Om gråsoner, hevn og oppreisning
I «SHIATSU» skildrer Dimen Abdulla en følelsesmessig krise i kjølvannet av et overgrep.
«Jag drömmer, mina fattiga drömmar utan bild och ord, det är en instinkt, det är upprättelsen, den söker mig, den drar i mig. Det är dags att bestraffa, kräva ansvar, tömma alla skrymslen och vrår på spindelnät och damm, det lägsta av det lägsta ska fram.»
Teksten fremføres som en monolog med scenekunstner Amina Szecsödy på scenen. Szecsödy gir liv til tekstens ulike roller og hendelser i et omfattende lyddesign av komponisten Johan Blixt. Kostymet er designet av den hyperaktuelle stylisten Liselotte Bramstång. Regi er ved Saga Gärde, som står bak scenetekst-initiativet Amfi – Cornerstone sin søsterorganisasjon i Sverige.
«SHIATSU» er utviklet gjennom prosjektet Nordiske Samtaler, som er et langsiktig samarbeid med dramatikerne Maja Lee Langvad, Dimen Hama Abdulla og Linda Gathu initiert av Cornerstone og Amfi. Forestillingen hadde urpremiere på kunsthallen Accelerator i Stockholm i april 2024, produsert av Amfi i samarbeid med Stockholms Kvinnohistoriska.
Omtale SHIATSU på Bergen Dramatikfestival
Et annet gjeste på spill var svenske SHIATSU. Forestillingen er utviklet gjennom prosjektet Nordiske Samtaler, som er et langsiktig samarbeid mellom dramatikerne Maja Lee Langvad, Dimen Hama Abdulla og Linda Gathu, initiert av Cornerstone og Amfi. Den var ett av flere vitale samarbeid satt i gang av festivalen som allerede har gitt frukter. Skuespiller Amina Szecsödy er den eneste som snakker på scenen, men hun gjennomfører likevel en lang dialog ved hjelp av et forseggjort lydbilde der stemmen heUnnes vrenges. Hun gjør en fantastisk tolkning og har en helt spesiell utstråling og konsentrasjon. Grensesetting og overgrep tematiseres, mens det pågår en massasjesituasjon bak på scenen med en frivillig fra publikum som får en behandling.
Gjestespill
Bergen Dramatikkfestival
31. aug 2024, kl 19:30 - 20:30
Cornerteateret, Kongesalen
Varighet: 60 min
Kreditter:
På scenen: Amina Szecsödy
Regi: Saga Gärde
Lydddesign og musikk: Johan Blixt
Kostyme: Liselotte Bramstång
Rom og lys: Anton Andersson
Forestillingsfoto: Julio C Saint Just
Plakatfoto: Lo Vahlström
Produksjon: Amfi
Dimen Hama Abdulla (f. 1984) er en prisbelønt, svensk dramatiker som debuterte med monologen «På alla fyra» på Stockholms Stadsteater i 2014. Hun har bakgrunn fra flere ulike kunstneriske praksiser, har studert fri kunst ved Kungliga Konsthögskolan og dramatikk og dramaturgi ved Biskpos Arnö og ved Stockholms Dramatiska Högskola. I 2015 ble hun husdramatiker ved Radioteatern og fikk stykket «Revolution» oppsatt på Ung scen/öst. Dimen har også skrevet det feministiske stykket «K» – en hyllest til Leila K og alle kvinner som har stått opp mot urett. I 2022 var hun tilbake på Stockholms Stadsteater med «Mommy issues», og mottok prisen til minne om Benny Fredriksson og det Svenska Ibsensällskapets Ibsenpris. Våren 2024 er hun aktuell med «Döden, döden» på Backa teater och «De utvalda» på Regionteater Väst.
Amina Szecsödy (f. 1995) har en BA i scenekunst fra Teaterhøgskolen i Malmö og en MA i koreografi og performance fra Justus-Liebig-Universität i Giessen. I sin praksis jobber hun med et bredt sett av virkemidler for å undersøke sine umiddelbare omgivelser. Arbeidene hennes har blitt vist i Sverige på Konträr, Teater Västernorrland og Weld og internasjonalt på Künstlerhaus Mousonturm, Kunstencentrum KAAP, Kunstencentrum BUDA og Frankfurter Kunstverein. Amina Szecsödy har tilbakevendende samarbeid med artister som Myriam Lefkowitz, Gry Tingskog og Chloe Chignell. Hun har også medvirket i «Förlustens rumtid» av Balsam Karam, regissert av Saga Gärde, på Accelerator 2020, og har nylig vært å se i Nikima Jagudajevs verk «Basically».
Saga Gärde (f. 1979) er en svensk regissør utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö. Hun jobber med scenekunst og film gjennom dokumentariske prosesser, og lager forestillinger ut fra musikalske komposisjonsprinsipper der lyd og musikk veves sammen med nyskrevne tekster. Med lyddesigneren David Gülich har hun laget radioteater for Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut «Vitsvit» og monologen «Brev till en krigerska». Under arbeidet med «Labyrint» av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senere vant pris på Scenkonstgalan 2019, utviklet hun sin metode for arbeid med lyrisk tekst på scenen. Gärdes oppsetting av Athena Farrokhzads «Krigerska» på Backa teater i januar 2020 ble hyllet i pressen som et utmerket stykke politisk teater. Gärde står bak initiativet Amfi, som jobber for å styrke og utfordre ny, svensk dramatikk. Hennes senaste oppsetning «Glömskans arkiv» på Malmö Konsthall 2023, vakte stor oppmerksomhet og ble utropt i Aftonbladet som “en poetisk och musikalisk sensation”.
Johan Blixt (f. 1991) er komponist og lyddesigner utdannet ved Det kgl Musikkhøgskolen i Stockholm. I sin praksis utforsker han grenselandet mellom musikk og teknologi, og undersøker hvordan instrumenter kan forsterkes og utvides gjennom sensorer og elektroniske lyder. I teateret søker han balansen mellom musikk, tekst og scene i en lydverden som så sømløst som mulig skaper en opplevelse hvor publikum blir dratt inn i historien. Johan Blixts musikk har blitt spilt på festivaler i Danmark og Island, samt i Berwaldhallen og Wermland Opera. Som teaterkomponist, lyddesigner og lydtekniker har han jobbet ved Uppsala Stadsteater, Dramaten, Stockholms Stadsteater og Riksteatern. Sammen med blokkfløytespiller Clara Guldberg Ravn og komponist Gustav Lindsten driver han prosjektet Svävningar, som skaper ny musikk for blokkfløyte og elektronikk.
Anton Andersson (f. 1988) jobber som lys-, rom- og videodesigner innen dans, teater og musikk. Han har hatt lengre samarbeid med koreografene BamBam Frost, Viktor Fröjd, Rosalind Goldberg og Anna Öberg med danseforestillinger på Riksteatern, Dansens hus, MDT Moderna Dansteatern og flere andre teatre i Norden. I tillegg til å jobbe i dansefeltet har Anton drevet med lysdesign for artister som Sara Parkman, Nicole Sabuné, samt turnert som lystekniker med Thåström i flere år. Et annet vidtrekkende samarbeid er med regissøren og billedkunstneren Markus Öhrn; senest med den prisbelønte forestillingen «Scener fra et ekteskap» på Volkstheater i Wien.