top of page

Flerstemt om en verden i tiltagende krise

Hva skjer når fem mennesker stenges inne og gjøres ute av stand til å handle i en verden i tiltagende krise og oppløsning? Hvis vi får vite at verden faktisk er i ferd med å demonteres? Vil vi klare å forholde oss til det? Vil vi prøve å gjøre motstand? Hvordan? Vil vi finne mening i å prøve å leve videre?


«ASYLET VED VERDENS ENDE» tar oss til et sted og en tid som virker både nær og fjern. Vi møter innskrevne som ikke vet hva som feiler dem, og pleiere med umulige arbeidsoppgaver. Vi ser både stillstand og kaos, hierarkier og oppløsning. Etter hvert begynner ulike tider å lekke inn i hverandre; helgenskikkelsen Christina Mirabilis dukker opp og dras inn i en verbal tvekamp på liv og død med Tiresias den blinde som påkaller henne fra en annen dimensjon. Mens Tiresias opptrer som en hardnakket nihilist, prøver Christina å åpne øynene hans. Vi blir vitne til en kamp mellom ordet og kroppen, tap og oppreisning – og en forbudt kjærlighet som i sin umulighet også gir kime til håp.


Stykket er skrevet av Kollektiv Norden - en forfattergruppe kuratert av Cornerstone med fem prominente stemmer fra på tvers av Norden: Tale Næss (NO), Jonas Eika (DK), Fatemeh Ekhtesari (IR/NO), Timimie Gassko Märak (Sápmi) og Henning Bergsvåg (NO).  I perioden 2023-2024 har de hatt digitale og fysiske samlinger i København, Hammerfest, Gotland, Fjaler og Bergen, med mål om å sammen skrive et nytt dramatisk verk. Headwriter for prosjektet, Tale Næss, har lenge forsket på polyfone strategier for utvikling av teatertekst. Kollektiv Norden har forsøkt å være en møteplass for språklige og menneskelige erfaringer der virkeligheten ikke tilhører én, men mange. Et sted som ikke er basert på en homogen erfaringshorisont, men der språk møter motspråk. Der tekster basert på kollisjoner, brudd og flerstemmighet hører like naturlig hjemme som tekster basert på gjenkjennelse og delt erfaring. Forsøket har resultert i denne teksten. 


Stykket presenteres i form av en lesning på Bergen Dramatikkfestival, og urpremiere planlegges våren 2025 i regi av Annika Silkeberg.

Lesning

Bergen Dramatikkfestival

1. sept 2024, kl 11:00-12:30

Cornerteateret, Søylesalen

Kreditter

Tekst: Kollektiv Norden // Tale Næss (Headwriter), Jonas Eika, Fatemeh Ekhtesari, Timimie Gassko Märak og Henning Bergsvåg
Regi: Annika Silkeberg

Oversettelse: Tale Næss, Jonas Eika, Annika Silkeberg og Henning Bergsvåg
Skuespillere: Nosizwe Baqwa (Nina), Malik Grosos (Jojo), Bahareh Razekh (Liw), Reidun Melvær Berge (Christina) og Bjørn Willberg Andersen (Aksel/Tiresias)

Dramaturg: Idun Vik

Produksjon: Cornerstone

Teksten er utviklet med støtte fra Nordisk kulturkontakt, Norsk kulturråd og Bergen kommune

Kollektiv Norden er en forfattergruppe bestående av: Tale Næss (Headwriter) (f.1969) – en norsk, prisbelønt forfatter, dramaturg og dramatiker. Hun skriver for scenen, radio og film, og gjerne i tverrkunstneriske konstellasjoner. Fatemeh Ekhtesari (f.1986) – en norsk-iransk forfatter, kunstner og menneskerettighetsaktivist. Hun har gitt ut ti bøker, som inkluderer poesi, novellesamlinger og romaner. Jonas Eika (f.1991) – uteksaminert fra Forfatterskolen i Danmark i 2015, tildelt den prestisjefylte Nordisk råds litteraturpris for «Etter sola» i 2019  som den yngste mottakeren gjennom tidene. Timimie Märak (f. 1991) – slampoet, aktivist og multikunstner,  den første som hadde tittelen ‘Poet In Residence’ på Veneziabiennalen.  Henning H. Bergsvåg (f.1974) – en norsk poet og litteraturformidler som har utgitt en rekke diktsamlinger og leder klubbkonseptet og podcasten Poesidigg.

HILDUR KRISTINSDOTTIR Foto Anders Borchgrevink

Nosizwe Baqwa har markert seg som en tydelig stemme i norsk kulturliv og samfunnsdebatt. Hun er en sanger, skuespiller, dramatiker, kulturformidler og aktivist med hele verden i og på hjertet. Med røtter både i Norge og i Sør Afrika, bærer hun med seg kunstnerisk engasjement og samfunnsengasjement, som gjennomsyrer alt hun gjør. I 2022 vant Nosizwe og teamet hennes Heddaprisen for “beste musikkteaterforestilling” for verket hun skrev om morslinja i familien hennes. I 2023 ble hun Heddapris-nominert til Beste kvinnelige birolle for sin rolle i «De må føde oss eller pule oss for å elske oss» av Camara Lundestad Joof på DNS.  Nosizwe har en master i Internasjonale Studier og Diplomati fra SOAS i London.

Linda Gathu.jpg

Malik Grosos er en selvlært skuespiller, dubber og multimediadesigner. Han har vært aktiv i teaterbransjen siden sin første rolle i «Show Boat» i 2000. Han er kjent for sin allsidighet innen scenekunst, inkludert skuespill, prosjektkoordinering og jobb som fotograf og videograf. Etter sin utdanning ved Sydhavn Teater i København har Grosos har han opptrådt og bidratt som medgründer av den kreative plattformen for unge artister ST:ART. Blant annet spilte han sin første hovedrolle i stykket "Feministen" (El Aliado). Stykket utforsker temaer innen feminisme, og har bidratt til å fremme samfunnsdebatt om kjønnsroller og selvoppfatning. Grosos har også vært involvert i produksjonen "Turbo" med Mungo Park, samt performanceteater og barne- og ungdomsteater, hvor han har demonstrert sin evne til å engasjere et mangfoldig publikum. Senest har han spilt i den storslåtte stedsspesifikke forestillingen «Boat Tours: New Harbor Zones» av Liminal og Sydhavn Teater.

Linda Gathu.jpg

Bahareh Razekh er en svensk/iransk skuespiller, regissør og sanger, kjent fra både teater, film og TV. Hun er utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö (2002-2004), og har siden medvirket i flere oppsetninger for SVT, SR, Riksteatern, Stockholms stadsteater, Malmö Dramatiska Teater, Ung Scen Öst, Rats Teater. Hun ble nylig sett i SVT-seriene «ÄNTLIGEN» (2022) og «LEA» (2022). Bahareh er også performancekunstner. Verket «Isensättning av Bahareh Razekh Ahmadis kunstnerskap» var en spesialskrevet forestilling for Moderna Museet. Videre er Bahareh aktiv som musikkprodusent og låtskriver, og er initiativtaker og kunstnerisk leder i musikkkollektivet Oomaigoosh. Sammen med Olof Dreijer fra The Knife, ga hun nylig ut EP-en Goodbye Party under navnet UROISH.

Linda Gathu.jpg

Bjørn Willberg Andersen har vært en fast del av ensemblet ved Den Nationale Scene siden han fullførte sin utdanning ved Statens Teaterhøgskole  i 1988. Andersen spiller både klassisk teater og musikalforestillinger, komponerer musikk og har spilt i flere hørespill for NRK Radioteateret. Ved DNS har han blant annet utmerket seg for sine roller i forestillingene “La Cage aux Folles”, “Sånne som oss”, “Hamlet” og “Vår ære/vår makt” . I 1996 ble han tildelt Pernillestatuette. For produksjonen “Engler over Møhlenpris” debuterte han som dramatiker, og i tillegg til å komponere musikken til forestillingen. Nylig har han også medvirket i blant annet “1984?”, “Lazarus” og “Assassins”.

Linda Gathu.jpg

Reidun Melvær Berge (f.1993) er skuespiller fra Florø, og har utdanningen sin fra Bårdar Akademiet. Hun har siden 2021 vært ansatt ved Det Vestnorske Teateret i Bergen, hvor hun blant annet har spilt i “Telavåg”, “Stengd Gitar” og «Amadeus».  Frå 2016 til 2021 var Reidun engasjert ved Teater Vestland. I løpet av disse årene fikk hun erfaring fra en rekke sjangre, alt fra klassisk og moderne drama, absurdisme, musikal og komedie. I 2019 ble hun nominert til Heddaprisen i kategorien "Beste Kvinnelige Skuespiller – Hovedrolle" for sin tolkning av Vibeke i "Alt Det Lyse og Alt Det Mørke" av Brynjulf Jung Tjønn i regi av Miriam Prestøy Lie. I sommer er hun å se som Agnes i “Brand”  med Norsk Ibsen kompani, og til høsten blir hun en del av ensemblet på DNS. Hun starter sin tid der som Ho i Jon Fosse sin klassiker “Nokon kjem til å kome”.

bottom of page