top of page
BDF bannere august- BDF MASTER.006.jpeg

- Et frigjørende ballespark til kulturens dinosaurer

Oh, Kulturmannen er en appell, en bønn, en retorisk øvelse og et feministisk kamprop. Teksten henvender seg direkte til Kulturmannen – en mann med makt og betydning som er mester i å usynliggjøre kvinner samtidig som de tiltrekkes av ham. Han er nedlatende og arrogant, og et omdreiningspunkt for makt og begjær i kulturfeltet. Med humor og skarp satire går Ellisiv Lindkvist med denne teksten inn i hierarkiene som opprettholder Kulturmannens posisjon. Det handler om kjønnsroller, hersketeknikker, skam og selvforakt. 

 

Teksten stiller seg i en tradisjon der den snakker til og mot andre tekster, og er deilig fandenivoldsk, sinna og sår i sitt oppgjør med tingenes tilstand. Oh, Kulturmannen er en av vinnertekstene fra Cornerstones åpne utlysning, og fremføres av Ingunn Beate Øyen som en monolog, regissert av Maren Bjørseth. Teksten har tidligere blitt utgitt som en boksingel på Flamme forlag, og presenteres som scenetekst for første gang på Bergen Dramatikkfestival. 

URFREMFØRING

27. aug 2020 kl 21:00  

Cornerteateret, Kongesalen

120/75kr

Bergen Dramatikkfestival

Visningen er laget på fem prøvedager

Her kan du lese mer om bakgrunnen for Oh, Kulturmannen 
Tre spørsmål til Ellisiv Lindkvist

Pressen om Oh, Kulturmannen:

«… noget så sjældent som hård, smuk, sørgelig, morsom og kønsdiskuterende poesi. Er der nogen mening til, vil et lille dansk forlag snart oversætte og udgive Oh, Kulturmannen. Fordi den fungerer som litteratur, og fordi den tegner et portræt af en mandetype, der uden at være sig det bevidst både giver den som lovgivende, udøvende og dømmende magt i kunst- og kulturmiljøet»

– Jeppe Krogsgaard Christensen, Berlingske Tidende

 

«Den er skarp, tidvis morsom og på kornet. Og aller best; den er SINT! Jeg tenker på Valerie Solanas mens jeg leser de første sidene. Hvor levende og livgivende, smittende et godt skrevet sinne kan være. For det er jo få ting som er så befriende som et godt plassert ballespark når det er velfortjent.»

– Elin Amundsen Grinaker, blazerfanzine.no

 

«Oh, kulturmannen er en sint tekst. Men også morsom, med artige ordspill og en type resignasjon som, enten det var planlagt eller ikke, tipper over i en lett harselerende selvironi. (...) Ellisiv Lindkvists pamflett engasjerer, og er definitivt verdt lesningen, uten at man dermed trenger være enig i alt hun skriver.»

– Gerd Elin Sandve, Dagsavisen.

 

«Pamfletten er en humoristisk, sårbar og besk studie i hvordan forfatteren dras mellom etablerte tankemønstre som opprettholder både mannsdominans og fascinasjon.»

– Kjetil Røed, Aftenposten

pressefoto_Ellisiv.jpg

Ellisiv Lindkvist

Dramatiker

Ellisiv Lindkvist (f. 1973) er dramatiker og forfatter. Hun debuterte med musikkteaterforestillingen Begjær 1000 til Festspillene i Nord-Norge i 1999 og i 2001 kom Kill Your Darlings, en konsert med tekster, spilt på Black Box teater. Lindkvist har siden skrevet teaterstykker til både institusjonsteatre og det frie scenekunstfeltet: Jeg er ikke slik, Dramatikkfestivalen/Det Norske Teatret, Bitch Song Club, Oslo Nye Teater og Heltinnesinne, Propellen/Dramatikkens hus. Lindkvist bokdebuterte med kortprosasamlingen Alt jeg skriver er sant (2007) og har siden gitt ut fire romaner og en scenetekstbok. Oh, Kulturmannen ble utgitt som boksingel i 2017. 

Foto: Anna Julia Granberg/Blunderbuss

Maren_Bjorseth_�_Jan_Versweyveld.jpg

Maren Bjørseth

Regissør

Maren E. Bjørseth (f. 1984) er fra Stjørdal og har sin regiutdannelse fra Kunsthøyskolen i Amsterdam. Hun ble ferdigutdannet i 2012 og vant samme år Ton Lutz-prisen (beste regi) for sin avgangsforestilling Et dukkehjem av Henrik Ibsen. I Nederland har hun jobbet ved Theater Frascati, Toneelschuur Haarlem og hun har vært en del av talentutviklingsprogrammet TA2 ved Toneelgroep Amsterdam. Hun er også det første teatertalentet i The Ibsen Fellowship, som er en underdel av The Philip Loubser Foundation. I Norge har Maren jobbet ved flere teatre. For sin Romeo og Julie ved Det Norske Teatret ble hun nominert til Heddapris for beste regi i 2016. Høsten 2019 satte hun opp maratonforestillingen Min briljante venninne på Oslo Nye Teater.

 

Foto: Jan Versweyveld

SAS_IngunnOyen_03_33997_WORK_FINAL_highr

Ingunn Beate Strige Øyen

Skuespiller

Ingunn Beate Strige Øyen (f. 1968) er utdannet skuespiller ved Statens teaterhøgskole, og har siden hun ble uteksaminert i 1992 vært ansatt ved Det Norske Teateret. Samme år debuterte hun som Cathrine i Frakt under havet av Arthur Miller. Mer nylige produksjoner ved Det Norske Teateret inkluderer Romeo&Juliet og Det merkelege som hende med hunden den natta. Øyen har også jobbet for Nationaltheatret og Den Nationale Scene her i Bergen med blant annet 1900: Maskespill og maskefall. I 2006 mottok hun Heddaprisen i klassen for beste kvinnelige hovedrolle for tolkningen av tittelrollen i Richard II av Shakespeare. For tiden jobber hun frilans for flere av de store film og serieskaperne Netflix, HBO og NRK, og i 2021 er hun aktuell med TV-serien Stolthet & Forfall på NRK.

Foto: Sara Angelica Spilling

MEDVIRKENDE

bottom of page