11 - FORLUSTENS RUMTID.jpg

Hardkokt om tap og rasisme i terapirommet

FÖRLUSTENS RUMTID tar for seg en kvinnes tap og sorg etter at barnet hennes døde i magen rett før hun skulle føde. Situasjonen er et terapirom hvor den aktuelle moren møter en terapeut. Ved siden av henne sitter en annen kvinne som former morens indre stemme, som sier alt hun ikke kan eller vil si til en hvit person som hun er avhengig av.

 

Balsam Karam ønsker å undersøke hva som er mulig å si om skjæringspunktet mellom tap, traumer og rasisme i et rom der det skal være  trygt å si hva som helst; terapirommet. Ved å sette opp en teraptime i sanntid, følger vi en mors resonnement om tapets rolle i eget liv, der det trekkes paralleller mellom nåtid og fortid, mellom det som kunne vært og katastrofen som fant sted, mellom rasistisk litteratur og manglende evne til å få i seg mat om morgenen.

 

FÖRLUSTENS RUMTID er skrevet på bestilling av Amfi som også står bak produksjonen av filmatiseringen som presenteres på Bergen Dramatikkfestival. Regi er ved Saga Gärde, skuespillerne er Amina Szecsödy & Sofia Berg-Böhm.

NORGESPREMIERE

Bergen Dramatikkfestival 

25.-28. august 2022 

Cornerteateret

Nøyaktig dato og tid kommer

Filmvisning

Kreditter

Tekst: Balsam Karam

Regi: Saga Gärde

Skuespillere: Amina Szecsödy  & Sofia Berg-Böhm 

Sang: Sofia Berg-Böhm 

Lyddesign: David Gülich

Foto: Shazi Özdemir 

Klipp: Saga Gärde

Fotografi: Sandra Åhman, Stockholms Kvinnohistoriska

Produksjon: Amfi / Dela Kakan

BALSAM KARAM Foto Carla Orrego Veliz.tiff

Balsam Karam

Dramatiker

Balsam Karam (f.1983) er en svensk-kurdisk forfatter, litteraturformidler og bibliotekar. Hun debuterte med romanen Händelsehorisonten som ble utgitt i 2018 på Norstedts förlag. Karam har gått Biskops Arnös författarskola og studert Litterär gestaltnings masterprogram ved Gøteborg universitet. Siden januar 2021 har hun vært leder av Sveriges författarförbunds Biblioteksråd, og del av juryen for prisen Unga skriver för unga, stiftet av Tensta konsthall og Almapriset 2021. Förlustens rumtid – ett terapisamtal ble skrevet i 2020, og er Karams første tekst for scenen. I 2021 utkom hennes andre roman Singulariteten – til strålende kritikker. Samme år  ble hun tildelt Samfundet De Nios Julpris.

Foto: Carla Orrego Veliz

Saga Gärde

Regissør

Saga Gärde (f. 1979) er en svensk regissør utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö. Hun jobber med scenekunst og film gjennom dokumentariske prosesser, og lager forestillinger ut fra musikalske komposisjonsprinsipper der lyd og musikk veves sammen med nyskrevne tekster. Med lyddesigneren David Gülich har hun laget radioteater for Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit og monologen Brev till en krigerska, 2016. Under arbeidet med Labyrint av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senere vant pris på Scenkonstgalan 2019, utviklet hun sin metode for arbeid med lyrisk tekst på scenen. Gärdes oppsetting av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater i januar 2020 ble hyllet i pressen som et utmerket stykke politisk teater. Gärde har også tatt initiativ til Amfi, med formål om å styrke utviklingen av ny svensk dramatikk.

Foto: Rasmus Thord

Amfi

Produksjonsplattform

MEDVIRKENDE

Pressbild_Saga_Gärde_fotograf_Rasmus_T
96002362_543416186374445_2770826863147220992_o.jpg

Amfi er en plattform for ny dramatikk som utvikler ny scenekunst med fokus på språket. Gjennom serien Det är ett jag som talar har de vært med å utvikle og utfordre svensk samtidsdramatikk ved å invitere litterære stemmer til å skrive for scenen. Programserien er initiert av Saga Gärde gjennom den svenske produksjons-plattformen Dela kakan som holder til i Malmoö og Stockholm. De jobber med ulike forfattere og dramatikere som på hver sin måte utfordrer etablerte konvensjoner, blant annet Balsam Karam, Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla, Christina Ouzounidis og Felicia Mulinari. Ved å utforske nye sceniske formspråk og invitere til samtaler, vil Amfi diskutere nye scenetekster basert på både deres litterære verdi og dramatiske potensial.