1 b - HAVET.jpg

Dramatikerdebut om de som flykter, og de som blir

HAVET TAR DET DET IKKE GIR gir en direkte og sensitiv skildring av en fluktreise over Middelhavet og videre til Norge. Sumaya Jirde Ali gir stemme til de mange som satser alt på en ny tilværelse, og trer inn i betente og komplekse tematikker med poetisk og politisk sprengkraft. Stykket spinner rundt jenta Samira og grenseerfaringene som setter merke i henne på vei mot en ny virkelighet. Samira husker lukten av saltvannet. Husker at hun fløt, og at hun ble reddet. Men sinnet er fremdeles på flukt. På trygg havn blir hun spurt om hva hun husker. Ingen spør om det hun ikke glemmer. 

 

HAVET TAR DET DET IKKE GIR er en scenisk videreføring av Sumaya Jirde Alis diktsamling NÅR JEG SER HAVET, SLOKNER LYSET utgitt på Aschehoug forlag våren 2021, og markerer Jirde Alis debut som dramatiker. 

 

Stykket er en samproduksjon mellom Den Nationale Scene og Cornerstone og blir urfremført med en one-off visning på Store Scene på DNS under Bergen Dramatikkfestival den 27. august 2022. Forestillingen ferdigstilles i november med en påfølgende spilleperiode på Lille Scene på DNS. Regi er ved husregissør ved DNS Annika Silkeberg, med Ameli Isungset Agbota i hovedrollen.

FØRPREMIERE

Bergen Dramatikkfestival 

27. aug 2022, kl 19:00

DNS, Store Scene

 

URPREMIERE

17. nov 2022, kl 19:00 

Spilles tom 3. des 2022

DNS, Lille Scene

Bill: 310/235 kr (festivalpass/scenekort)

Samproduksjon med Den Nationale Scene

dns-logo-1-1.png

Kreditter

Tekst: Sumaya Jirde Ali

Regi og visuelt uttrykk: Annika Silkeberg

Musikk/video: Fredrik Arsæus Nauckhoff

Skuespillere: Ameli Isungset Agbota, Sissel Ingri Tank-Nielsen og Stig Amdam

Dramaturg: Idun Vik 

Tekstutvikling støttet av: Fritt Ord, Bergesenstiftelsen og Dramatikkens hus

Produksjon: Den Nationale Scene & Cornerstone

Omtale

Sterkt og tankevekkjande om lagnader som er blitt altfor daglegdagse. 

Så bra er dette stykket, at det er grunn til å sjå fram til meir frå denne forfattaren. 

– Dag og Tid

 

Sumaya Jirde Alis første teaterstykke er sterkt og poetisk

– Aftenposten

 

Sumaya Jirde Alis debut som dramatiker er en sterk opplevelse av tekst og tematikk, nydelig formidlet av Ameli Isungset Agbota 

– Dagsavisen

 

Sumaya Jirde Alis debut som dramatiker gir et sterkt innsyn i flyktningers eget perspektiv. 

.. Forestillingens og tekstenes styrke er nettopp denne nakne nøkternheten, både i ordene og i formidlingen på scenen. De kraftfulle tekstene til Jirde Ali åpner det ufattelige i den totale usikkerheten og ekstreme risikoen på reisen langs den dødelige flyktningruten.

– Bergensavisen, Terningkast 5

 

Vellykket dramatikerdebut.

Sumaya Jirde Alis eksplisitte poesi kler scenen. 

.. Dette er en manual for å dø - nevnes flere ganger på scenen.

…Venting er også et sentralt aspekt i teksten, og hvordan de som flykter ikke bare venter på å reise, venter på å komme frem, venter på å få plass, men også selv når det formelle er på plass befinner seg i en evig venteposisjon.

… «Havet tar det det ikke gir» er en formleken, men visuelt enkel forestilling som gir teksten mye plass. 

– Bergens Tidende

 

… «Havet tar det det ikke gir» opplevdes som en fortsettelse eller et svar på Gathus «Sukker» og handler om den unge kvinnen Samiras fluktreise over Middelhavet fram til hun ender i Norge. Konfrontasjonen mellom Samira og bestemoren, som ikke har flyktet, og kjenner seg sviktet, er et sentralt tema. Når bestemoren sier «din historie vil ikke kunne fortelles uten at du forteller min, Samira», problematiserer Jirde Ali de etiske utfordringene og paradoksene som oppstår i tomrommet migranter støter på i egen identitetssøking. 

– Scenekunst.no

SUMAYA JIRDE ALI

Sumaya Jirde Ali (f.1997) er en norsk-somalisk samfunnsdebattant, forfatter, poet og kritiker. Hun debuterte i 2017 med Kvinner som hater menn (Frekk Forlag), som siden har blitt fulgt opp med Ikkje ver redd sånne som meg (Samlaget, 2018), Melanin hvitere enn blekemiddel (Aschehoug, 2018), og Når jeg ser havet, slokner lyset (Aschehoug, 2021). Høsten 2021 skrev hun diktsamlingen Du finnes til en utstilling med samme navn av kunstner Sverre Bjertnæs. Jirde Ali er antropolog, spaltist i Morgenbladet, fast kritiker i Vinduet og ansvarlig redaktør for det feministiske kulturtidsskriftet Fett. For sine bidrag til norsk offentlighet har Jirde Ali mottatt Årets Bodøværing-prisen, Årets stemme-prisen av NATT&DAG, Zola-prisen, Ord i grenseland-prisen, Den norske Forfatterforeningens Ytringsfrihetspris, og Amalie skram-prisen. Jirde Ali mottar Statens arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere for 2022. 

Sumaya - FOTO- Line Ørnes Søndergaard.jpeg

Foto: Line Ørnes Søndergaard

MEDVIRKENDE

IMG_4282_edited_edited.jpg

ANNIKA SILKEBERG

Regissør

Annika Silkeberg (f. 1959) er regissør og oversetter. Hun er født i Hamburg, oppvokst i København, og lenge vært bosatt i Stockholm. For tiden har hun base i Bergen, som husregissør og dramaturg på Den Nationale Scene for Stefan Larsson. Annika begynte å regissere som 22-åring og har siden jobbet på blant annet Stadsteatrene i Stockholm, Göteborg og Malmö, Riksteatern, Östgötateatern, Teater Galeasen, Helsingborgs Stadsteater og Nationalteatret i Oslo. Nylige regiarbeider inkluderer av DETTE ER IKKE OSS av Monica Isakstuen, SLIK VAR DET av Jon Fosse, Et Dukkehjem, og De urolige på DNS, Jeg forsvinder av Arne Lygre på Aarhus teater, Beckomberga av Sara Stridsberg på Dramaten, Jeanne d’Arc på Helsingborgs Stadsteater og Vincent River i samarbeid med STHLM PRIDE, som hun ble tildelt SKAM sin pris "för stor konst". Slikeberg regisserte BREV TIL EI KRIGARSKE 2 av Athena Farrokhzad på Bergen Dramatikkfestival 2020. 

Ameli-Isungset-Agbota-1-e1550655283130.j

AMELI ISUNGSET AGBOTA

Skuespiller - Samira

Ameli Isungset Agbota (f. 1993) kommer fra Årnes i Akershus og er utdannet skuespiller ved Kunsthøgskolen i Oslo (2013-16). Hun har siden vært ansatt ved Den Nationale Scene hvor hun har medvirket i blant annet Namnet av Jon Fosse, AssassinsHedwig and the angry inch, Korps og heddanominerte Arv og Miljø regissert av Kjersti Horn. Hun har også medvirket i prosjekter i det frie feltet, som Livias rom av Lene Therese Teigen, og iscenesatte lesninger av Cornerstone – De ansatte av Olga Ravn og Svømmerne av Hanne Ramsdal. På TV har hun blant annet vært å se i Julestjerna, Valkyrien og Aber Bergen

sissel-scaled-1000x1100.jpg

SISSEL INGRI TANK-NILESEN

Skuespiller - Bestemor

Sissel Ingri Tank-Nielsen (f. 1955) har vært tilknyttet Den Nationale Scene siden 1978. Hun har også erfaring fra en rekke andre teatre, som Riksteatret, Rogaland Teater, Haugesund Teater, Fjernsynsteatret og Rikskonsertene med blant annet Ketil Bjørnstad. På DNS har hun de siste årene vært å se i blant annet Engler i Amerika regissert av Morten Borgersen, Sørsiden av Fredrik Brattberg, Onkel Vanja regissert av Stefan Larsson og Madame Bovary regissert av Melanie Mederlind. Aktuell våren 2022 i De ansatte av Olga Ravn, regissert av Miriam Prestøy Lie.

Stig-Amdam.jpg

STIG AMDAM

Skuespiller - Havet

Stig Amdam (f. 1961) gikk ut av Statens Teaterskole i 1983 og debuterte samme vår på Nationaltheatret. Han arbeidet deretter ved Hålogaland Teater og to perioder ved Fjernsynsteatret før han kom til DNS i 1989. Her har gjort en rekke ledende roller og to ganger blitt Heddanominert for beste hovedrolle. Sist for Far i 2019. Han er også en anerkjent dramatiker med en rekke oppføringer på norske scener. For DNS har han blant annet skrevet Dyveke og Skipet de Zee Ploeg. Nylig skrev og regisserte han TELAVÅG for Det Vestnorske Teateret. Amdam har også medvirket i flere filmer og tv-serier. Fra de siste årene: Babycall, Skjelvet, Battle, Okkupert, Beforeigners og Atlantic CrossingVåren 2022 spiller han i De ansatte av Olga Ravn, regissert av Miriam Prestøy Lie på DNS.