Hardkokt om tap og rasisme i terapirommet
FÖRLUSTENS RUMTID tar for seg en kvinnes tap og sorg etter at barnet hennes døde i magen rett før hun skulle føde. Situasjonen er et terapirom hvor den aktuelle moren møter en terapeut. Ved siden av henne sitter en annen kvinne som former morens indre stemme, som sier alt hun ikke kan eller vil si til en hvit person som hun er avhengig av.
Balsam Karam undersøker hva som er mulig å si om skjæringspunktet mellom tap, traumer og rasisme i et rom der det skal være trygt å si hva som helst; terapirommet. Ved å sette opp en terapitime i sanntid, følger vi en mors resonnement om tapets rolle i eget liv, der det trekkes paralleller mellom nåtid og fortid, mellom det som kunne vært og katastrofen som fant sted, mellom rasistisk litteratur og manglende evne til å få i seg mat om morgenen.
FÖRLUSTENS RUMTID er skrevet på bestilling av Amfi som også står bak produksjonen av filmatiseringen som presenteres på Bergen Dramatikkfestival. Regi er ved Saga Gärde, skuespillerne er Amina Szecsödy og Sofia Berg-Böhm.
Visningen etterfølges av samtalen SPRÅK SOM INTERVENSJON med Balsam Karam og Felicia Mulinari (inkl. i billett)
NORGESPREMIERE
Bergen Dramatikkfestival
27. august 2022, kl 11:30
Cornerteateret, Søylesalen
Bill: 150/100 kr (festivalpass)
Etterfulgt av samtalen SPRÅK SOM INTERVENSJON (inkl. i billett)
Filmvisning og samtale med Balsam Karam og Felicia Mulinari.
Kreditter
Tekst: Balsam Karam
Regi: Saga Gärde
Skuespillere: Amina Szecsödy og Sofia Berg-Böhm
Sang: Sofia Berg-Böhm
Lyddesign: David Gülich
Foto: Shazi Özdemir
Klipp: Saga Gärde
Fotografi: Sandra Åhman, Stockholms Kvinnohistoriska
Produksjon: Amfi / Dela Kakan
Balsam Karam
Dramatiker
Balsam Karam (f.1983) er en svensk-kurdisk forfatter, litteraturformidler og bibliotekar. Hun debuterte med romanen Händelsehorisonten som ble utgitt i 2018 på Norstedts förlag. Karam har gått Biskops Arnös författarskola og studert Litterär gestaltnings masterprogram ved Gøteborg universitet. Siden januar 2021 har hun vært leder av Sveriges författarförbunds Biblioteksråd, og del av juryen for prisen Unga skriver för unga, stiftet av Tensta konsthall og Almapriset 2021. Förlustens rumtid – ett terapisamtal ble skrevet i 2020, og er Karams første tekst for scenen. I 2021 utkom hennes andre roman Singulariteten – til strålende kritikker. Samme år ble hun tildelt Samfundet De Nios Julpris.
Foto: Carla Orrego Veliz
Saga Gärde
Regissør
Saga Gärde (f. 1979) er en svensk regissør utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö. Hun jobber med scenekunst og film gjennom dokumentariske prosesser, og lager forestillinger ut fra musikalske komposisjonsprinsipper der lyd og musikk veves sammen med nyskrevne tekster. Med lyddesigneren David Gülich har hun laget radioteater for Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit og monologen Brev till en krigerska, 2016. Under arbeidet med Labyrint av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senere vant pris på Scenkonstgalan 2019, utviklet hun sin metode for arbeid med lyrisk tekst på scenen. Gärdes oppsetting av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater i januar 2020 ble hyllet i pressen som et utmerket stykke politisk teater. Gärde står bak initiativet Amfi, som jobber for å styrke og utfordre ny, svensk dramatikk. Nylige regiarbeider inkluderer Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad.
Foto: Rasmus Thord
Amfi
Produksjonsplattform
MEDVIRKENDE
Amfi er en plattform for ny dramatikk som ønsker å utvikle scenekunsten gjennom språket. I samarbeid med de scenene Amfi besøker jobber de for en kontinuerlig diskusjon rundt ny dramatikk og viser dramatikerens betydning for å utvikle scenekunsten i dialog med omverden. Begrepet Amfi stammer fra det greske antikke teateret, da Amfi som plattform er en pådriver for seriøs lek med litteraturhistorien og teateret som en arena for samtidsspørsmål. Amfi arbeider i mer eller mindre omfattende formater som iscenesatte lesninger og intime forfattersamtaler, samt internasjonale samproduksjoner. Siden 2020 har fire nye stykker blitt presentert ved Malmö konsthall, Studio Biblom-Hjelte, Accelerator, Folkteatern i Gøteborg og er invitert til Bergen Dramatikkfestival og DAADgalerie i Berlin. Produksjoner i utvalg inkluderer: Lone Aburas - Det är ett jag som talar (2020), Felicia Mulinari - Svaghetens parti (2020), Balsam Karam - Förlustens rumtid (2020), Christina Ouzounidis - Terroristens kropp (2020) og Athena Farrokhzad - Moral enligt Medea (2021). Amfis prosjekter gjennomføres med støtte fra Sveriges Kulturråd, Region Skåne, Författarfonden og Konstnärsnämnden.