top of page

Fra antologien 
JEG PLUKKEROPP EN STEIN
OG PUTTER DEN I LOMMA 

Tekster fra Bergen Dramatikkfestival 2022

Turkis_lilla FORLAG.png

TRE SPØRSMÅL TIL RUNA BORCH SKOLSEG

TRE SPØRSMÅL TIL RUNA BORCH SKOLSEG

Foto: Ida Gøytil

Hva dro i gang denne teksten? 

De to siste årene har vi levd i et slags vakuum, verden har kjentes liten ut og på bristepunktet. For Fredrik Floen og meg ble det i vårt samarbeid naturlig å skue bakover og forsøke å tenke på verktøyene vi trenger for å skape en bedre verden enn den vi har nå. Gjennom å re-oppdage gamle myter, tekster og tankegods, har vi følt oss mer og mer investert i ideen om å utvikle en iterasjon av noe, som politikk og hvordan det i visse kontekster har en frigjørende transformativ kraft. Vi har snakket mye om hvordan tekst og kostyme stimulerer ulike sanseapparat. Teksten er den indre fantasi og hørsel – kostyme er syn og taktilitet. Man kan si at tekst og kostyme arbeider på to nivåer; en indre og en ytre stimuli. Teksten kan åpne opp og skape rom som ikke er mulig å skape i virkeligheten, mens kostyme kan konkretisere det overnaturlige, urealistiske og galskapen på et annet plan. Tekstene i The Disorder of Desire er alt fra rim, korpartier, poetiske rants, memoarer, brev, erotiske fantasier, sladder, og babbel, manifester, arbeidskritikk, myter, religiøse skrifter, teori, og western. En hybrid form som problematiserer sjangeren gjennom å nekte skrive en kritikk som blir ved et tema. 


Hva er forskjellen på denne teksten på papiret og i scenerommet?

Veldig lite. 


Hvilke tradisjoner, konvensjoner eller inspirasjoner påvirkes du av eller går du i forhandling med i arbeidet ditt? 

Rei Kawakubo 

Miuccia 

prada 

Vivienne Westwood 

Ida Müller 

Mette Edvardsen 

Admir Batlak 

Anne Catrine Torbjørnsen 

Saks Potts 

Demna Gvasalia 

Kerne.milk 

Georgia Sagri 

Benny Claesson 

Lotta Volkova 

Nico Walker 

Florentina Holzinger 

Jakob Jakobsen 

Ersan Mondtag 

Derek Mccormack 

Hestejenter 

Dodie Bellamy 

Rosi Braidotti 

Fred Moten 

Paul B. Preciado 

Marlene Montera Freitas

< Forrige
bottom of page