top of page

Hudløst om skrekken for å miste et barn

Det er desember. En mor kommer løpende til legevakten med babyen sin i armene. Den kan ikke puste. Legevakten er full av barn som ikke kan puste. Det er som om de har hørt nyhetene: denne vinteren vil folk dø på sykehus over hele Europa. Ressursene strekker ikke til.


I rom 608 i tredje etasje utspiller det seg en kamp mellom liv og død, minner og nåtid, natt og dag. Den som føder et barn i et land som ikke er hennes, blir for alltid knyttet til det landet og språket. Men hva hvis barnet dør? Hva skjer da med den forbindelsen?


I lenestolen overfor moren på barneintensiven sitter en far med en sønn i koma. Faren vil mest snakke om været, og likevel blir han den som forandrer alt. Med et dokumentarisk forelegg, episke fortellersekvenser, akutte dialoger og et språk som er både nøkternt og poetisk, skildrer  «AMBULARE» små menneskeliv prisgitt politiske prioriteringer. Det er et stykke om hva et menneske er verdt, om det nedslitte helsevesenet i Europa og et rop til faren i lenestolen på andre siden av rommet.


«AMBULARE» er én av tre vinnertekster valgt ut fra Cornerstone sin åpne utlysning til Bergen Dramatikkfestival 2024, der vi fikk inn over 100 ulike bidrag fra på tvers av Skandinavia. Teksten presenteres i samarbeid med kompaniet K.Polyfon, i regi av Gustav Englund.



Omtale

… Amulare ble stående som et høydepunkt på festivalen. De to skuespillerne Hanna Carlsson og Johan Stavring løftet teksten så det kjentes som et hardt slag i mellomgulvet. Tematisk handler stykket om en mor som er på sykehus i Spania med sitt barn, men det er ikke nok utstyr eller leger. Moren fører en kamp mot klokken for å få hjelp til ungen, og morens desperasjon vokser i rommet. Kanskje det sterkeste øyeblikket på teaterscenen i år fant sted under denne lesningen da skuespillerne på slutten åpnet et stort vindu ut mot det helt vanlige dagliglivet på Møhlenpris. Fra min vinkel så jeg rett på massevis av sprell levende gutter som spilte fotball, løp og herjet som vanlig på den grønne fotballbanen. Disse ungene og det lyset som strømmet inn sto i en voldsom kontrast til det mørket og redselen for døden som fylte scenen.

- Norsk Shakespearetidsskrift 

Vinnertekst Open Call

URFREMFØRING / ISCENESATT LESNING

30. aug 2024, kl 17:00-18:20

Cornerteateret, Kongesalen

Samarbeid med K. Polyfon

Varighet: 80 min

Kreditter

Tekst: Astrid Menasanch Tobieson

Regi: Gustav Englund

Skuespillere: Hanna Carlsson og Johan Stavring

Lyddesign: Niclas A Lindgren

Lysdesign: Mira Svanberg

Scenograf: Maria Victoria Høvring Høeg  

Forlag: Colombine

Produksjon: K.Polyfon & Cornerstone

Forestillingsfoto: Synne Sofi Bønes

DRAMATIKER | Astrid Menasanch Tobieson (f. 1989) er en spansk/svensk dramatiker og regissør, utdannet skuespiller. Hun lager teater og musikal med en sterk politisk brodd, ispedd humor, vidd og poesi. I 2022 ble solomusikaenl hennes «Club Janzon» valgt ut til Performing Arts Biennalen som en av Sveriges beste forestillinger. «När baba faller i poolen är kl.23:47» ble valgt ut og publisert av Spanska Konstinstitutet for å fornye det sceniske språket. Stykket «Nattpassage» turnerte i to år til internasjonale festivaler (New York, Amsterdam, Madrid). Astrid skriver jevnlig i Sveriges største medier om demokrati- og ytringsfrihetsspørsmål i Europa med Spania som fokus.

HILDUR KRISTINSDOTTIR Foto Anders Borchgrevink

REGI | Gustav Englund er en svensk teaterregissør. I sitt kunstneriske virke, og som medlem av scenekunstkollektivet K.Polyfon, har han gjentatte ganger arbeidet med samtidsdramatikk, ofte med temaer knyttet til ideologi, språk og eksistensielle spørsmål – alltid med utgangspunkt i det myke mellommenneskelige. Senest aktuell med «Hilda» av Marie Ndiaye på Göteborgs Stadsteater (2024) og før det «I ett hus vid skogens slut» av Annika Nyman på Turteatern i Stockholm (2023). Gustav Englund jobber både i det frie feltet og institusjonsteatre. Han har en bachelorgrad i teaterregi fra Stockholms konstuniversitet og er utdannet teaterviter ved Stockholms universitet.

Linda Gathu.jpg

SKUESPILLER | Hanna Carlsson er utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö 2017 – 2020. Under utdannelsen gjorde hun blant annet praksis i «Utrotning» ved Turteatern i Stockholm i regi av Gustav Englund.Hun har jobbet ved flere stadsteatre, i Malmö, Helsingborg og Uppsala, og medvirket i fjor i forestillingen «Att skilkas» som senere ble sendt på SVT og SVT Play. I løpet av sommeren skal hun spille Marianne i Molières «Den girige» på Stallebrottet på vestkysten av Sverige.

Linda Gathu.jpg

SKUESPILLER |  Johan Stavring er utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö 2008-2011 og har siden vært aktiv ved Uppsala Stadsteater, Malmö Stadsteater og Teater Tribunalen. Han har også medvirket i «Kain, Abel, boys will be boys» på Fri Scen/Kulturhuset Stadsteatern/K. Polyfon og i «Utrotning» på Turteatern/K. Polyfon.

Linda Gathu.jpg

LYDDESIGN | Niclas A Lindgren er en komponist og lydkunstner basert i Stockholm, som virker i flere ulike sammenhenger og konstallasjoner. Det mest fremtredende er det utforske droneklang-prosjektet Korda (Midira Records). Og nylig i drone metal-bandet Vid liv (Breath Plastics Records). I 2023 ga Niclas ut sin første solovinyl under eget navn, albumet «Io - works for electromagnetic radiations» består av seks spor med ulik karakter, men med samme soniske opprinnelse; opptak av elektromagnetiske felt som er blitt skulpturert og arrangert. Albumet er gitt ut av det italienske merket KooEditions som fokuserer på å dokumentere kunstneriske prosesser.

Linda Gathu.jpg
Linda Gathu.jpg

SCENOGRAF | Maria Victoria Høvring Høeg er scenograf, kostymedesigner og billedkunstner, utdannet fra Teaterhøgskolen ved KHiO, Akademin Valand, Akademi for scenekunst ved NTA og Kunst- og designhøgskolen i Bergen, og har tidligere medvirket som scenograf og kostymedesigner i produksjoner hos BIT-Teatergarasjen og Cornerteateret. Hun er baseret i Bergen og arbeider i det frie feltet. www.mariavictoriahoeg.com

SAMPRODUKSJON | K.Polyfon er et scenekunstkollektiv som består av regissør Gustav Englund, dramatiker Annika Nyman, lysdesigner Mira Svanberg, lyddesigner Niclas Anderstedt Lindgren og scenograf Annika Tosti. Prosjekter inkluderer: «Hilda» av Marie Ndiaye  (Göteborgs stadsteater, 2024), «I ett hus vid skogens slut» av Annika Nyman (Turteatern, 2023), «Människor slukar allde de älskar – till Pier Paolo Pasolinis pojkar och till deras mamma» av Annika Nyman (Fri scen/Kulturhuset stadsteatern, 2022), «Matteuspassionen» av Tom Silkeberg (Regionteatern Blekinge & Kronoberg, 2021), «Sysslolösa unga män med tillgång till vapen» av Annika Nyman (Göteborgs stadsteater, 2020), «Utrotning» av Olga Bach (Turteatern, 2019), «Tystnaden» av Jörgen Dahlqvist (Teatr Weimar, 2018), «Tre systrar som inte är systrar» av Gertrude Stein (teater mutation, 2017) och «Kain, Abel, boys will be boys» av Annika Nyman (teater mutation, 2016). kpolyfon.se

bottom of page