skipet; de drømmer, blir følelsesmessige, lengter etter et annet liv enn det monotone arbeidslivet, og stiller spørsmål om formålet med pliktene sine på skipet. Konstruert som en serie vitnesbyrd i et særegent og poetisk språk, forsøker denne scifi-romanen å undersøke hva som er forskjellen mellom et menneske og en ting, og hva det betyr å være i live

Romanen kom ut i Danmark i 2018 til strålende kritikker. For Cornerstone skal romanen oversettes av Elin Grinaker, bearbeides av Vik & Lie og regisseres av Miriam Prestøy Lie. Vi inviterer publikum til en work-in-progress visning, etterfulgt av en samtale mellom Olga Ravn og Elin Grinaker.

Jeg vil gjerne være en god ansatt, jeg vil gjerne ta gode valg. Men hvordan kan jeg vite om jeg følger programmet riktig? Noen handlinger kan ha konsekvenser som i visse tilfeller først viser seg så langt ut i framtiden at det bli uoverskuelig for meg. Er det meningen at jeg skal fortsette å jobbe vel vitende om at det jeg gjør potensielt motarbeider programmet? Eller er jeg så gjennomsyret av programmet at uansett hva jeg gjør så vil jeg alltid handle etter programmets ønsker? Er jeg programmet sin hånd? Allikevel skjer det jo feil i oppdateringene, det gjør jo det. Det kan ikke være i programmets interesse. Hvis det er slik at jeg gjør noe som motarbeider framdriften i programmet, så er det umulig for meg å ikke hate meg selv for denne feilen. Men når jeg ikke kan vite om jeg gjør en slik anti-programmatisk handling, hvordan skal jeg kunne vite om jeg fortjener hat eller ei? Burde jeg hate meg selv på forskudd? Hvor kan jeg få klarlagt hvilke handlinger som er imot programmet sin vilje? Hvem  skal jeg søke tilgivelse hos? Må jeg sende en søknad? Kan jeg få noe materiale angående hvilke handlinger som krever tilgivelse? Kan det for eksempel være en tanke? En dårlig nok tanke? Jeg kan ha tanker om at dere er feilbarlige, at det er dere det er noe i veien med, men da blir jeg så sint på meg selv og får tanker om at det er meg det er noe galt med. Hvorfor har jeg alle disse tankene når det jeg først og fremst skal løse er en teknisk oppgave? Hvorfor har jeg alle disse tankene hvis oppgaven min først og fremst er å øke produksjonen? Fra hvilket perspektiv er disse tankene produktive? Har det skjedd en feil i oppdateringen? I så fall vil jeg gjerne startes på nytt.

OLGA RAVN

Olga Ravn (1986) er en dansk forfatter, kritiker, oversetter og redaktør. Hun er utdannet ved Forfatterskolen, og har undervist på flere nordiske forfatterskoler. Ravn debuterte i 2012 med Jeg æder mig selv som lyng (til norsk ved Inger Bråtveit i 2016). Hun har også utgitt hunchap-boka Mean girl (2014), romanen Celestine (2015) som hun mottok Michael Strunge-prisen for, og diktboka Den hvide rose (2016). Romanen De ansatte utkom i 2018. Ravn er også kjent for Hekseskolen som hun etablerte i 2015 sammen med Johanne Lykke Holm.

MEDVIRKENDE

MIRIAM PRESTØY LIE

Regi og bearbeidelse

Miriam Prestøy Lie (1980) er regissør og jobber på institusjonsteatre og i det frie feltet. Hun har i tillegg utviklet flere scenetekster og dramatiseringer, og var med i det første kullet av husdramatikere på Dramatikkens Hus. Siden 2013 har hun sammen med Torkil Sandsund vært kunstnerisk leder for Teaterfestivalen i Fjaler, som på få år gjort seg bemerket på grunn av helhetlig kuratering og samarbeid på tvers fagfelt og med lokale aktører. Nylig dramatiserte og regisserte Miriam den kritikerroste forestillingen Alt det lyse og alt det mørke på Sogn og Fjordane teater. Kurator for Cornerstone sammen med Idun Vik. 

ELIN GRINAKER

Oversettelse og samtaleleder

Elin Grinaker (1976) er utdannet dramaturg fra Institut for Dramaturgi på Aarhus Universitet. Hun jobber bredt innenfor scenekunstfeltet, og har jobbet med blant annet Lisa Lie, Idun Vik, Martin Forsberg, Artilleriet Produksjoner, Demian Vitanza, Lene Therese Teigen, Panta Rei og Erlend Samnøen. I tillegg til å frilanse som dramaturg, er hun medredaktør i det feministiske nettfanzinet Blazer fanzine, og ansatt som programdramaturg på Black Box teater i Oslo.

SELMA STANG

Musiker

Selma Stang (1991) er musiker og komponist med base i Bergen, og jobber med elektronika, folkemusikk, pop og tverrkunstneriske prosjekter. Nylig lagde hun musikk og medvirket som skuespiller i den kritikerroste forestillingen Alt det lyse og alt det mørke på Sogn og Fjordane teater, regissert av Miriam Prestøy Lie. Hun har tidligere komponert for Det gule tapetet for samme teater. Fra 2015-2017 turnerte hun som bandmedlem med AURORA, og spilte over 400 konserter i Norge, Europa og USA. 

ESPEN KLOUMAN HØINER

Skuespiller

Espen Klouman Høiner (1981) er skribent, regissør og skuespiller. Som skuespiller har han virket ved Nationaltheatret, Teater Ibsen og Trøndelag teater. Sentrale roller inkluderer tittelrollene i Hamlet og Peer Gynt og Biff Loman i En handelsreisendes død, som han mottok Heddaprisen for. I tillegg har han hatt flere regioppdrag både på institusjon og i det frie feltet, senest sin egen solo-forestilling VI, FOLKET (Teaterhuset Avant Garden, Black Box Teater). Han har vært medlem av Verk Produksjoner siden 2015. Sentrale film- og TV-roller inkluderer Kampen om tungtvannet (2015) og En som deg (2013), som han mottok Kanonprisen og Golden Sarmatian Lion for beste mannlige hovedrolle for.

AMELI  ISUNGSET AGBOTA

Skuespiller

Ameli Isungset Agbota (1993) kommer fra Årnes i Akershus og er utdannet skuespiller ved Kunsthøgskolen i Oslo (2013-16). Hun har siden vært ansatt ved Den Nationale Scene hvor hun har medvirket i blant annet Jeppe på Bjerget, Hedwig and the angry inch, Arv og Miljø regissert av Kjersti Horn og Korps av Knut Nærum. Hun har også medvirket i prosjekter i det frie feltet, som Livia's Room av Lene Therese Teigen, og i tv- seriene Aber Bergen og Valkyrien.

IDUN VIK

Skuespiller og bearbeidelse

Idun Vik (1985) er utdannet skuespiller ved Guildford School of Acting, og virker både utøvende og skapende. De siste årene har hun hatt base i Bergen utviklet prosjekter som Lykkeparadigmet (konsept/regi/utøver) og Post Capitalistic Auction (utøver/medskaper) på BIT Teatergarasjen, og vært skuespiller på Den Nationale Scene, Hordaland Teater og ulike film- og sceneprosjekter i det fire feltet. Hun jobber også med kommunikasjon for BIT Teatergarasjen, mottar Statens arbeidsstipend 2018-2019, og utgjør den ene halvdelen av Vik & Lie.