top of page
SHIATSU av Dimen Abdulla

Om gråsoner, hevn og oppreisning

I «SHIATSU» skildrer Dimen Abdulla en følelsesmessige krise i kjølvannet av et  overgrep.


“Jag drömmer, mina fattiga drömmar utan bild och ord, det är en instinkt, det är upprättelsen, den söker mig, den drar i mig. Det är dags att bestraffa, kräva ansvar, tömma alla skrymslen och vrår på spindelnät och damm, det lägsta av det lägsta ska fram.“


Teksten fremføres som en monolog med scenekunstner Amina Szecsödy på scenen. Szecsödy gir liv til tekstens ulike roller og hendelser i et omfattende lyddesign av komponisten Johan Blixt. Kostymet er designet av den hyperaktuelle stylisten Liselotte Bramstång. Regi er ved Saga Gärde, som står bak scenetekst-initiativet Amfi – Cornerstone sin søsterorganisasjon i Sverige.


«SHIATSU» er utviklet gjennom prosjektet Nordiske Samtaler, som er et langsiktig samarbeid med dramatikerne Maja Lee Langvad, Dimen Hama Abdulla og Linda Gathu initiert av Cornerstone og Amfi. Forestillingen hadde urpremiere på kunsthallen Accelerator i Stockholm i april 2024, produsert av Amfi i samarbeid med Stockholms Kvinnohistoriska.

KJØP BILLETT

Gjestespill

Bergen Dramatikkfestival

31. aug 2024

Tid og sted kommer

Varighet: 60 min

Kreditter:

På scenen: Amina Szecsödy

Regi: Saga Gärde

Lydddesign og musikk: Johan Blixt

Kostyme: Liselotte Bramstång

Rom og lys: Anton Andersson

Forestillingsfoto: Julio C Saint Just

Plakatfoto: Lo Vahlström 

Produksjon: Amfi

Dimen Hama Abdulla (f. 1984) er en prisbelønt, svensk dramatiker som debuterte med monologen «På alla fyra» på Stockholms Stadsteater i 2014. Hun har bakgrunn fra flere ulike kunstneriske praksiser, har studert fri kunst ved Kungliga Konsthögskolan og dramatikk og dramaturgi ved Biskpos Arnö og ved Stockholms Dramatiska Högskola. I 2015 ble hun husdramatiker ved Radioteatern og fikk stykket «Revolution» oppsatt på Ung scen/öst. Dimen har også skrevet det feministiske stykket «K» – en hyllest til Leila K og alle kvinner som har stått opp mot urett. I 2022 var hun tilbake på Stockholms Stadsteater med «Mommy issues», og mottok prisen til minne om Benny Fredriksson og det Svenska Ibsensällskapets Ibsenpris. Våren 2024 er hun aktuell med «Döden, döden» på Backa teater och «De utvalda» på Regionteater Väst.

HILDUR KRISTINSDOTTIR Foto Anders Borchgrevink

Amina Szecsödy (f. 1995) har en BA i scenekunst fra Teaterhøgskolen i Malmö og en MA i koreografi og performance fra Justus-Liebig-Universität i Giessen. I sin praksis jobber hun med et bredt sett av virkemidler for å undersøke sine umiddelbare omgivelser. Arbeidene hennes har blitt vist i Sverige på Konträr, Teater Västernorrland og Weld og internasjonalt på Künstlerhaus Mousonturm, Kunstencentrum KAAP, Kunstencentrum BUDA og Frankfurter Kunstverein. Amina Szecsödy har tilbakevendende samarbeid med artister som Myriam Lefkowitz, Gry Tingskog og Chloe Chignell. Hun har også medvirket i «Förlustens rumtid» av Balsam Karam, regissert av Saga Gärde, på Accelerator 2020, og har nylig vært å se i Nikima Jagudajevs verk «Basically».

Linda Gathu.jpg

Saga Gärde (f. 1979) er en svensk regissør utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö. Hun jobber med scenekunst og film gjennom dokumentariske prosesser, og lager forestillinger ut fra musikalske komposisjonsprinsipper der lyd og musikk veves sammen med nyskrevne tekster. Med lyddesigneren David Gülich har hun laget radioteater for Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut «Vitsvit» og monologen «Brev till en krigerska». Under arbeidet med «Labyrint» av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senere vant pris på Scenkonstgalan 2019, utviklet hun sin metode for arbeid med lyrisk tekst på scenen. Gärdes oppsetting av Athena Farrokhzads «Krigerska» på Backa teater i januar 2020 ble hyllet i pressen som et utmerket stykke politisk teater. Gärde står bak initiativet Amfi, som jobber for å styrke og utfordre ny, svensk dramatikk. Hennes senaste oppsetning «Glömskans arkiv» på Malmö Konsthall 2023, vakte stor oppmerksomhet og ble utropt i Aftonbladet som “en poetisk och musikalisk sensation”.

Linda Gathu.jpg

Johan Blixt (f. 1991) er komponist og lyddesigner utdannet ved Det kgl Musikkhøgskolen i Stockholm. I sin praksis utforsker han grenselandet mellom musikk og teknologi,  og undersøker hvordan instrumenter kan forsterkes og utvides gjennom sensorer og elektroniske lyder. I teateret søker han balansen mellom musikk, tekst og scene i en lydverden som så sømløst som mulig skaper en opplevelse hvor publikum blir dratt inn i historien. Johan Blixts musikk har blitt spilt på festivaler i Danmark og Island, samt i Berwaldhallen og Wermland Opera. Som teaterkomponist, lyddesigner og lydtekniker har han jobbet ved Uppsala Stadsteater, Dramaten, Stockholms Stadsteater og Riksteatern. Sammen med blokkfløytespiller Clara Guldberg Ravn og komponist Gustav Lindsten driver han prosjektet Svävningar, som skaper ny musikk for blokkfløyte og elektronikk.

Linda Gathu.jpg

Anton Andersson (f. 1988) jobber som lys-, rom- og videodesigner innen dans, teater og musikk. Han har hatt lengre samarbeid med koreografene BamBam Frost, Viktor Fröjd, Rosalind Goldberg og Anna Öberg med danseforestillinger på Riksteatern, Dansens hus, MDT Moderna Dansteatern og flere andre teatre i Norden. I tillegg til å jobbe i dansefeltet har Anton drevet med lysdesign for artister som Sara Parkman, Nicole Sabuné, samt turnert som lystekniker med Thåström i flere år. Et annet vidtrekkende samarbeid er med regissøren og billedkunstneren Markus Öhrn; senest med den prisbelønte forestillingen «Scener fra et ekteskap» på Volkstheater i Wien.

bottom of page