Fra antologien
JEG PLUKKEROPP EN STEIN
OG PUTTER DEN I LOMMA
Tekster fra Bergen Dramatikkfestival 2022
TRE SPØRSMÅL TIL RUNA BORCH SKOLSEG
Foto: Ida Gøytil
Hva dro i gang denne teksten?
De to siste årene har vi levd i et slags vakuum, verden har kjentes liten ut og på bristepunktet. For Fredrik Floen og meg ble det i vårt samarbeid naturlig å skue bakover og forsøke å tenke på verktøyene vi trenger for å skape en bedre verden enn den vi har nå. Gjennom å re-oppdage gamle myter, tekster og tankegods, har vi følt oss mer og mer investert i ideen om å utvikle en iterasjon av noe, som politikk og hvordan det i visse kontekster har en frigjørende transformativ kraft. Vi har snakket mye om hvordan tekst og kostyme stimulerer ulike sanseapparat. Teksten er den indre fantasi og hørsel – kostyme er syn og taktilitet. Man kan si at tekst og kostyme arbeider på to nivåer; en indre og en ytre stimuli. Teksten kan åpne opp og skape rom som ikke er mulig å skape i virkeligheten, mens kostyme kan konkretisere det overnaturlige, urealistiske og galskapen på et annet plan. Tekstene i The Disorder of Desire er alt fra rim, korpartier, poetiske rants, memoarer, brev, erotiske fantasier, sladder, og babbel, manifester, arbeidskritikk, myter, religiøse skrifter, teori, og western. En hybrid form som problematiserer sjangeren gjennom å nekte skrive en kritikk som blir ved et tema.
Hva er forskjellen på denne teksten på papiret og i scenerommet?
Veldig lite.
Hvilke tradisjoner, konvensjoner eller inspirasjoner påvirkes du av eller går du i forhandling med i arbeidet ditt?
Rei Kawakubo
Miuccia
prada
Vivienne Westwood
Ida Müller
Mette Edvardsen
Admir Batlak
Anne Catrine Torbjørnsen
Saks Potts
Demna Gvasalia
Kerne.milk
Georgia Sagri
Benny Claesson
Lotta Volkova
Nico Walker
Florentina Holzinger
Jakob Jakobsen
Ersan Mondtag
Derek Mccormack
Hestejenter
Dodie Bellamy
Rosi Braidotti
Fred Moten
Paul B. Preciado
Marlene Montera Freitas