top of page
BDF bannere august- BDF MASTER.004.jpeg

Dokumentarisk fortelling om en far i kamp med systemet

Som teaterregissør har Aslak Moe spesialisert seg i forestillinger som bruker virkeligheten som råstoff. Han har utviklet en rekke verker der aktører deler sine personlige historier fra scenen. Med Løgn varer lengst tar Aslak virkelighetsprosjektet sitt videre med en historie som har grepet han så sterkt at han vil formidle den selv. 

 

Det begynner med et samlivsbrudd. Aslak flytter fra en liten datter for å leve i en annen by, med en annen kvinne. Så kommer det et brev.

 

Fra sin egen erfaring med delt foreldreskap, møter med “Foreningen 2 foreldre” og en massiv research i norske familietvister, står Aslak frem med en fortelling om en far, en datter og en sønn. Og en splittet familie sitt møte med rettsapparatet, politiet og påtalemyndighetene. Med Løgn varer lengst får vi en dokumentarisk beretning om en enkeltskjebne som settes på prøve av systemet, fortalt med kun de nødvendigste hjelpemidler.

 

Visningen på Bergen Dramatikkfestival er en førpremiere, og publikum inviteres til å komme med tilbakemeldinger i etterkant. Forestillingen har urpremiere på Teaterfestivalen i Fjaler et par uker senere, og skal i løpet av høsten også spille i Logen Bar på Det Vestnorske Teateret. 

FØRPREMIERE

28. aug 2020 kl 14:00

Cornerteateret, Søylesalen

75/50kr

Bergen Dramatikkfestival 

Her kan du lese mer om bakgrunnen for Løgn varer lengst
Tre spørsmål til Aslak Moe

Kreditter

Tekst og utøver: Aslak Moe

Dramaturg: Solrun Toft Iversen

En samproduksjon mellom Aslak Moe og Det Vestnorske Teatret

Foto: Kai Flatekvål

aslak_KAI_FLATEKVÅL.jpg

ASLAK MOE

Aslak Moe (f. 1970) er utdannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole i København 1999, der han gjennom Mike Leigh-metoden begynte å jobbe med virkeligheten som råstoff. Siden har han utviklet en rekke intervjubaserte dokumentarforestillinger som Malmöiter – en feel-good-forestilling om segregering, Saman skal vi leve – om drapet på Arve Beheim Karlsen og En del forestillinger om rovdyr – om naturbegrepet i Hedmark. I de senere år har han laget verker med folk som snakker om egne opplevelser, som 0+0=4 – om justismord, Fire begravelser og ett bryllup – om å riste av seg en oppvekst i rus og Rotsekk/Helt hekta – om fotball, angst og kjærlighet. I høst er han aktuell med Røyk over Isdalen på Den Nationale Scene, om fascinasjonen for Isdalskvinnen.

bottom of page