- Lyrisk skildring av svakhetens paradoks

Svaghetens parti er en poetisk beretning om smerte og sykdom. Er det et kjærlighetsbrev eller en medlemssøknad til Svakhetens parti?, åpner teksten med å spørre. Med stykket undersøker Felicia Mulinari ulike idéer, utfordringer og muligheter knyttet til svakhet – både som en kroppslig tilstand og en måte å motta omsorg på. Gjennom lyriske beskrivelser fremstilles enkeltstemmer og kroppslige erfaringer, så vel som et kollektiv av syke. Teksten skisserer en slags svakhetens organisering i form av en telefonkø. Slik veksler teksten mellom det helt intime, og et system hvor vi må stå i kø for å få omsorg. Mulinari byr på poengterte refleksjoner rundt svakhetens vilkår, både på politisk, eksistensielt og fysisk nivå. Underveis aner man en oppfordring til kollektive tanker om svakhet som noe som kan styrke vårt medmenneskelige ansvar.


Bergen Dramatikkfestival presenterer Svaghetens parti i en filmatisering av Saga Gärde, fremført av Sandra Medina. Alene i et stort og bart rom beveger Medina seg med og mot teksten, akkompagnert av et elektroakustisk lydlandskap av ulike stemmer og musikalske motiver. Produksjonen er utviklet for programserien Amfi, som har som mål å utvikle og utfordre svensk samtidsdramatikk ved å la litterære stemmer skrive for scenen. Filmen kom til som følge av korona-situasjonen, da de planlagte visningene på ulike teatre i Sverige ble umulige. På grunn av karantenekravene er det heller ikke mulig for Cornerstone å vise forestillingen live i Bergen, men vi er desto gladere for å ha filmatiseringen på programmet.

NORGESPREMIERE

30. aug 2020 kl 16:00

Cornerteateret, Søylesalen 

Bergen Dramatikkfestival

Kreditter

Regi: Saga Gärde 

Skuespiller: Sandra Medina 

Lyddesign & teknisk rigg: Sibille Attar

Amfi er produsert av Dela Kakan i samarbeid med Folkteatern i Göteborg, Malmö Konsthall, IAC Malmö og Studio Biblom Hjelte i Stockholm, med støtte fra Konstnärsnämnden, Författarfonden og Kulturrådet.

Presentert på Bergen Dramatikkfestival av Cornerstone

Felicia Mulinari

Dramatiker

Felicia Mulinari (f. 1990) er en svensk poet, dramatiker og aktivist, utdannet ved forfatterlinjen på Biskop-Arnös folkhögskola og Skurups folkhögskola. Mulinari debuterte som dramatiker på Malmö Stadsteater i 2018 med Labyrint, som i lyriske dialoger mellom en jente og bestemoren utforsker et barns spørsmål om livets slutt, tilhørighet og lengsler. Hennes første diktsamling Det som inte kan utplånas ble utgitt i 2019 på Albert Bonniers forlag, og springer ut fra en kollektiv opplevelse av rasisme og vold. Boken beskrives som en kampskrift der sinne blandes med sorg, stolthet med skam, og hvor mødrenes eksil og ømhet blir omgjort til barnas fellesskap og kamp. Mulinari jobber også som skrivelærer på Kvinnofolkhögskolen i Gøteborg, og ved Valands kandidatprogram i litterär gestaltning tilknyttet Gøteborg Universitet.

Foto: Stefan Tell

Saga Gärde

Regissør

Saga Gärde (f. 1979) er en svensk regissør utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö. Hun jobber med scenekunst og film gjennom dokumentariske prosesser, og lager forestillinger ut fra musikalske komposisjonsprinsipper der lyd og musikk veves sammen med nyskrevne tekster. Med lyddesigneren David Gülich har hun laget radioteater for Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit og monologen Brev till en krigerska, 2016. Under arbeidet med Labyrint av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senere vant pris på Scenkonstgalan 2019, utviklet hun sin metode for arbeid med lyrisk tekst på scenen. Gärdes oppsetting av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater i januar 2020 ble hyllet i pressen som et utmerket stykke politisk teater. Gärde har også tatt initiativ til Amfi, med formål om å styrke utviklingen av ny svensk dramatikk.

Foto: Rasmus Thord

Sandra Medina

Skuespiller

Sandra Medina (f.1979) er utdannet danser ved Kungliga Svenska Balettskolan, og har senere videreutdannet seg som skuespiller ved Teaterhögskolan i Stockholm. Siden 1994 har hun jobbet som frilans danser, og samarbeidet med en rekke sentrale koreografer og regissører fra inn- og utland. Hun har jobbet ved Östgötabaletten, Skånes Dansteater og i Kompani Raande–voo. Som skuespiller har hun bl.a. spilt på Västmanlands Teater t i Girls will make you blush av koreografen Mari Carrasco, og i Teateretablissemangets forestilling Välkommen till prekariatet. For Riksteatern har hun turnert med sitt eget verk Measured Moments. Hun har også spilt i kort- og langfilmer, og hatt en av hovedrollene i tv-serien SPUNG. Som koreograf har hun bl.a.  jobbet med scenekunstkollektivet Bastard Produktion. For tiden er Medina ansatt på Kulturhuset Stadsteatern hvor hun har spilt i Älskarinnor og Min fantastiska väninnan.

Foto: Carl Thorborg

MEDVIRKENDE

Sibille Attar

Musiker

Sibille Attar er en svensk musikkprodusent, låtskriver og artist. Hun har utgitt musikk under eget navn siden 2012, og i 2019 mottok hun SKAP's prestisjefylte Pop-pris. Attar medvirker i Svakhetens parti som komponist og har utviklet den auditive rammen for forestillingen.

Foto: Sibille Attar

Amfi

Programserie

Hvordan ser den nye dramatikken ut i dag? Amfi vil i serien Det är ett jag som talar utvikle og utfordre svensk samtidsdramatikk ved å invitere litterære stemmer til å skrive for scenen. Programserien er initiert av Saga Gärde gjennom den svenske produksjonsplattformen Dela kakan som holder til i Malmoö og Stockholm. Våren 2020 har de invitert tre forfattere som utfordrer etablerte konvensjoner i sitt forfatterskap: Lone Aburas, Balsam Karam og Felicia Mulinari. Ved å utforske nye sceniske formspråk og invitere til samtaler, vil Amfi diskutere nye scenetekster basert på både deres litterære verdi og dramatiske potensial. Høsten 2020 vil serien involvere dramatiker Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla og Christina Ouzounidis.

Cornerstone lys blå-grønnn.png