top of page
12 - STUMFILM ny.jpg

En billedeksplosjon mellom nostalgi og utopi

STUMFILM er en forestilling eller en fantasi, en drøm om det som kanskje var, og det som kanskje kunne bli. Det er en tekst satt sammen av sjeldent sanselig og scenisk poesi, som insisterer samtidig som den tviler på alt den befatter seg med. 

 

Vi tas gjennom en brokete anvisning til omsorg og stabilt sideleie, før første akt, Nostalgi, gir seg hen til billedeksploderende besvergelser. Tredje akt, Utopi,  tegner opp en drøm om samhørighet og et VI «så stort at det til slutt henger der som en blodappelsin under magan på universet». Og klemt mellom Nostalgi og Utopi ligger Stumfilm – en kropp uten stemme som søker tilflukt i fremmede kropper og bilder for å slippe unna bildet av seg selv.

 

STUMFILM er et stykke som ikke vet forskjell på virkelighet og fantasi. Det er en tekstkropp som fortærer det den lengter etter og det den frykter mest med like stor glupskhet, og som tygger i stykker forskjellen. 

 

Sara Li Stensruds nye scenetekst er et av tre bidrag valgt ut fra Cornerstone sin åpne utlysning til Bergen Dramatikkfestival 2022, der vi fikk inn over 60 ulike tekster. STUMFILM presenteres i en iscenesettelse regissert av Rebekka Nilsson, med Ine Marie Wilmann på scenen.

URFREMFØRING

Bergen Dramatikkfestival 

28. august 2022, 17:00

Cornerteateret, Kongesalen

Bill: 200/100 kr (festivalpass)

Vinnertekst fra Cornerstone sin Open Call

Visningen lages på åtte prøvedager

Kreditter

Tekst: Sara Li Stensrud

Regi: Rebekka Nilsson

Skuespiller: Ine Marie Willmann

Scenografisk bistand: Silje Sandodden Kise

Komponist/lyddesign: Matthias Ingiberg Sigurdsson
Lydopptak: Janne Heltberg Aarseth og Robin Barstow

Produksjon: Cornerstone

Bilder
Foto: Synne Bønes

Omtale

… lykkes med å kombinere en scenografisk idé med en intens skuespillerprestasjon. Stensruds tekst er tettpakket av poetiske bilder og starter med en sceneanvisning som beskriver et sideleie mens skuespiller Ine Marie Willmann ligger sidelengs med beina i været og strever med å holde posituren. Senere faller noe som likner en svær dyne ned fra taket, og Willmann pakker seg inn i den og forsvinner. Ikke bare blir hun på denne måten tidvis til en stor, bevegelig masse som overskrider den konkrete kroppen, men hun jobber aktivt rent fysisk med motstanden mellom sin egen kropp og teksten på scenen. Det er voldsomt og skjørt og helt egenartet.

– Scenekunst.no

 

…en sanselig og burlesk tekst i tre deler (…)

I iscenesettelsen av teksten hadde regissør Rebekka Nilsson valgt en «stream of consciousness»-tilnærming. Skuespiller Ine Marie Willmann fremfører teksten som en monolog. (…) Kombinasjonen av tekstens karakter (…) og de fysisk anstrengende positurene, fikk meg til å tenke på Heiner Müllers dramatikk og Odin Teatrets fysiske og situasjonelle tilnærming til teater. Et spennende formuttrykk, som vi ikke er bortskjemt med i Norge.  

– Norsk Shakespearetidsskrift

Sara Li Stensrud (foto A. Leopold).jpg

Sara Li Stensrud

Dramatiker

Sara Li Stensrud (f. 1979) er forfatter og teatermaker. Hun skriver for barn og for voksne, for boka og for scenen. Teaterarbeidene hennes blir til i tett samarbeid med skuespillerne, og inkluderer Lykkelig til mine dagers ende – Et orgastisk lærestykke fra den markedslibidinøse skogen, iscenesatt i samarbeid med Ine Marie Wilmann (Black Box 2012), og Noen kommer til å komme (Ah! Ah! Ah! Ah!) – En forviklingskomedie om flyktningkrisen, iscenesatt i samarbeid med Dag Håvard Engebråten og Madalena Sousa Helly-Hansen (Nationaltheatret, Ibsenfestivalen, 2016). Hans og Grete i parterapi  ble oppført på Norsk Dramatikkfestival 2015. Hennes seneste verk for scenen, BLOMSTERSTYKKE – Et rasende sørgespill med kronblad fine som hud, ble skrevet og regissert i samarbeid med Madalena Sousa Helly-Hansen, og hadde urpremiere på Bergen Dramatikkfestival 2020. Siden 2013 har Stensrud også drevet omstreiferteatret Didaktisk Dukketeater.

Foto: A. Leopold

Rebekka Nilsson foto Emilie Lieblein Røsæg.jpg

Rebekka Nilsson

Regissør

Rebekka Nilsson (f. 1988) er utdannet regissør ved Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Kunsthøgskolen i Amsterdam) i 2019. Avgangsforestillingen hennes HEDDA - en monstertragedie, ble nominert til den gjeve prisen Eindwerkprijs for beste avgangsverk. Gjennom moderne og (ofte radikalt redigert) klassisk teaterrepertoar ønsker Nilsson å lage scenekunst som undersøker hva det vil si å være menneske i den fluide og komplekse moderne verden. Hun lager teater med et visuelt, ekspressivt, musikalsk og fysisk uttrykk. Nilsson har de siste årene bl.a jobbet ved Det Norske Teatret som assisterende regissør for Luk Perceval på Trilogien og Fuglane, og regissert Den minste Engelen ved samme teater. De kommende årene blir Nilssons arbeid å se i inn- og utland, bl.a ved Riksteatret og Det Norske Teatret, samt gjennom prosjekter i det uavhengige scenekunstfeltet. Fra 2022 til 2026 er hun også tilknyttet teatret Noord Nederlands Toneel i Groningen (NL) som ungt regitalent. 

Foto: Emilie Lieblein Røsæg

Ine_Headshot18.jpg

Ine Marie Willmann

Skuespiller

Ine Marie Wilmann (f. 1985) er en prisvinnende skuespiller utdannet ved KHiO som virker innen teater og TV/film. Nylig har hun vært å se i TV-seriene Furia og Exit, og snart blir hun se som hovedrolle i spillefilmene TROLL (Netflix) og Krigsseileren (Mer film). For spillefilmen De Nærmeste (2015) ble hun tildelt Kritikerprisen og Amandaprisen for «Beste kvinnelige skuespiller», og for tittelrollen i spillefilmen SONJA (2019) ble hun nominert til Amandaprisen. Teaterarbeider inkluderer den kritikerroste monologforestillingen Og nå: VERDEN av Sibylle Berg på Trikkestallen i regi av Angelina Stojčevska, Shakespeare in Love på Nationaltheatret og tittelrollen i Anne Frank på Den Nationale Scene. Hun har også vært med å utvikle flere prosjekter i det frie feltet, bl.a. Lykkelig til alle mine dagers ende med Sara Li Stenrud på Black Box teater, Det kosmiske manifest av og med Helgebostad/Wilmann/Vik på Teaterfestivalen i Fjaler, Happy Happy Love med Treverket på Brageteatret, samt flere prosjekter med Fjerde Klasse Produksjoner. 

Foto: Matthis Kleeb Solheim

MEDVIRKENDE

Silje S Kise portrett, foto Ingvild Festervoll Melien.jpg

Silje Sandodden Kise

Festivalscenograf

Silje Sandodden Kise er scenograf, kostymedesigner og skapende scenekunstner med base i Bergen. Silje arbeider i institusjonsteatre og i det frie feltet, og har hatt mange oppsetninger på DNS, Det Vestnorske Teateret, Rogaland Teater, Den Norske Opera m.m. Hun er opptatt av scenografi som medskapende kraft i scenekunsten, og utforsker bærekraft som kunstnerisk metode. De siste årene har hun vært med på å utvikle flere tverrkunstneriske konsepter, ofte med utspring i musikk. Silje har fått flere arbeidsstipend, og mottok Pernillestatuetten 2020 for sitt arbeid. Hun har BA i scenografi fra Teaterhøgskolen/KHiO 2008, BA teatervitenskap ved UiB, og er for tida også styreleder i Norske Scenografer i Creo.

www.siljekise.no

bottom of page