2 - SUKKER.jpg

Samtid møter kolonialistisk fortid på Møhlenpris

SUKKER røsker i norsk kolonihistorie med fortellingen om en ung, svart mann som ankommer Norge på slutten av 1600-tallet. Parallelt møter vi en ung kunstner som forsøker å navigere i utfordringene hun møter i nåtidens Norge. Utover i forestillingen følger vi denne kunstneren i møte med både historiske og fiksjonelle karakterer, på tvers av tider. Med parallelle narrativer, hardfør humor og overlappende tidssoner, beveger vi oss gjennom historien om afrodiaspora i Norge gjennom 400 år. 

 

Forestillingen tar oss ut av scenerommet og inn i bydelen rundt Cornerteateret, Møhlenpris, som er oppkalt etter slavehandleren og forpakteren for Vestindisk-Guineisk Kompagni, Jørgen Thor Møhlen. I 1673 forlot fartøyet «Cornelia» Bergen med kurs for «Dend guineische guld og slawe Cust». Skipet var eid av byens kvinnelige slavehandler Else Hansdatter Montagne og ble starten for Danmark-Norges slavehandel. Som del av forestillingen SUKKER tas publikum ombord veteranskipet M/S Granvin som frakter oss fra Møhlenpris til gamle Laksevåg Verft – et industrilokale brukt til skipsbygging siden begynnelsen av 1800-tallet. Med disse stedene som «portal» vil Linda Gathu forsøke å aktivisere kolonihistorien vår. Forestillingen kaster lys over mørklagte deler av fortellingen om den norske nasjonalstaten. Ved å stille spørsmål rundt det vi vet og ikke vet, søker SUKKER å fremme nye forståelser av rommet mellom fortid og nåtid. 

 

SUKKER er Linda Gathus første helaftens verk som både regissør og dramatiker. Med seg har hun et kunstnerisk team med bred og sammensatt erfaring som inkluderer skuespillerne Jae Nyamburah, Mariama Fatou Kalley Slåttøy, Nasrin Khusrawi og Per Egil Aske, og scenograf Eli Mai Huang Nesse. Forestillingen får sin urpremiere på Bergen Dramatikkfestival, og utvikles i samproduksjon med Cornerstone.

URPREMIERE

Bergen Dramatikkfestival 

25. august 2022 

Kl 19:30: Oppmøte Cornerteateret. 

Båt Møhelnpris-Laksevåg Verft 

Kl 20:30: Forestilling Laksevåg Verft

Kl 21:40: Båt tilbake til Møhlenpris

Bill: 350/280 kr (festivalpass)

Logos 21_22.004.png
01_OIT_symbol_blaa.png
logo-nationaltheatret-svart-300px.png

Kreditter

Konsept/tekst/regi: Linda Gathu

Scenografi: Eli Mai Huang Nesse i samarbeid med Linda Gathu

Skuespillere: Jae Nyamburah, Mariama Fatou Kalley Slåttøy, Nasrin Khusrawi og Per Egil Aske (utlånt fra Nationaltheatret)

Video: Hamid Waheed

Kunstnerisk sparringspartner: Ingrid Askvik

Lyddesign: Felipe Ignacio Noriega

Lysdesign: Randiane Sandboe og Maja Bergbakken Sundt

Kostymekonsulent: Margaret Abebe Abeshu

Produksjon: Cornerstone, Linda Gathu og Østfold Internasjonale Teater

Produsenter: Idun Vik, Linda Gathu og Stine Svellingen

Støttet av: Norsk Kulturråd, Bergen Kommune, Fond for Utøvende Kunstener, Dramatikkens Hus, Fritt Ord og Nationaltheatret

Produksjonsfoto: Synne Sofi Bønes

Omtale

«Sukker» er åpen og sjenerøs, samtidig som den utfordrer.

… Her reiser Gathu en viktig og aktuelle problemstilling. Hvem eier dette vonde såret vi skal rote rundt i? Og hvem har ansvar for å hele det?

… «Sukker» er fragmentert, men det er også stykkets styrke. Det problematiserer hvorfor denne delen av vår felles historie må utforskes av folk med minoritetsbakgrunn.

Dette er en viktig debatt som vi må våge å ta. På den ene siden har vi dem som mener at minoritetshistorie kun kan fortelles av dem med minoritetserfaring. På den andre side blir dette en tvangstrøye. Og for hvem gjør det vondt, å rote i alt dette vonde?

– Bergens Tidende, 5 hjerter

 

..prosjektet vitner om en stemme det er verdt å følge med på, og de overordnede spørsmålene Gathu stiller er aktuelle og brennbare: Hvordan skal man som minoritet ta eierskap til egen historie og hvordan skal den fortelles? Hvordan skal man fortelle sine foreldres historie uten å øve vold mot dem og redusere dem til ofre?

– Scenekunst.no

LINDA GATHU

Linda Gathu er skuespiller, regissør og dramatiker med base i Storbritannia og Norge. Hun er utdannet ved Royal Central School of Speech and Drama med BA (Hons) Acting, og ved Teaterhøgskolen (KHiO), med MA Teater. Gathus første scenetekst WINDHOEK vant scenetekstkonkurransen “Nye stemmer” og ble senere et bestillingsverk for Nationaltheatret. Høsten 2021 skrev hun stykket HVIT STØY for Cornerstone i samarbeid med Døgnfluer, og bisto med dramaturgi på Hamid Waheeds forestilling TAKING ROOT på Meteor Internasjonale Teaterfestival og Open Out Festival. Gathus kunstneriske praksis strekker seg fra å utvikle egne prosjekter, inngå i interdisiplinære samarbeidsprosjekt og jobbe som skuespiller. Våren 2022 medvirket hun som skuespiller i DE ANSATTE på DNS. Kortfilmen REGISSØREN (manus og regi i samarbeid med Ingrid Liavaag) vant Kritikerprisen ved Den Norske Kortfilmfestivalen i Grimstad i juni 2022. Gathu er husdramatiker ved Dramatikkens Hus i 2022-2023.

Linda_Gathu_72_dpi.jpeg
Jae Nyambura Karanja FOTO Michael Gauss.jpg

Jae Nyamburah

Utøver - 'Kunstneren'

Jae Nyamburah (f.1987) er en norsk-kenyansk skuespiller, regissør, dramatiker, fotograf. Hun har BA i skuespillerfag og teaterproduksjon fra Nord Universitetet og er utdannet ved Det Norske Teatret / Multinorske (2012-2015). Nyamburah debuterte som «Paula» i den politiske satire-musikalen  Halve Kongeriket (vinner av Komiprisen 2016)  Hun har siden vært ansatt ved Det Norske Teatret og har medvirket i en rekke teaterproduksjoner i utvalg: «Kimbey» i The Book of Mormon, « Dovregubben» i Peer Gynt, «Cordelia» i Lear  «Camilla» i Linje 5. Hun har medvirket i ulike TV-produksjoner som  Unge Lovende, Valkyrien og Livstid.

 Jae Nyamburah debuterte som regissør i vår 2022 med visningen I skuggen av / Til minne for, på Det Norske Teatret i Groruddalen. Hun er tilbake bak regispakene med del 2 av Spire-prosjektet høsten 2022. Jae Nyamburah er snart å se i forestillingen Samtaler med bror av Camara Lundestad Joof på Nationaltheatret. 

Foto: Michael Gauss

MARIAMA foto Matthis Kleeb.JPG

Mariama Fatou Kalley Slåttøy

Utøver

Mariama Fatou Kalley Slåttøy (f. 1992) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo med en bachelorgrad i utøvende dans (2014). Mariama er en allsidig dansekunstner som arbeider med bevegelse innenfor et bredt spekter av uttrykk. Hun jobber i både det frie scenekunstfeltet og ved institusjonsteatre, og har arbeidet med koreografer, regissører og kunstnere som Ingri Fiksdal, Fredrik Floen, Jo Strømgren, Eline Arbo, Ole Martin Meland og Jon Tombre. Mariama var over flere år tilknyttet Oslo Danse Ensemble og jobbet en lengre periode for Hålogaland Teater. Som danser og skuespiller har hun i tillegg gjestet institusjoner som Oslo Nye Teater, Riksteatret, Folketeatret, Det Nye Teateret og Kilden teater- og konserthus i ulike teateroppsetninger og musikaler. Hun har medvirket i flere film- og TV-prosjekter, i spennet fra utvikling og produksjon av egne og andres dansekortfilmer, til arbeid som danser og skuespiller.

 

Foto: Matthis Kleeb

Per Egil Aske.jpeg

Per Egil Aske

Utøver - 'Museumssjefen'

Per Egil Aske ble uteksaminert fra Teaterhøgskolen i Oslo i 1977, og har de siste 36 årene vært ansatt ved Nationaltheatret. Han har spilt over hundre teaterroller i sin karriere, deriblant et stort antall hovedroller, i både klassiske og moderne stykker, deriblant 16 Ibsen-roller, inkludert tittelrollen i Peer Gynt og Byggmester Solness. Han var sist aktuell som Roy Cohn Engler i Amerika på DNS. Musikk-relaterte roller inkluderer Mickey i Blodsbrødre,  Peachum i Tolvskillingsoperaen og Peron i Evita. Aske har også medvirket i flere spillefilmer, både norske og engelske, blant annet Budbringeren (1. pris Cannes -97), Switch, Tommys inferno, Iskyss , Far North,  Sønner av Norge og senest Tunellen. TV-serier inkluderer De syv søstre, Vazelina Hjulekalender, 6 som oss, Slangebæreren og for NRK: Ved kongens bord, Skolen, Johnny og Johanna, Skattejakten, Kodenavn Hunter, En udødelig mann, Fremtiden kommer bakfra og Størst av alt. Nylige TV-kreditter inkluderer Hjem, Øyevitne og Rekyl. For tiden aktuell i Trace for Viaplay. Aske har mottatt en rekke priser for sitt virke, blant annet Trøndelag Teaters pris, Gøsta Ekmans ærespris, flere stipendier og legater.

Nasrin Khusrawi foto Georg Johnsen Aamodt.jpg

Nasrin Khusrawi

Utøver 'Kuratoren'

Nasrin Khusrawi (f. 1983) er utdannet skuespiller ved KHiO og jobber innen teater og TV/film. Nylig har hun vært å se i TV-seriene Norsk-ish, Rådebank og filmen Askepott. Teaterarbeider inkluderer Nora i Et dukkehjem på Kilden teater ved regi av Harry Guttormsen, Heksa i Reisen til julestjerna på Nationaltheatret ved regi av Kjersti Horn, tittelrollen i Snøhvit på Riksteatret og Det merkelege som hende med hunden den natta på Teatret Vårt. Hun holder for tiden på med innspilling av ny serie der hun spiller hovedrollen, i tillegg til å utvikling av et teaterprosjekt. 
 

Foto: Georg Johnsen Aamodt

Eli Mai Huang Nesse.jpeg

Eli Mai Huang Nesse

Scenograf

Eli Mai Huang Nesse er en kunstnar fra Sogndal basert i Oslo. Hun har en bachelorgrad fra Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, med utveksling til Kunst- og Designhøgskolen i Bergen og mastergrad fra Kunstakademiet i Oslo. Nesse har hatt separatutstilling ved Galleri Slakt (Bergen), K4 (Oslo) og vist arbeid ved R1 Reaktorhallen (Stockholm), ABF-huset (Stockholm) og Høstutstillingen på Kunstnernes Hus (Oslo). Hun har også vært med på å lage teaterstykket Taking Root med Hamid Waheed, Kim Reenskaug og Vilde Jensen som har blitt presentert på kunstfestivalen Open Out i Tromsø og Meteor Internasjonale Teaterfestival i Bergen. Nese er tildelt FKDS sitt atelierstipend på Kunstneres Hus i 2022-2023.

Hamid Waheed.jpg

Hamid Waheed

Videodesign

Hamid Waheed er utdannet filmskaper og billedkunstner og jobber med bevegelige bilder, så vel som tekst og performance i ulike formater. Verkene hans undersøker gjerne premisser vedrørende tid, vold og død, og utforskning av skeivt begjær for å belyse psykososiale strukturer. Waheed har også interesse for historie og materialitet ved ulike arkiver og data. Verkene hans har blitt presentert i en rekke kontekster, bl.a. Kulturhistorisk museum, BOA og Kunstnernes Hus Kino (Oslo), METEOR Internasjonale Teaterfestival (Bergen), Open Out Festival (Tromsø), Nikolaj Kunsthal (København) og Rencontres Internationales Paris. I tillegg til egen praksis er han også del av kunstkollektivet HÆRK.

INGRID.jpeg

Ingrid Askvik 

Kunstnerisk sparringspartner

Ingrid Askvik (f. 1985) tok avgangseksamen i teaterregi i 2015 ved Teaterhøyskolen i Amsterdam, Amsterdamse hogeschool van der Kunsten. Askviks arbeid er i sin kjerne interdisiplinert, og musikk spiller alltid en stor rolle. Hun mottok Statens kunstnerstipend i 2020 for sitt arbeid med å trekke teateret mot konserten og konserten mot teateret. Hun skaper egne verk, både ved og utenfor institusjonene, og samarbeider med andre kunstnere i Bergen om deres egenproduserte arbeid. Nylige regiarbeider inkluderer Alt skal brenne av Sofia Nordin ved Den Nationale Scene.

Sukker Felipe Noriega_edited.jpg

Felipe Ignacio Noriega

Lyddesign

Felipe Ignacio Noriega er født i Mexico City, og har bodd i Amsterdam siden 2009. Her har han jobbet som komponist, softwareutvikler og teknolog i den kulturelle sektoren, og har ellers også jobbet på en rekke forskjellige digitale kunstprosjekt. Den gjennomgående karakteristikken i verkene hans er bruken av kode (live koding), rom, bevegelse og teater som dramaturgisk tilnærming i musikken han produserer. Han og Ingrid Askvik er med-grunnleggere av Krimskrams, som er et teaterkollektiv med fokus på teater for barn i Nederland og Norge. Sammen med pianisten Anne Veinberg, utviklet han Codeklavier, et programmeringsspråk lagd for pianoet. Han har vunnet forskjellige priser og subsidier, blant annet fra Young ArtSupport Amsterdam i 2015, fra ADE soundLab i 2016, og 1.plass på Tromp Councours Composition Competition. I tillegg fikk Codeklavier støtte fra Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, og vant deretter 1.plassen i UnCaged:Conlon Foundation Composition Competition i 2017. 

Foto: Kasper Vogelzang

Randiane - Foto- Runar Gåsterud_edited.j

Randiane Sandboe

Lysdesign

Randiane Sandboe (1994) er lysdesigner og visuell kunstner med base i Bergen. Sandboe har interesse og kompetanse både for scenelys, arkitektonisk lys og lyskunst. Hun har BA i romdesign fra Universitet i Bergen (2019) og studerer MA i lysdesign ved Høgskolen i Wismar, Tyskland. Hun har på kort tid opparbeidet seg bred erfaring fra en rekke aktører i Bergen og omegn, som Den Nationale Scene, Det Vestnorske Teateret, Bright, M12 og festivaler som Vill Vill Vest, Oktoberdans og Bergen Dramatikkfestival. I 2020 fikk hun lysdesigner Silje Grimstad som mentor, etableringsstipend fra Bergen Kommune og diversestipend fra Kulturrådet. For tiden er Sandboe engasjert som lysdesigner i flere produksjoner, blant annet med Ludvig Uhlbors (SV), Andrea Spreafico (IT) og Miriam Prestøy Lie (NO).