Berusende og brutalt om livet i utkanten
En ungdomsgjeng graver opp et lik fra en kirkegård og danser med det i fylla. Når historien begynner, har tragedien allerede skjedd. Norgespremieren på Daniel Danis prisbelønte stykke viser oss en virkelighet som nærmer seg avgrunnen, og kaster oss mellom brutalitet og ekstase, apati og desperat aktivitet.
Vi møter ungdommer som døyver bygdas kjedsomhet med alskens faenskap, og en far og en datter på flyttefot for å komme over morens død. Faren, Kolbjørn, dynker seg i arbeid for ikke å tenke på sin døde kone, og gidder ikke bli kjent med folk i bygda. De gir ham kallenavnet "Steinen”. Datteren Elise må krysse pubertetens minefelt uten en mor. Når nabo-jenta Camilla kjenner en dragning mot Steinen, blir det oppstandelse. Et løfte mellom gamle venner gjør plutselig katastrofen uunngåelig.
ASKE AV STEIN tar karakterene sine til bristepunktet, og fyller veien dit med vanvidd, poesi, fandenivoldsk humor og beruselse. I et nedstrippet formspråk får vi en fortelling om hva vi er i stand til når tilværelsen tappes for mening, og hvordan sårbarhet og vold kan forvandle alt til aske.
Produksjonen er utviklet av helt nystartede Fjaler Turnéteater, som er etablert med ønske om å skape og presentere ny scenekunst som kan distribueres til småbygder og grendehus, like mye som til byer. Med seg har de den prisvinnende, danske regissøren Simon Boberg, og et lag av unge, meritterte skuespillere. Cornerstone er stolt partner i prosjektet, som gir norgespremiere til et stykke av en av de mest særegne stemmene i den internasjonale samtidsdramatikken, Daniel Danis.
Forestillingen etterfølges av konsert med det norske indie-bandet Lyddyr – med unge, lovende Ola Hesby på vokal, Edvin Tønder på bass, Markus Tønder på trommer og Johannes Medlien på keys.
NORGESPREMIERE
Tors 19. mai 2022 kl 19:00
Fre 20. mai 2022 kl 19:00
Cornerteateret, Kongesalen
Billetter: 250/200 kr
Varighet: 1 time 30 min
Etterfulgt av konsert med LYDDYR (inkl. i billett)
Bilder fra forestilling og konsert med Lyddyr
Omtale
... Folk bør kjenne sin besøkelsestid. For denne forestillingen går det ikke tolv av på dusinet. De 90 minuttene er spekket med innhold og intensitet, selv med enkle virkemidler.
... Hver og én skuespiller framstår virkelig skreddersydd til sin karakter hva angår utstråling, finmasket mimikk, temperament og utseende. De levendegjør den allerede medrivende teksten til den kanadiske dramatikeren Daniel Danis på en overbevisende måte, og det er ikke ett tamt sekund på scenen.
... «Aske av stein» har en uforutsigbarhet og råhet ved seg som setter seg i kroppen – en svært lovende start for Fjaler Turnéteater.
- Charlotte Myrbråten, Klassekampen (21. mai 2022)
Kreditter
Tekst: Daniel Danis
Oversettelse: Demian Vitanza
Regi: Simon Boberg
Skuespillere: Gina Lindås Theodorsen, Sebastian Warholm, Håkon Mathias Vassvik og Marie Longva Danielsen
Komponist: Gaute Tønder
Lys: Yasin Gyltepe
Forlag: Colombine
Produsenter: Torkil Sandsund og Maja Bergebakken Sundt
Støttet av: Norsk Kulturfond, Kulturrådet, Fond for lyd og bilde.
Produksjon: Fjaler Turnéteater i samarbeid med Preform AS og Cornerstone.
Daniel Danis
DRAMATIKER
En ekspert på ulver fortalte en gang at ulveflokkene på østlandet har blitt farligere, fordi bønder ofte skyter ulveforeldre, og ulvebarna må vokse opp foreldreløse. De jakter på mening, og finner den når det knaser mellom tennene. Sånn er også Daniel Danis sine karakterer: i en foreldreløs og meningsløs, dyrisk tåke. Men som i alle tragedier, finnes det likevel et håp. En dypere mening virker innen rekkevidde. En poetisk kjærlighet. Kontakt med naturens og forfedrenes urvisdom. Til slutt brenner likevel alt ned til aske.
Fransk-kanadiske Daniel Danis har siden debuten i 1993 markert seg som en av de mest særegne stemmene i den internasjonale samtidsdramatikken. Det strømmer en magisk, naturforankret kraft gjennom tekstene hans. Den sterke forankringen til naturen reaktualiserer dem i tiden vi lever i, hvor naturen i økende grad minner oss på at vi er i dens vold. Det er mange paralleller mellom det kanadiske og det nordiske som gjør Danis særlig relevant i vår kontekst. Temperamentene er gjenkjennelige. Referansene til kanadiske urfolk gir assosiasjoner til urfolk her i Norden. Og siden den kanadiske naturen har visse likheter med den norske, er det som om stykkene hans får en interessant bismak av norsk heimstadsdiktning. For det er det naturnære Danis skildrer. Bygdefolk, på godt og vondt. Når han er på sitt beste, er det ikke bare den ytre naturen det er snakk om, men mennesker som vrangforvalter sin indre natur. Sin indre fauna.
Danis er opptatt av skjebnene som finnes i utkantsområder – både tilflyttere og innfødte. Ofte er det karakterer som forsøker å reparere en fortid, noe som er ødelagt, men så rakner det likevel på nytt, og det males opp store tragiske lerret på grensen til det apokalyptiske. Danis sine karakterer er avstengt fra fortiden, avstengt fra en urvisdom, da pakten med naturen fortsatt ble overholdt. Alt dette er glemt, men en sjamanistisk kraft har likevel klart å vikle seg inn i språket, som et forvirret minne og et subtilt håp.
Danis språk er helt særegent, og karakterene i stykkene hans lever delvis i sitt eget rom, uavhengig av plot og univers. Karakterene befinner seg på en og samme tid i et dialogisk rom (i fiksjonens tid og rom, sammen med de andre karakterene) og i et mer monologisk, reflekterende rom (sammen med publikum). Man kan si at Danis sine stykker beskjeftiger seg med selve teatersituasjonen, og at det å fortelle i seg selv er en drivende impuls i forestillingen. På den måten er han i familie med europeiske dramatikere som Roland Schimmelpfennig og Martin Crimp. Denne kompleksiteten – altså spennet mellom det poetiske, nesten metafysiske stoffet, og den mer intellektuelle metateatrale formen – gjør Daniel Danis til en dypt interessant dramatiker. Han er opptatt av spåket som scenisk handling og av språket som nøkkel til et større meningsunivers som strekker seg hinsides det personlige og relasjonelle, mot et kollektivt rom over den individuelle bevisstheten. Selv beskriver Danis at han etterstreber at tekstene hans skal bevege seg både horisontalt og vertikalt i rommet. Den horisontale bevegelsen er karakterenes bevegelse gjennom tid og rom, som vi normalt kaller handling. De vertikale bevegelsene er en konstant bølgebevegelse over og under den horisontale linjen. Vi dykker ned i den enkelte karakters kropp, historie og sinn, og vi beveger oss opp, over karakterene og det spesifikke universet i et slags overpersonlig lag av ritualer, myter og natur. Språket beveger seg fritt mellom disse nivåene, og tilskueren har når som helst tilgang til alle disse nivåene sammen med skuespilleren.
Daniel Danis har skrevet en rekke kritikerroste verker, hvorav tre tidligere har blitt oversatt og utgitt på norsk: I auga til Steinhundar, Oske av Stein og Seie-Seiarens song. Kun sistnevnte har fått norsk premiere, ved Det Norske Teateret i 1998. Andre verker inkluderer Celle-là, Cendres de cailloux, Les nuages de terre, Le pont de pierres et la peau d'images, Terre océane og Mille anonymes. Vi er stolte over å nå presentere Norgespremieren på Aske av Stein, i en rykende fersk oversettelse av Demian Vitanza.
MEDVIRKENDE
Simon Boberg
Teaterregissør
Boberg (f. 1969) er dansk dramatiker, regissør, oversetter og teaterleder. Han var medstifter for Plan – B Teateret og Husets Teater og har vært leder for Festival for ny europæisk dramatikk. Han debuterte i 2002, og har siden regissert en lang rekke skuespill i Danmark, både i egne teatre, og som frilansregissør ved Det kongelige teater, Aarhus teater, Mungo Park, GROB og flere. I 2008 overtok Boberg og Mads Wille Husets Teater, der utviklet et relevant, tidsriktig og kunstnerisk ambisiøst repertoar, som de ble tildelt Teater1 Prisenen for i 2007. I Norge regisserte Boberg sist den Ibsenpris-vinnende forestillingen Tyngde av Demian Vitanza, som spilte på Teaterfestivalen i Fajler og Ibsenfestivalen på Nationaltheatret.
Håkon Mathias Vassvik
Skuespiller
Håkon Mathias Vassvik arbeider som frilans skuespiller i film og teater. Han har en Bachelor i skuespill fra Akademi for Scenekunst i 2004. Han har medvirket i en rekke av Verk Produksjoners forestillinger og har med dem mottatt to Heddapriser for Årets forestilling, i 2011 og 2013. Han grunnla kompaniet KOIE i 2017 hvor han utvikler egne prosjekter.
Gina Lindås Theodorsen
Skuespiller
Gina Lindås Theodorsen har en bachelorgrad i skuespillerfag fra KHiO 2017-2020. Hun har siden vært ansatt ved Hålogaland Teater og virker nå som frilans skuespiller og scenekunstner. Gina har gjort egne samarbeid ved Black Box og Sentralen i Oslo samt medvirket i forestillinger med blant andre Vadmelsbanden og Antiteatret.
Sebastian Warholm
Skuespiller
Sebastian Warholm (f. 1995) har en bachelorgrad i skuespill fra KHiO. Han har fungert i en rekke oppsetninger i Antiteateret, og er aktiv i det frie scenekunstmiljøet i Oslo. Warholm har grunnlagt teaterkompaniet Vadmelsbanden, der han arbeider som regissør, produsent og skuespiller.
Marie Longva Danielsen
Skuespiller
Marie Longva Danielsen har en bachelor i Acting and Contemporary Theatre fra East 15 Acting School i London, og diplom i NyCirkus fra Musik og teaterhøjskolen i Toftlund. Ho har jobbet som skuespiller for teaterkompanier som The Vandens Karta Ensemble og Paper Mug Theatre i London. I 2021 var ho ei av debutantane i Unge Viken Teater sitt debutantprogram, der ho skreiv sceneteksten Eg slepp ho aldri.
Demian Vitanza
Oversetter
Demian Vitanza (f.1983) er forfatter og dramatiker. Han debuterte i 2011 med den kritikerroste romanen urak, og har senere gitt ut romanen Sub rosa (2014) og skuespillet Londinium (2012), som er oversatt til flere språk. Romanen Dette livet eller det neste fra 2017 fikk stor oppmerksomhet og en rekke priser, og ble i 2022 iscenesatt på Østfold Internasjonale Teater til strålende kritikker. Vitanza har også jobbet med Papirløse fortellinger på Nationaltheatret, skriveprosjektet Stemmer fra innsiden for fengselsinnsatte, i tillegg til å ha dramatisert Jan Roar Leikvolls roman Songfuglen for Det Norske Teatret. Vitanza har mottatt Ibsenprisen to ganger; for Tyngde (2019), og NÅ (2022).
Gaute Tønder
Komponist & musiker
Gaute Tønder har en Mastergrad i musikkvitenskap ved UIO. Han har laget musikk og lyddesign til en rekke produksjoner både i Norge og utlandet, blant annet En bagatell, Baby, Vi tygger på tidens knokler, Øy, Konstellasjoner, Strategier for en lysere fremtid, Dekameronen, Grønlandsūtraen og En handelsreisendes død ved Nationaltheatret. Han har også i skrevet musikk til flere spillefilmer og TV-Serier. Gaute Tønder har blitt nominert til Gullruten 3 ganger.
Yasin Gyltepe
Lysdesign
Gyltepe (f. 1982) er scenekunstner og lysdesigner med røtter i det norske og internasjonale scenekunstmiljøet. Han har flere lyssettinger bak seg, blant annet Amadeus for Cape Town International Ballet i Sør Afrika 2017 og Tyngde på Nationaltheateret og Teaterfestivalen i Fjaler 2018. Han har også faste oppdrag som teknisk koordinator på teaterfestivaler rundt om i Norge, har utviklet en rekke nye scenekunstprosjekter siste årene.
Fjaler Turnéteater
Fjaler Turnéteater er etablert med ønske om å skape og presentere ny scenekunst som kan turnere til småbygder og grendehus, like mye som til byer. Bak initiativets første produksjon ASKE AV STEIN står Demian Vitanza, Torkil Sandsund, Miriam Prestøy Lie, Simon Boberg, Yasin Gyltepe, Maja Bergebakken Sundt og Idun Vik. Med ASKE AV STEIN har vi inngått et samarbeid med Folkeakademiet, der vi skal turnere til Solund, Bulandet, Hauge i Bremanger, Svelgen, Balestrand, Vevring og Fjaler. Forestillingen har premiere i Fjaler 14.mai, og turnépremiere på Cornerteateret i Bergen 19. mai. Til vinteren skal stykket på en ny turne der vi har avtaler med ulike festivaler og Vega Scene i Oslo.
ASKE AV STEIN er produsert av Fjaler turnéteater og Preform AS i samarbeid med Cornerstone.