top of page
Image from iOS.jpg

Fire forestillinger laget på et døgn!

Cornerstone og Døgnfluer har sammen invitert en diger gjeng med skuespillere, regissører, scenografer, dramatikere og andre kunstnere til å lage fire miniforestillinger på et døgn.

Døgnfluer har siden 2014 samlet kulturmiljøet i Oslo til å lage teater, film, dans, konserter, kunst, revy og musikaler på 24 timer.

De jobber overordnet for å fremme fellesskap og samarbeid blant kulturfolk. Nå kommer Døgnfluer til Bergen for første gang, og samarbeider med Cornerstone om en storstilt happening. 

For anledningen har Cornerstone invitert tre dramatikere fra ulike generasjoner og med svært ulike kunstnerskap til å skrive hver sin tekst – også de innenfor et døgn. Dette skjer fra torsdag-fredag, så dramatikerne kan levere fra seg en tekst som de andre medvirkende skal bruke det påfølgende døgnet, fra fredag-lørdag, til å iscenesette. Resultatet vises på Cornerteateret lørdag 16. oktober kl 20:30. 

Om det blir bra eller dårlig, trist eller morsomst, streit eller sært vet vi ikke! Kom deg til Cornerteateret denne kvelden, så får du se!

Lør 16.okt 2021 kl 20:30

Fire visninger på ca 20-30 min hver

Cornerteateret

150 kr

NYE TEKSTER AV:  Cecilie Løveid, Linda Gathu og Tron-Petter Aunaas

CO-PRODUKSJON CORNERSTONE & DØGNFLUER

Kunstneriske ansvarlige: Simen Formo Hay og Sindre Hansen (Døgnfluer) og Idun Vik (Cornerstone)

Produsenter: Ingvild Bjørnson, Line Jensen og Thea Marion Aasen

Døgnfluer-team:  Simen Formo Hay, Nina Vilde Hoff, Mats Valø, Lucas Leonardo Ibanez-Fæhn, Anna Michele Sveinhaug, Jenny Engh, Moa Meinich, Alva Kaisa Odden Langedok og Thea Marion Aasen.

Grafisk: Simen Meyer

Støttet av: Dramatikkens hus og Bergen kommune

 

BILDER FRA FORESTILLINGENE

HAPPY HOUR av Tron-Petter N. Aunaas

Iscenesatt av: Sara Røisland Torsvik, David Alræk, Thomas Bipin Olsen, Kristi-Helene Engeberg, Henrikke Elen Aall Meidell, Anne Lise Rønne, Live Skaar Skogesal, Eivor Slågedal, Nina Martine Borlaug Gudim. Lys/teknikk: Jan Holden og Andreas Lassen

Foto: Synne Sofi Bønes og Trond Pedersen

HVIT STØY av Linda Gathu

Iscenesatt av: Ingrid Askvik, Lina Fjørtoft, Dominika Minkacz Sira, Aslak Moe, Linda Rossow Berg. 

Lys/teknikk: Jan Holden

Foto: Synne Sofi Bønes og Trond Pedersen

TORNERONSEROMMET av Truls Bauer & Mikkel Vetaas, basert på Gjenstridig vedvarende reise i natten av Cecilie Løveid, Hvit støy av Linda Gathu og Happy Hour av Tron-Petter N. Aunaas

Iscenesatt av: Helle Kvam Leraand, Thomas Bruvik, 

Silje Sandodden Kise, Mikkel Vetaas, Truls Bauer, Siv Torin Knudsen Petersen, Gard Knudstad, Katrine Lunde Mackenzie, Amalie Mikkelsen Vere, Odne Stenseth, Roseane Dos Reis, Kristine Grønbæk Brusdal, Anna Caroline Kristensen. Teknikk: Andreas Lassen

Foto: Synne Sofi Bønes og Trond Pedersen

GJENSTRIDIG VEDVARENDE REISE I NATTEN av Cecilie Løveid

Iscenesatt av: Sacha Slengesol Balgobin, Dagny Johnsen, Tor Christian Bleikli, Stine Svellingen, Alexandra Line Vargas og Astri Aasjord Album. Lys/teknikk: Jan Holden

Foto: Synne Sofi Bønes og Trond Pedersen

 

OMTALE

...det (er) få rendyrkede teaterforestillinger som ser dagens lys i det frie scenekunstfeltet i Bergen, (...). Håpet må være at prosjekter som dette kan skape ringvirkninger utover seg selv, for Døgnfluer 18 – Fire forestillinger laget på 24 timer! viser at Bergen er velsignet med et kunstnerisk overskudd.

Scenekunst.no

At det var årets beste forestilling jeg fikk se da Cornerstone og Døgnfluer inviterte skuespillere, regissører, dramatikere og andre kunstnere til å lage fire miniforestillinger på et døgn, skal jeg ikke påstå. Men det var definitivt årets høydepunkt da jeg lørdag 16. oktober fikk oppleve hvordan de tre dramatikerne Cecilie Løveid, Linda Gathu og Tron-Petter Aunaas, som hører til ulike generasjoner og med svært ulike kunstnerskap, på ett døgn hadde skrevet hver sin tekst, for deretter å levere tekstene fra seg, slik at de ble satt i scene av en mengde scenekunstnere. Jeg setter så pris på denne viljen til å eksperimentere, til å bevisst jobben med knappe marginer og få ressurser, og ut i fra dette få til en helaften der jeg som publikum ble dratt med i ulike teksttolkninger og måter å agere i et rom på. Det er ikke like ofte jeg møter en slik vilje til å ta sjanser, utsette seg for risiko, og det er mulig jeg rett og slett er litt nostalgisk, for slik husker jeg teatermiljøet i Bergen fra midten av 90-tallet, da jeg selv var ung. Derfor vil jeg virkelig skryte av Døgnfluer på Cornerteateret i Bergen i høst. 

Norsk Shakespearetidsskift (Årets forestillinger 2021)

Døgnfluer var ikke én forestilling, men hele fire forestillinger. Men de sprang ut av samme idé, og den ble gjennomført så godt at de til sammen utgjorde en uforglemmelig helaften på Cornerteateret den 16. oktober. Så hva skjedde den 16. oktober? Jo da inviterte Cornerstone og Døgnfluer skuespillere, regissører, dramatikere og andre kunstnere til å lage fire miniforestillinger på et døgn. Først skrev de tre dramatikerne Cecilie Løveid, Linda Gathu og Tron-Petter Aunaas hver sin tekst. På ett døgn. Deretter leverte de tekstene fra seg, slik at de ble satt i scene av en mengde scenekunstnere som på ulikt vis hører til Bergen. Hvor lang tid brukte disse på å sette de nyskrevne tekstene i scene? Ett døgn.

Som kritiker er det viktig å kunne sette pris på viljen til å eksperimentere. Til å bevisst jobbe med knappe marginer og få ressurser. Det er også stor kunst. Døgnfluer laget en helaften der publikum ble dratt med i ulike teksttolkninger og ulike måter å agere i et rom på. Det var tenkt raskt og godt – og for å få til det kreves det kunnskap og erfaring, men også vilje til å ta sjanser.

Det er ikke like ofte vi i disse dager møter en slik vilje til å ta sjanser og utsette seg for risiko. Dette kunne jo ha gått galt. Det gjorde det altså ikke.

Begrunnelse for nominasjon til Bergen Tidenes Kritikerpris

LoveidCecilie foto Helge Skodvin.jpg

CECILIE LØVEID

Dramatiker

Cecilie Løveid (f. 1951) er en av våre mest spilte samtidsdramatikere, og regnes som en av de betydeligste lyrikerne i norsk litteratur. Ved siden av Jon Fosse er hun den norske samtidsdramatikeren som er oftest spilt i utlandet. Løveid har mottatt en lang rekke priser for sitt forfatterskap, og har vunnet den nasjonale Ibsenprisen hele tre ganger; i 1999 for stykket Østerrike, i 2014 for Visning, og i 2017 for VÅR ÆRE/VÅR MAKT som hun sammen med Tore Vagn Lid også fikk tildelt Heddapris for beste scenetekst. For hennes siste diktsamling Vandreutstillinger fikk hun både Kritikerpris og Bragepris, og nylig ble hun tildelt Triztan Vindtorn poesipris.


Foto: Helge Skodvin

02_Linda_Gathu_72_dpi.jpeg

LINDA GATHU

Dramatiker

Linda Gathu er skuespiller, regissør, dramatiker og manusforfatter med base i Storbritannia og Norge. Hun er utdannet ved Royal Central School of Speech and Drama og Kunsthøyskolen i Oslo. Lindas første scenetekst “Windhoek” vant scenetekst konkurransen “ Nye stemmer” og var senere et bestillingsverk fra Nationaltheatret. Hun arbeider for øyeblikket med “Sukker”, en triologi satt i fremtid, nåtid og fortid som b.la omhandler koloni historien. Lindas kunstneriske praksis strekker seg fra å utvikle egne prosjekter, delta som skuespiller i andres, til interdisiplinære samarbeids prosjekter. Linda er husdramatiker ved Dramatikkens Hus i 2022 og 2023.

TRON-PETTTER AUNAAS.jpg

TRON-PETTER AUNAAS

Dramatiker

Tron-Petter N. Aunaas (f.1998) kommer fra Rælingen og studerer ved Skrivekunstakademiet og UiB. Han har skrevet dramatik for bl.a. Akershus teater og Den unge scene, og publisert lyrikk i tidsskrifter og antologier, senest i Cappelen Damms Signaler 2021.

DRAMATIKERE

MEDVIRKENDE

163175868_125276009608249_1959468332718273046_n.jpg
bottom of page