
"Slumring som kunstnerisk kraft"
Sleep Locks the Bones er et lydverk og en kollektiv opplevelse som vaker mellom søvn og våken tilstand. En liten gruppe publikummere inviteres til å ligge i hver sin seng mens en stemme fyller rommet med assosiasjonsrekker som veksler mellom rastløshet, drømmescenarier og refleksjoner rundt betydningen av søvn. En scenetekst har blitt til et lydverk, der språk, rytmer, historier og drømmer sammenblandes i et omsluttende scenelandskap som oppstår i den uklare grensen mellom virkelighetstolkning og drøm.
Søvn kan være et sted for trygghet og rekreasjon, der vi gir slipp og lar underbevisstheten og drømmer få strømme fritt. Samtidig relaterer søvn til motsatsen av dette: å ikke få hvile, å være fanget i en våken tilstand der vi kontinuerlig prosesserer oss selv og omgivelsene våre.
Vi er mange som våkner om natten med tanker som kverner. Mye kan komme i veien for søvnen vår, enten vi er høye på livet og arbeidet, eller uroes av tidligere eller pågående hendelser.
Hvordan kan vi tillate oss selv å bare være, og slippe kvernen som kontinuerlig leser omgivelsene? Er det noe alle har muligheten til? Det er bestandig noen som er våkne, ute blant mennesker, på et teater, i en kunsthall, på en flyplass, på en fest eller på en stille vei om natten. Noen av oss forblir våkne også når vi er alene og prøver å sove.
Sleep Locks the Bones er utviklet på bestilling av Nordic Black Theatre og har tidligere blitt presentert ved blant annet Kunstnernes hus og Black Box teater i Oslo – til svært gode kritikker. Verket presenteres nå i Bergen av Cornerstone i samarbeid med Bergen Kunsthall.
Omtale
Det assosiative språket og de lingvistiske utforskingene som formidles på et tidvis messende vis får et preg av tankekjør, og jeg opplever at mitt stadig mer avslappede bevissthetsnivå og dertilhørende tanker smelter sammen med Dæhlins. (...) Søvn er ofte begjærlig, kanskje særlig om man ikke klarer å sovne, men det er også et speil for sjelens tilstand og mulighetene for både drømmer og hvile. Hva er den drømmeløse søvnen om ikke en forskuttering av døden, og Hamlet sier at søvnen slukker alle hjertekval. Søvnen dobler som omsorg og som flukt, for ikke å si dødslengsel. Hendelsen er skapt i et godt rom, og jeg opplever at jeg og min persepsjon er ivaretatt, men fordi verket hele tiden utfordrer min betraktning og min lesning, blir jeg også aktivisert gjennom hvilen fremfor passivisert som i den faktiske søvnen. Samtidig er det sårbart å sove, vi slipper forsvaret vårt mot verden.
– Julie Rongved Amundsen, Klassekampen ↗
Dæhlin har skapt en helt trygg situasjon, uansett hvilken tilnærming man har til det som skal skje. (...) alle legger seg ned under dynen. Sengen er godt oppvarmet, dynen omsluttende. Lydene er rituelle, i starten til tider nesten voldsomme, men meditative. Sammen med Dæhlins stemme fra de tilpassede høyttalerne, skaper lyddesigner Truls Hannemyr en suggererende stemning, og fortellingene og innholdet handler om søvn, om å ikke sove, om drømmer, mareritt og minner (...) Hvor hennes ord slutter og den indre betrakteren i meg begynner, utgjør den uklare grensen mellom søvn og våkenhet, mellom virkelighetstolkning og drøm. Her ligger essensen i denne opplevelsen for den enkelte, i hvordan hele seansen – om man følger oppfordringen om å gi seg hen – utfordres av assosiasjoner man ikke helt har råderett over fordi underbevisstheten våkner og søvnsløret trekkes for.
– Mode Steinskjer, Dagsavisen ↗
Slumring som kunstnerisk kraft
Jeg vet at den faktiske tiden vi var inne i forestillinga ikke varte mer enn en klokketime. Selv om jeg vekslet mellom å døse av, drømme og forsøke å vake i den våkne overflaten, rakk jeg også å sovne som en stein. Det var ikke skremmende. I stedet gikk jeg ut av Kunstnernes hus reint oppløfta.
Herreminhatt så godt det er å sove teater.
FORESTILLING / LYDVERK
Bergen Kunsthall, galleri 5
Varighet: 75 min
Språk: Blanding av norsk, engelsk og spansk
Pris: 180/140 (Scenekort/ årskort Bergen Kunsthall / Student)
OBS: Begrenset med billetter, kun 10 publikummere per forestilling
Spilletider:
12. des 2025, kl 15:30
13. des 2025, kl 11:00, 13:00, 15:00, 17.00
14. des 2025, kl 11:00, 13:00, 15:00
Kreditter
Konsept, regi, scenetekst, stemmeskuespillerinne Maritea Dæhlin
Lyddesign Truls Hannemyr
Scenografi, lys, produksjonsledelse Corentin JPM Leven
Rekvisitter, scenografi Soh Tokunaga
Ytre ører Arturo Tovar, Hannah Wozene Kvam
Printet dikt Luna Maran
Foto Signe Fuglesteg Luksengard
Management og distribusjon Elisabeth C. Gmeiner
Et bestillingsverk av Nordic Black Theatre
Co-produsent Black Box teater, Kunstnerenes Hus
Støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Stiftelsen Fritt Ord, Dramatikkens Hus

Maritea Dæhlin er en kunstner som jobber og bor i Norge og Mexico, og er andregenerasjons kameruner. Praksisen hennes inkluderer både installasjon, teater, video, performance, lyd og scenetekst. Kunstnerskapet er preget av det flerspråklige, ikke-lineære og til tider absurde. Arbeidene hennes har blitt nominert til Kritikerprisen (2020) og Heddaprisen (2022). Hun var assosiert kunstner ved Black Box teater (2021–2022) og er mottaker av Statens arbeidsstipend for kunstnere. Dæhlins utdanning inkluderer en BA i devised teater med digital kunst ved Dartington College of Arts i England (2007– 2010) og en toårig skuespillerutdanning ved Nordic Black Express i Oslo (2005–2007). Arbeidene hennes har bl.a. blitt vist ved Kunstnernes Hus (Oslo), Les SUBS (Lyon), AVA (Cape Town), Black Box teater (Oslo), National Art Gallery Zambia (Livingstone), Kilden teater (Kristiansand), SPILL festival (Ipswich), MUNCH (Oslo), Kunstbanken – Hedmark Kunstsenter (Hamar), Defibrillator Gallery (Chicago), RAS – Regional Arena for Samtidsdans (Sandnes), Vinterscenen (Porsgrunn), Nulty Bod festival (Praha), Center for Performance Research (New York), Centro Cultural España (Mexico City), No Nation Gallery (Chicago), Central School of Speech and Drama (London) og CASA - San Agustin Arts Centre (Oaxaca).
My life has always been nomadic and since being a child I have had to continuously adapt to very differ- ent contexts (countries, cultures, languages). This has become central to my artistic practice, to my thoughts, to my way of living and how I see and interact with the world. I always ask myself how to keep my center, my core, to be Maritea, at the same time as being a part of the changing world which surrounds me and which I am part of. I see my artistic practice as a dialogue with this space that I am moving within, as a way to question it, to see its paradoxes, to accept that I will never completely fit in. While feeling at home and still being seen as a foreigner.
– Maritea Dæhlin





