Hvor finner man lys når natt omslutter hele jorden?
En plass, et sted, et ingenting, et asyl. En livline, et fangenskap. Forskjellen er visket ut. Vi møter en kvinne fra en annen tid, og en mann som er levende død. Et mistet barn. En kunstner uten kunst. Et kor av døde, av levd liv, larm og lengsler.
Asylet ved verdens ende er en drøm og en virkelighet. Mennesker forsvinner og etterlatte søker hverandre. Blomster sprenger seg inn gjennom vegger. Døde velter ut av lamper som nattsvermere, slik vi alle svermer en siste natt og så blir borte. Det er siste stoppested. En kamp mellom ordet og kroppen, tap og oppreisning – og en forbudt kjærlighet som i sin umulighet også gir kime til håp. Hvor finner man lys når natt omslutter hele jorden?
Teksten er skrevet av fem forfattere med vidt ulike kunstnerskap og erfaringer. I halvannet år har de jobbet med ønske om å skrive et verk der virkeligheten ikke tilhører én, men mange. Et sted der språk møter motspråk. Der tekster drevet frem av kollisjoner, brudd og flerstemmighet hører like naturlig hjemme som tekster basert på gjenkjennelse og delt erfaring.
Verket regisseres av Annika Silkeberg og får urpremiere på Cornerteateret under Festspillene. På scenen står aktører fra Norge, Sverige og Danmark, i en forestilling som skildrer en tilværelse på bristepunktet, men som aldri mister muligheten til forandring av syne. I august blir det en ny spilleperiode på Cornerteateret i samarbeid med Den Nationale Scene, før en turné som snart annonseres.
Manuset er utgitt i sin helhet i antologien La ordene trekke inn i kroppen (Cornerstone forlag, 2024), og er nominert til Prisma Litteraturpris i kategorien Årets eksperimentelle verk.
KREDITTER
Tekst: Kollektiv Norden // Tale Næss (Headwriter), Jonas Eika, Fatemeh Ekhtesari, Timimie Gassko Märak og Henning Bergsvåg
Oversettelse: Tale Næss, Jonas Eika, Annika Silkeberg og Henning Bergsvåg
Regi: Annika Silkeberg
Scenografi/lys: Jens Sethzman
Musikk/video: Fredrik Arsæus Nauckhoff
Dramaturg/prosjektleder: Idun Vik
Skuespillere: Nosizwe Baqwa (Nina), Malik Grosos (Jojo), Bahareh Razekh (Liw), Stine Robin Eskildsen (Christina), Bjørn Willberg Andersen (Aksel/Tiresias)
Produsent: Cornerstone
Samprodusenter: Den Nationale Scene, Festspillene i Bergen
Støttet av: Norsk kulturråd, Nordisk kulturkontakt, Nordisk kulturfond, Bergen kommune, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere
Takk til: Preform, Jakob Sande-senteret, Davvi – senter for scenekunst, Baltic Centre for Writers and Translators, Jakob Sande – senter for forteljekunst, Forfatterskolen København
Foto: Sebastian Dalseide, DNS
Plakat: Fredrik Arsæus Nauckhoff
TEKST | Kollektiv Norden er en forfattergruppe kuratert av Cornerstone bestående av: Tale Næss (Headwriter) – en norsk, prisbelønt forfatter, dramaturg og dramatiker. Hun skriver for scenen, radio og film, og gjerne i tverrkunstneriske konstellasjoner. Fatemeh Ekhtesari – en norsk-iransk forfatter, kunstner og menneskerettighetsaktivist. Hun har gitt ut ti bøker, som inkluderer poesi, novellesamlinger og romaner. Jonas Eika – uteksaminert fra Forfatterskolen i Danmark i 2015, tildelt den prestisjefylte Nordisk råds litteraturpris for EFTER SOLEN i 2019 som den yngste mottakeren gjennom tidene. Aktuell med romanen ÅBEN HIMMEL. Timimie Märak – slampoet, aktivist og multikunstner, den første som hadde tittelen ‘Poet In Residence’ på Veneziabiennalen. Henning H. Bergsvåg – en norsk poet og litteraturformidler som har utgitt syv diktsamlinger og leder klubbkonseptet og podkasten Poesidigg.
REGI | Annika Silkeberg er regissør og oversetter med base i Stockholm, og har regissert nærmere 100 ulike produksjoner for teater, radio og TV. Teksten, gjerne nyskrevet, er et sentralt fokus. Fra 2020-2023 hadde hun base i Bergen som husregissør og dramaturg ved Den Nationale Scene, og markerte seg med forestillinger som DETTE ER IKKE OSS av Monica Isakstuen, KJÆRLIGHETENS ANTARKTIS av Sara Stridsberg og HAVET TAR DET DET IKKE GIR av Sumaya Jirde Ali. 2010-2014 var hun husregissør ved Aarhus Teater i Danmark og hadde før det oppgaver ved bl.a Stadsteatrene i Stockholm, Göteborg og Malmö, Riskteatern, Östgötateatern, Teater Galesen, Kgl Dramaten og Nationaltheateret i Oslo. Hun er også kunstnerisk leder for suddenArt i Stockholm, for tiden aktuell med PHAEDRA-DOKUMENT og SAMMA, MAMMA av Hanna Rajs.
UTØVER | Bahareh Razekh er en svensk/iransk skuespiller, regissør og sanger, kjent fra både teater, film og TV. Hun er utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö (2002-2004), og har siden medvirket i flere oppsetninger for SVT, SR, Riksteatern, Stockholms stadsteater, Malmö Dramatiska Teater, Ung Scen Öst, Rats Teater. Hun har bl.a. vært å se i SVT-seriene ÄNTLIGEN (2022) og LEA (2022). Bahareh er også performancekunstner. Verket «Isensättning av Bahareh Razekh Ahmadis kunstnerskap» var en spesialskrevet forestilling for Moderna Museet. Videre er Bahareh aktiv som musikkprodusent og låtskriver, og er initiativtaker og kunstnerisk leder i musikkkollektivet Oomaigoosh. Sammen med Olof Dreijer fra The Knife, ga hun nylig ut EP-en Goodbye Party under navnet UROISH.
UTØVER | Nosizwe Baqwa har markert seg som en tydelig stemme i norsk kulturliv og samfunnsdebatt. Hun er en sanger, skuespiller, dramatiker, kulturformidler og aktivist med hele verden i og på hjertet. Med røtter både i Norge og i Sør Afrika, bærer hun med seg et kunstnerisk og samfunnsmessig engasjement som gjennomsyrer alt hun gjør. I 2022 vant hun Heddaprisen for Beste musikkteaterforestilling for MOR AV EN NASJON, skrevet av Nosizwe basert på morslinja i familien hennes. I 2023 ble hun Heddapris-nominert til Beste kvinnelige birolle for sin rolle i DE MÅ FØDE OSS ELLER PULE OSS FOR Å ELSKE OSS av Camara Lundestad Joof på DNS. Nosizwe har en master i Internasjonale Studier og Diplomati fra SOAS i London. Aktuell med UNDERSANG av Harald Baharie (Kritikerprisvinner 2024).
UTØVER | Malik Grosos er skuespiller, dubber og multimediadesigner med base i København. Han har vært aktiv i teaterfeltet siden sin første rolle i SHOW BOAT i 2000, og jobber bredt både som skuespiller, prosjektkoordinator, fotograf og videograf. Etter utdanning ved Sydhavn Teater i København har han opptrådt og bidratt som medgründer av den kreative plattformen for unge artister ST:ART. Her spilte han sin første hovedrolle i stykket FEMINISTEN (El Aliado) som bidro til å fremme samfunnsdebatt om kjønnsroller og selvoppfatning. Grosos har også vært involvert i produksjonen TURBO med Mungo Park, samt performanceteater og barne- og ungdomsteater, hvor han har engasjert et mangfoldig publikum. Senest har han spilt i den storslåtte stedsspesifikke forestillingen BOAT TOURS: NEW HARBOR ZONES av Liminal og Sydhavn Teater.
UTØVER | Bjørn Willberg Andersen har vært en fast del av ensemblet ved Den Nationale Scene siden han fullførte sin utdanning ved Statens Teaterhøgskole i 1988. Han har markert seg i klassikere såvel som samtidsdramatikk og musikkteaterprodusjoner. Forestillinger i utvalg inkluderer SÅNNE SOM OSS, HAMLET og VÅR ÆRE/VÅR MAKT . I 1996 ble han tildelt Pernillestatuetten. For produksjonen ENGLER OVER MØHLENPRIS debuterte han som dramatiker, i tillegg til å komponere musikken til forestillingen. Nylige produksjoner inkluderer ASSASSINS, 1984? og Thomas Newton i LAZARUS som han ble nominert til Heddapris for Beste mannlige skuespiller/hovedrolle for i 2022.
UTØVER | Stine Robin Eskildsen er utdannet skuespiller ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun ble uteksaminert høsten 2015 og fikk et engasjement ved Den Nationale Scene i Bergen hvor hun nå er fast ansatt. Her har spilt roller som Cate i SPRENGT regissert av Kjersti Horn, Ophelia i Stefan Larssons oppsetning av HAMLET, Varja i KIRSEBÆRHAVEN, tittelrollen i HEDDA GABLER og Kvinna i VINTER av Jon Fosse. Andre nylige prosjekter inkluderer Rita i LILLE EYOLF regissert av Michael Thalheimer, KJÆRLIGHETENS ANTARKTIS regissert av Annika Silkeberg og Romeo i ROMEO OG JULIE regissert av Kjersti Horn.